۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
  • کد خبر: 449343
اوپیک در مقابل اوپک

تورم در آمریکا محبوبیت بایدن را در آمریکا به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است. قیمت بنزین در سطح خرده‌فروشی در آمریکا به ۳.۵ دلار برای هر گالن رسیده که یک دلار بیشتر از زمانی است که بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ قدرت را به دست گرفت، همه تلاش‌های دولت آمریکا برای تغییر رفتار اوپک‌پلاس و تولیدکنندگان شیل بی‌حاصل به نظر می‌رسد، البته در صورتی که آمریکا بتواند چین و دیگر واردکنندگان نفت را متقاعد کند که ذخیره‌سازی‌ای راهبردی خود را به بازار عرضه کنند شرایط تا حدودی تغییر خواهد کرد. بازار در حال حرکت است و علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد سخت‌گیری میان اعضای اوپک‌پلاس درباره شتاب بخشیدن به افزایش تولید در حال متزلزل شدن است.

اوپک پلاس چند بار تقاضای کشورهای آمریکا، چین و هند برای افزایش تولید را رد و اعلام کرده است تولید خود را بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ماه دسامبر زیاد نمی‌کند. حال آمریکا از دیگر واردکنندگان نفت خواسته که در اقدامی مشترک ذخیره‌سازی‌های راهبردی خود را روانه بازار کنند و قیمت را کاهش دهند. به نظر می‌رسد آمریکا به دنبال سازمان کشورهای واردکننده نفت (OPIC) است که از طریق آن میزان عرضه نفت به بازار را بیشتر کند، اما متقاعد کردن دیگر کشورها برای تخلیه ذخیره‌سازی‌های راهبردی کار ساده‌ای نیست.

ژاپن نمی‌تواند از ذخیره‌سازی‌های راهبردی خود برای مهار قیمت استفاده کند. بعضی از کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی در اروپا نیز طبق قانون امکان استفاده از ذخیره‌سازی‌های راهبردی برای مدریت قیمت را ندارند و این منابع باید در شرایط اختلالات عرضه ناگهانی مانند جنگ استفاده شود. افزون بر این، چین نیز به‌دلیل استفاده از ذخیره‌سازی‌های راهبردی در ماه‌های پیش و تجربه نه‌چندان موفق به استفاده دوباره از آنها بی‌میلی نشان می‌دهد. پالایشگران کمتر از دوسوم از ۷ میلیون بشکه نفت عرضه‌شده از محل ذخیره‌سازی‌های راهبردی را دریافت کردند و این در شرایطی بود که با ۱۰ دلار زیر قیمت بازار این منابع به بازار عرضه شده بود.

اثر قیمتی عرضه نفت از ذخیره‌سازی‌های راهبردی محل پرسش است. استفن نالی، مدیر اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در تاریخ ۱۶ نوامبر در سنای آمریکا اعلام کرده که عرضه ۴۸-۱۵ میلیون بشکه نفت از محل ذخیره‌سازی‌های راهبردی در یک دوره کوتاه‌مدت قیمت‌های نفت را حدود ۲ دلار در هر بشکه معادل ۱۰-۵ سنت در هر گالن کاهش خواهد داد.

وی در عین حال اعلام کرده که «دیگر عوامل بنیادین امکان دارد سبب کاهش قیمت‌ها شود.»

عوامل دیگر مدنظر این مقام آمریکایی ریشه اصلی کاهش قیمت در روزهای اخیر بوده است. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در ماه اکتبر عرضه نفت یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته و به ۹۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است که آمریکا بیش از نیمی از این افزایش را به خود اختصاص داده است.

در ماه نوامبر افزایش عرضه نفت ابعاد وسیع‌تری پیدا کرده است. داده‌های مقدماتی منتشرشده نشان می‌دهد صادرات نفت خام کشورهای عضو اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) در منطقه خاورمیانه در ماه نوامبر بیش از ۲ میلیون بشکه در روز افزایش داشته است. این افزایش در بارگیری ۱۰ برابر سهمیه کشورهای عربستان، کویت، عراق و امارات متحده عربی در چارچوب بیانیه همکاری است، البته همه افزایش عرضه اشاره‌شده از محل تولید نفت نبوده و ۷۵۰ هزار بشکه در روز از انبارهای خشکی چهار کشور مورد اشاره تأمین شده است.

به نظر می‌رسد این اقدام غیررسمی کشورهای اوپک برای افزایش عرضه نفت به بازار ناقض مذاکرات کشورهایائتلاف  اوپک‌پلاس برای کنترل عرضه نفت به بازار بوده است، البته برای بایدن یک هدیه بسیار عالی برای جشن شکرگزاری به شمار می‌آید.

مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت

کد خبر 449343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =