پالایشگاه اصفهان پیشگام در حوزه پتروپالایش کشور

حرکت امروز کشورهای پیشرفته دنیا به سمت ایجاد واحدهای پتروپالایشی (تجمیع واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی) است و این روند اهمیت ویژه آن را نشان می‌دهد. افزایش حاشیه سودآوری فرآورش خوراک، کاهش آلودگی، کاهش هزینه تأمین خوراک و دیگر هزینه‌های عملیاتی و مدیریت یکپارچه از مزایای پتروپالایش است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پالایش نفت اصفهان، پالایشگاه اصفهان پس از پالایشگاه تبریز دومین شرکت پالایشی است که در زمینه پتروپالایشی شدن گام برداشته و برای تبدیل شدن به قطب بزرگ انرژی در کشور برنامه‌ریزی کرده است.

مهدی صرامی، معاون مالی و اقتصادی شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: در چشم‌انداز این شرکت مبنی بر تبدیل شدن به یکی از هلدینگ‌های موفق پتروپالایشی کشور، افق بلندمدتی طراحی شده است. در این مسیر نیز گام‌های اساسی برداشته شده و سرمایه‌گذاری‌هایی نیز انجام شده است.

وی افزود: مهم‌ترین راهبرد ما در این چشم‌انداز، توسعه ارزش‌ در شرکت‌های زیرمجموعه و خلق ارزش‌های مشترکی است که منافع ذی‌نفعان را به‌طور متوازن تأمین می‌کند و به‌طور حتم در این راه با استفاده از  ظرفیت‌های بالقوه طرفین، آینده روشنی را برای این هلدینگ رقم خواهیم زد.

معاون مالی و اقتصادی شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به اینکه این پالایشگاه از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های کشور به شمار می‌آید که تنوع زیادی در محصولات دارد و سودآوری و تداوم آن با توجه به بورسی بودن، در گرو متنوع‌سازی سبد درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی است، ادامه داد: برای افزایش حاشیه سود پالایشگاه و سودآوری سهامداری، تاکنون موفق به خرید ۴۴ درصد از سهام پتروشیمی اصفهان و ۱۷ درصد سهام نفت سپاهان شده‌ایم. از آنجایی که ۱۰۰ درصد خوراک پتروشیمی اصفهان و تقریباً کل خوراک نفت سپاهان از سوی پالایشگاه تأمین می‌شود و محصولات بسیار متنوعی در سبد عرضه خود داریم، می‌توانیم از این فرصت در بورس نیز استفاده کنیم.

صرامی یکی از مزایای تبدیل شدن به پتروپالایش را دستیابی به استانداردهای محیط زیستی و تولید محصولات دوستدار محیط زیست توصیف کرد و اظهار کرد: پالایشگاه اصفهان از سال‌های گذشته همسو با برنامه‌های خود پروژه‌های محیط زیستی و اقتصادی زیادی را در برنامه‌ قرار داده است تا محصولات تولیدی‌اش را در حد استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ ارتقا دهد.

وی با بیان اینکه احداث مجتمع بنزین‌سازی از طرح‌های اجرایی محیط زیستی - اقتصادی پالایشگاه بود، همچنین پروژه تصفیه گازوئیل تا سال آینده به پایان می‌رسد، تصریح کرد: بر اساس دستورعمل‌هایی که وزارت نفت برای سال ۱۴۰۰ ابلاغ کرده است، تفاوت گازوئیل یورو با غیر یورو به ازای هر بشکه، حدود بیش از ۵ تا ۶ دلار خواهد بود بنابراین با به بهره‌برداری از پروژه تصفیه گازوئیل، ضمن رعایت بیش از پیش استانداردهای زیست محیطی، سودآوری مطلوبی برای شرکت به ارمغان می‌آید.

معاون مالی و اقتصادی شرکت پالایش نفت اصفهان پروژه کاملاً اقتصادی گوگردزدایی از نفت کوره را نیز از دیگر طرح‌ها معرفی و اظهار امیدواری کرد تا سه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

صرامی تأکید کرد: بدون شک پالایشگاه‌ها به سمت پتروپالایش پیش می‌روند و برای دستیابی به این مهم باید کیفیت محصولات خود را افزایش دهند، با به سرانجام رساندن پروژه‌های بهینه‌سازی، پالایشگاه‌های کشور می‌توانند افق پتروپالایش را برای خود ترسیم کنند، به این موضوع پالایشگاه اصفهان نیز با هدف افزایش جذابیت شرکت برای سهامداران به سمت تنوع سبد محصولات سرمایه‌گذاری رفته تا بر این اساس، به یک قطب بزرگ انرژی موفق در کشور تبدیل شود.

کد خبر 449351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =