افزایش امنیت انرژی منطقه با دیپلماسی فعال دولت سیزدهم

یک کارشناس مسائل انرژی گفت: هر گامی که برای دیپلماسی انرژی برداشته شود به تحکیم روابط ایران با سایر کشورها کمک می‌کند و امنیت انرژی را در منطقه بالا می‌برد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، حسن مرادی، درباره آثار مثبت امنیتی قرارداد گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان، گفت: سوآپ گازی سه‌جانبه از مهم‌ترین اتفاق‌ها در حوزه انرژی در چند سال گذشته بوده و در جای خود بسیار مثبت ارزیابی می‌شود.

وی افزود: متأسفانه در دولت قبل، بدون دلیل گفته شد که سوآپ گازی به نفع کشور نیست، واردات گاز به ایران را متوقف کردند که خسارت زیادی را به کشور وارد کرد و مشکلاتی هم پدید آورد. طبیعی بود که ترکمنستانی‌ها از این واقعه دلسرد، ناامید و نگران شوند.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: ما این قرارداد را یک رخداد مبارک می‌دانیم و امیدواریم که دولت موفق شود و آن فرصتی را که در دولت‌های پیشین از دست رفته است، بازیابی و جبران کند و از مزایای آن سود ببرد.

مرادی درباره دستاورد پیمان شانگهای و قراردادهایی نظیر قرارداد گاز ایران و ترکمنستان که منجر به افزایش اقتدار ایران در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای و مذاکرات هسته‌ای شود، گفت: عضویت در پیمان شانگهای به‌عنوان ناظر، مراحلی داشته است که باید سپری می‌شد، اما سرانجام عضویت در این پیمان بخشی از جسارت دولت سیزدهم بوده است که توانسته موفق شود.  

وی عنوان کرد: بی‌شک چنین اقدام‌هایی همچون پازل‌هایی هستند که وقتی چیده شوند یک مجسمه و هیئتی را تشکیل می‌دهند که ارزشمند است بنابراین ما معتقد هستیم هر قدمی در جهت دیپلماسی انرژی برداشته شود در تحکیم روابط کشور با سایر کشورها کمک می‌کند و امنیت انرژی را در منطقه بالا می‌برد.  

این کارشناس حوزه انرژی افزود: زمانی که جمهوری آذربایجان و ترکمنستان از این تجارت منتفع شوند درباره روابط خود با جمهوری اسلامی ایران قدردان خواهند بود و چنین مسائلی می‌تواند به محکم شدن روابط سیاسی و اقتصادی در منطقه و غرب آسیا کمک کند.

کد خبر 449663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =