خودکفایی ایران در ۲۹ قلم کالای راهبردی صنعت گاز

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران گفت: صنعت گاز در حوزه کالا و اقلام بخش توزیع و انتقال گاز ۱۰۰ درصد خودکفا است و در حوزه پالایشگاه هم حداکثر تا دو سال آینده به خودکفایی می‌رسیم. 

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری تسنیم، محسن مظلوم فارسی‌باف امروز (سه‌شنبه، نهم آذرماه) در حاشیه امضای قرارداد ساخت ۱۰ نمونه صنعتی بوسنج گاز طبیعی با یک شرکت فناور در پارک علم و فناوری خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تا پایان امسال تولید اقلام راهبردی آغاز می‌شود و طی فرآیندی سه ساله، همه ۲۹ قلم کالای راهبردی وارد مرحله تولید خواهند شد.

وی افزود: ارزبری این اقلام با قیمت پارسال ۲۵۰ میلیون یورو بوده و ساخت داخلی آنها، صرفه‌جویی ارزی و توسعه مهارت‌های علمی، کارآفرینی و ایجاد اشتغال را به‌دنبال دارد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: از سال ۹۸ مباحث مرتبط با فناوری‌های راهبردی و چالش‌های این حوزه در صنعت گاز بررسی و شناسایی شد و در سه بخش پالایش، انتقال و توزیع متمرکز شدیم و با این اقدام ۲۹ قلم کالای راهبردی صنعت گاز را که بیشتر مختص پالایش است شناسایی کردیم.

فارسی‌باف همچنین در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا و سیما در این باره بیان کرد: دانش فنی این اقلام به طور کامل احصاء شده و قراردادهای برون‌سپاری آن با شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه شرکت‌های مستقر در پارک علمی فناوری، امضا شده است.

وی با بیان اینکه این اقلام در بیشتر موارد از کشورهای اروپای غربی مانند فرانسه و آلمان وارد می‌شد، ادامه داد: شرکت ملی گاز ایران از این فضا استفاده و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و با به میدان آوردن همه عناصر دانش‌بنیان کشور و با عزم شرکت ملی گاز، توانست همه این اقلام راهبردی را که تاکنون از خارج کشور و به ویژه از اروپای غربی، تامین می‌شد را تامین داخلی کند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: از آنجایی که محصولات استفاده شده در شرکت ملی گاز ایران بر اساس استاندارد ملی با حداکثر درجه کیفیت است، همه محصولات تولیدی را به شرطی وارد چرخه صنعت می‌کنیم که ایمنی صنعت و ایمنی مردم را بتواند به طول کامل فراهم کند.

فارسی‌باف با اشاره به اینکه از امسال، فرآیند تولید و تجاری این محصولات را آغاز می‌کنیم، ادامه داد:۳۰ درصد از این اقلام را امسال و ۴۰ درصد را برای سال آینده و ۳۰ درصد بقیه را تا اوایل ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کردیم و امیدواریم همه این فرآیندها حداکثر تا سه ماهه نخست ۱۴۰۲ به ثمر برسد.

وی تصریح کرد: توانمندی‌های شرکت‌ها، به‌طور کامل احصا شده است و حدود ۷۰۰ میلیارد تومان قرارداد ساخت داخل با آن‌ها بستیم.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران گفت: با توجه به پیچیدگی فناوری، زنجیره تامین فناوری هم بسیار مهم است و تک محصول تولید نمی‌کنیم بلکه محصولی را تولید می‌کنیم که در آینده قابلیت تیراژ داشته باشد، از سو.یی حداکثر قیمت تمام شده محصولات ما کمتر از نصف مشابه محصول خارجی است و باید بتواند همان کیفیت و استانداردهای ملی و بین‌المللی را پاس کند.

کد خبر 449672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =