قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز می‌تواند ایران را به‌عنوان قطب ترانزیت منطقه‌ای مطرح کند

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه با سفر به کشور ترکمنستان هم ارتباط دو کشور مدنظر قرار گرفت و هم مسئله ترانزیتی ایران و هم موضوع سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان برقرار شد، گفت: این قرارداد می‌تواند ایران را به‌عنوان قطب منطقه‌ای و ترانزیت منطقه‌ای مطرح کند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی، شامگاه یکشنبه (۱۴ آذرماه) در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم در آستانه یکصدمین روز فعالیت دولت سیزدهم در پاسخ به این سؤال که خود شما به‌عنوان شهروند جمهوری اسلامی ایران به عملکرد یکصد روزه دولت چه نمره‌ای می‌دهید؟ گفت: نمره را باید مردم عزیزمان بدهند. داوری و قضاوت مردم در این رابطه منصفانه و عادلانه است.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت برای هدفمندکردن یارانه، به‌ویژه مدیریت صحیح یارانه‌های مشترکان پرمصرف چه برنامه‌ای دارد؟ افزود: نسبت به اصلاح تعرفه مشترکان پرمصرف، دولت موظف بوده از اول فروردین‌ماه این کار را انجام دهد که نشده است. به این معنا که باید مسئله اجرای عدالت را در این رابطه کاملاً براساس قانون عملیاتی می‌کرد، اما این کار انجام نشد.

عدالت باید نسبت به مشترکان پرمصرف و کم‌مصرف انرژی اجرا شود

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه هم وزارت نفت و هم وزارت نیرو را مأمور کردیم سریعاً آیین‌نامه‌های لازم را تهیه و کاری کنند که عدالت اجرا شود، تصریح کرد: از وزارت نیرو و نفت خواستیم به‌گونه‌ای عمل کنند که عدالت نسبت به مشترکان پرمصرف و کم‌مصرف اجرا شود.

رئیسی در ادامه با اشاره به تقویت دیپلماسی منطقه‌ای دولت و حضور در دو اجلاس مهم و دستاورد عضویت در نشست سران کشورهای عضو پیمان شانگهای و بهرمندی فعالان اقتصادی از این موضوع بیان کرد: سیاست ما با کشورهای جهان سیاست فعال و حداکثری است آن هم با اولویت همسایگان و کشورهای منطقه. در این رابطه بنده در این مدت ۱۰۰ روزه ارتباط حضوری و تلفنی با این کشورها داشتم، یعنی پیرو دیدار با هیئت‌های کشورهای مختلف یا ارتباط‌های تلفنی با آنها، محور این بوده که اراده جمهوری اسلامی ایران بر گسترش ارتباط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی با جهان است.

وی با اشاره به حجم تجارت خارجی ایران و تاجیکستان گفت: در این بخش بنده آماری از وزارت امور خارجه گرفتم و مشاهده کردم تا امروز که زمان زیادی از آن سپری نشده، سه برابر افزایش پیدا کرده است.

قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز می‌تواند ایران را به‌عنوان ترانزیت منطقه‌ای مطرح کند

رئیس‌جمهوری با اشاره به سفر اخیر خود به ترکمنستان افزود: ما با ترکمنستان در پنج سال مشکل داشتیم، از این رو پیرو این سفر هم ارتباط دو کشور مدنظر قرار گرفت و هم مسئله ترانزیتی ایران و هم موضوع سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان، آذربایجان برقرار شد که این موضوع می‌تواند ایران را به‌عنوان هاب منطقه‌ای و ترانزیت منطقه‌ای مطرح کند.

رئیسی تأکید کرد: برای مثال ما در ترکمنستان با فعالان اقتصادی که در آنجا کار می‌کنند و دو سال است فریادشان بلند شده، نشستی داشتیم. این فعالان اقتصادی به ما گفتند که باید فکری به حالشان شود، زیرا زمینه‌های زیادی برای فعالیت وجود دارد، بنابراین بنده به آنها قول دادم احیای قرارداد گازی را دنبال کنم که کارشان به جریان بیفتد که تا آخر وقتی که آنجا بودیم، با حسن نیتی که بین دو کشور به‌وجود آمد، بسیاری از گره‌ها باز شد. این مسئله در آذربایجان و کشورهای دیگر هم همین‌طور بود.

وی ادامه داد: ما قراردادهایی را امضا کردیم، اما اعلام نکردیم، فقط به‌طور کلی عرض کنم که این موضوع‌ها با کشورهای مختلف ظرف چند وقت اخیر اعلام می‌شود که البته مبالغ‌اش، مبالغ سنگینی است.

حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت به‌خوبی مدیریت شد

رئیس‌جمهوری درباره حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور نیز گفت: دشمن با فتنه خود می‌خواست کشور را به هم بریزد که به مدد الهی این مسئله رخ نداد، از این رو با اعتمادی که مردم به دولت داشتند این مسئله ظرف یکی، دو روز مدیریت شد و مردم هم دیدند که چگونه حل شد. در این زمینه ابتدا شایعه‌هایی پخش کردند که دولت می‌خواهد قیمت‌ها را جابه‌جا کند، اما مردم دیدند این‌طور نیست.

کد خبر 449903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =