۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
  • کد خبر: 450097
گزیده‌های نفتی هفته

حل مشکل فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت، دیدار وزیر نفت با مدیرعامل سوکار، تشریح جزئیات نحوه محاسبه گازبهای مشترکان، امضای قرارداد تولید ۴۵ هزار خودرو دوگانه‌سوز،‌ برگزاری کنفرانس جهانی انرژی و ثبت رکورد تازه در فروش نفت را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

نفت: جواد اوجی، وزیر نفت پنجشنبه (۱۸ آذرماه) در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: برای حل مشکل فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت وعده داده بودم و امروز به این وعده عمل شد. اوجی در همین روز در پیامی به مناسب ولادت حضرت زینب کبری (س)، این روز را به جامعه پرستاری، به‌ویژه پرستاران شاغل در صنعت نفت کشور تبریک گفت. وزیر نفت همچنین چهارشنبه این هفته با رونق عبدالله‌یف، مدیرعامل شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار) دیدار و گفت‌وگو کرد.

از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته منتهی به ۱۹ آذرماه باید به دو خبر از منابع انسانی و تسریع در توسعه پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی اشاره کرد؛ مهدی علی‌مددی، معاون توسعه و مدیریت سرمایه انسانی وزارت نفت این هفته اعلام کرد که نظام جبران خدمات نیروهای قرارداد مدت‌موقت تا پایان سال ابلاغ می‌شود و اطلاعات حقوقی کارکنان نفت برای تغذیه در سامانه «کارمندایران» آماده است.

گاز: واکنش به امضا قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان از خاک ایران به مقصد آذربایجان این هفته هم از سوی صاحب‌نظران ادامه پیدا کرد. رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرد: امضای قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز میان ایران، ترکمنستان و آذربایجان بازسازی و احیای رابطه‌ای تخریب‌شده است. فریدون برکشلی، رئیس دفتر مرکز مطالعات انرژی وین هم بیان کرد: این سوآپ هرچند در بعد اقتصادی ارزش افزوده اندکی دارد و کاری در مسیر صادرات گاز ایران انجام نمی‌دهد، اما احیای آن یک قدم مثبت است.

این هفته همچنین دو حادثه در صنعت گاز به وقوع پیوست؛ در حادثه نخست که روز دوشنبه (۱۵ آذرماه) رخ داد بر اثر اصابت بیل مکانیکی شهرداری تهران، خط لوله گاز فشار قوی در منطقه شادآباد در غرب تهران دچار حادثه و آتش‌سوزی شد که بر اثر آن گاز ۱۰ هزار مشترک قطع شد. گاز این مشترکان روز چهارشنبه (۱۷ آذرماه) به‌صورت کامل وصل شد. در حادثه دوم که پنجشنبه (۱۸ آذرماه) رخ داد بولدوزر پیمانکار شرکت نفت و گاز مناطق مرکزی ایران با خط ۱۰ اینچ انتقال میعانات گازی از پالایشگاه گاز پارسیان به عسلویه برخورد کرد و دچار نشتی شد که بلافاصله خط تخلیه و پاکسازی آن آغاز شد، وقوع این حادثه در همان روز مهار شد.

سیدجلال نورموسوی، سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران هم این هفته جزئیات نحوه محاسبه گازبهای مشترکان پرمصرف را تشریح و تأکید کرد که ما هیچ‌گاه نمی‌گوییم گاز مصرف نکنید، بلکه می‌گوییم درست مصرف کنید.

پالایش و پخش: قرارداد تولید ۴۵ هزار خودرو دوگانه‌سوز یکشنبه این هفته (۱۴ آذرماه) بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و گروه صنعتی ایران‌خودرو امضا شد. جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش در آیین امضای این قرارداد بیان کرد: برای تأمین سوخت بخش حمل‌ونقل سنگین، سال آینده طرح‌های زیادی برای افزایش کیفیت نفت‌گاز تولیدی به بهره‌برداری می‌رسند. جلیل سالاری، معاون وزیر نفت همچنین این هفته در حکمی امید وطن‌خواه را به‌عنوان مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت منصوب کرد.

پتروشیمی: قرارداد خرید، نصب و راه‌اندازی واحد SSP-C با هدف افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی شهید تندگویان به میزان روزانه ۴۵۰ تن و تولید گریدهای بطری در واحدpoly c» » چهارشنبه این هفته امضا شد. جعفر ربیعی، مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در این آیین بیان کرد: این شرکت هرگز از بحث بهبود، توسعه و رفع موانع تولید در شرکت‌های تولیدی غافل نشده و پروژه‌های بهبود و توسعه در تمامی شرکت‌های این گروه در اندازه‌های مختلف، تعریف شده و در حال اجراست.

بین‌الملل: کنفرانس جهانی انرژی این هفته در هیوستون آمریکا با حضور مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ نفت جهان از جمله اکسون‌موبیل، سعودی‌آرامکو و هالیبرتون برگزار شد. مدیران صنعت نفت جهان در این کنفرانس همگی بر نیاز جهانی به نفت و گاز در حال گذار جهان به‌ سوی سوخت‌های پاک‌تر تأکید کردند. این هفته همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در بیانیه مشترکی که پس از مذاکرات دو کشور منتشر شد، اعلام کردند روسیه و هند قصد دارند همکاری در بخش نفت و گاز را گسترش دهند.

اخبار مربوط به برداشت از ذخایر راهبردی نفت‌خام این هفته باز هم مورد توجه رسانه‌های بین المللی قرار داشت. رویترز در خبری مدعی شد: رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که ممکن است چین نفت خام بیشتری از ذخیره‌سازی راهبردی نفت آزاد کند. رویترز همچنین در خبری دیگر اعلام کرد: عربستان قیمت رسمی فروش نفت خام خود برای عرضه به مشتریان آسیایی را افزایش داد و به بالاترین سطح در نزدیک به دو سال اخیر رساند. از دیگر اخبار بخش بین‌الملل در هفته جاری باید به افزایش انواع قیمت نفت خام به‌دلیل کاهش نگرانی از اومیکرون و گام‌های پایانی روسنفت برای صادرات گاز به اروپا اشاره کرد.

دولت و مجلس: ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری شنبه این هفته (۱۳ آذرماه) با همتای ونزوئلایی خود گفت‌وگو کرد. وی در این گفت‌وگو روابط دو کشور را راهبردی دانست و بیان کرد: همکاری‌های نفتی ایران و ونزوئلا باید شکل تازه‌ای پیدا کند و در حوزه پالایشگاهی و تأمین منابع پتروشیمی لازم است گام‌های بلندتری برداریم. رئیس جمهوری همچنین سه‌شنبه (۱۶ آذرماه) اعلام کرد: درآمد ارزی کشور بر اساس گزارش بانک مرکزی در هشت‌ ماه گذشته در بخش فروش نفت و صادرات غیرنفتی به اندازه تمام سال گذشته (۱۳۹۹) بوده و رکوردهای جدیدی در این زمینه ثبت شده است. رئیسی در آیین روز دانشجو هم از افزایش صادرات نفت گفت.

این هفته و در نشست روز چهارشنبه هیئت دولت بررسی و تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور به پایان رسید، لایحه بودجه ۱۴۰۱ قرار است یکشنبه هفته آینده (۲۱ آذرماه) تقدیم مجلس شود.

کد خبر 450097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =