لرزه‌نگاری میدان‌های تنگ بیجار و دلاوران در حال اجراست

مدیر امور فنی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: پروژه لرزه‌نگاری سه‌بعدی میدان‌های تنگ بیجار و دلاوران با پیشرفت ۶۸ درصدی در غرب کشور از سوی این شرکت با مشارکت یک شرکت داخلی در حال اجراست.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، غلامرضا نصیرایی امروز (سه‌شنبه، ۲۳ آذرماه) در این باره گفت: این پروژه در قالب طرح توسعه میدان‌های تنگ بیجار و دلاوران که تحت سرپرستی این شرکت قرار دارد، اجرا می‌شود.

وی افزود: عملیات برداشت داده‌های لرزه‌نگاری میدان‌های تنگ بیجار و دلاوران به مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع و با ۷۳ هزار نقطه چشمه لرزه‌ای در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود عملیات برداشت داده‌ها در این پروژه مهرماه ۱۴۰۱ پایان یابد.

مدیر امور فنی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران  ادامه داد: همچنین این پروژه شامل ۵۷۰ کیلومتر خط لرزه‌نگاری دوبعدی با تعداد ۸ هزار و ۲۰۰ نقطه چشمه لرزه‌ای روی میدان‌های باباقیر و بانکول طراحی‌شده که عملیات برداشت و پردازش و تفسیر داده‌های آن به‌طور کامل پایان یافته است.

نصیرایی اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی، کوهستانی و سخت گذر بودن منطقه، همچنین واقع‌ شدن بخشی از این پروژه در مناطق مرزی، عملیات برداشت داده‌های لرزه‌نگاری با استفاده از خدمات پروازی بالگرد و پاک‌سازی مناطق آلوده به مین باقیمانده از زمان جنگ تحمیلی در حال انجام است.

وی هدف از اجرای این عملیات را مطالعه ساختار زمین‌شناسی، بررسی و رفع ابهام‌های ساختمانی و مخزنی میدان‌های تنگ بیجار و دلاوران، همچنین چگونگی توسعه میدان دلاوران  دانست.

مدیر امور فنی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: هم‌زمان با برداشت داده‌های لرزه‌نگاری در میدان‌های تنگ بیجار و دلاوران، پردازش و تفسیر اولیه اطلاعات لرزه‌نگاری به‌منظور بررسی کیفیت داده‌های برداشت‌شده، تعیین تکلیف سریع‌تر برخی ابهام‌های اساسی، مشخص شدن موقعیت چاه‌های میدان‌های باباقیر و بانکول در بخش لرزه‌نگاری دوبعدی این پروژه و ارزیابی میدان دلاوران است که برداشت داده‌های آن به‌تازگی پایان یافت.

نصیرایی یادآور شد: در اجرای پروژه‌های لرزه‌نگاری دوبعدی و سه‌بعدی در حوزه فعالیت این شرکت در غرب کشور ضمن ایجاد فرصت اشتغال برای بیش از یک هزار و ۱۰۰ نفر، فعالیت‌های عام‌المنفعه در قالب مسئولیت‌های اجتماعی شرکت نیز به انجام رسیده است.

وی گفت: در پروژه لرزه‌نگاری میدان‌های تنگ بیجار و دلاوران تاکنون، برای کریدورهای طراحی‌شده در منطقه‌ای به وسعت یک هزار و ۶۰۰ هکتار از مناطق مرزی آلوده به مین و مهمات عمل‌نشده از زمان جنگ تحمیلی به‌صورت مکانیزه و دستی پاک‌سازی‌ شده است.

کد خبر 450297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =