ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد/ پیشرفت ۳۸ درصدی  پتروپالایشگاه مهر خلیج‌ فارس

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با اشاره به اهمیت تکمیل طرح توسعه کارخانه جمع‌آوری گازهای همراه نفت موسوم به ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ گفت: جمع‌آوری گازهای مشعل به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی کمک شایانی به کشور می‌کند.

به گزارش خبرنگار شانا، سردار سیدحسین هوش‌السادات امروز (سه‌شنبه، ۲۳ آذرماه) به مناسبت سی‌ودومین سالروز تأسیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با اشاره به  فعالیت‌های این مجموعه و مراحل پیشرفت آن گفت: در سال‌های فعالیت قرارگاه چهار مرحله پیشرفت وجود داشته که در مرحله نخست به ترمیم و باسازی آسیب‌های به‌جامانده از جنگ تحمیلی پرداختیم.

وی افزود: در مرحله دوم به نام عرصه سازندگی به هویت‌سازی و توسعه کشور ورود کردیم، در مرحله سوم به‌عنوان مرحله انحصارشکنی، با شناسایی گلوگاه‌های اقتصادی به انحصارشکنی و قطع وابستگی اقتصاد به خارجی‌ها کمک کردیم و در مرحله نهایی با عنوان الگوآفرینی در طراحی و اجرای پروژه‌های بزرگ و زیربنایی مشارکت داشتیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در تشریح سهم این نهاد از تولید انرژی کشور تصریح کرد: بیش از ۴۰ درصد تولید بنزین کشور، ۲۱ درصد تولید گاز و ۴۲ درصد از مخازن ذخیره‌سازی در حوزه نفت و گاز کشور به همت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) محقق شده است.

سردار هوش‌السادات از ۲۶ پروژه زیربنایی کشور که پارسال از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) تکمیل شد یاد کرد و درباره پروژه تکمیل‌شده در حوزه صنعت نفت گفت: ۲۳۵ کیلومتر از خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک که در توسعه سواحل مکران نقشی بسزا دارد، پارسال از سوی این مجموعه تکمیل شد.

ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ اواخر امسال راه‌اندازی می‌شود

وی با تشریح طرح ۵۰ در ۵۰ قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) اظهار کرد: قرار است در سال ۱۴۰۱ در طول ۵۰ هفته ۵۰ طرح مهم در کشور اجرا شود که از آن جمله می‌توان به تکمیل ۵۵۰ کیلومتر خط لوله انتقال انرژی و ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ اشاره کرد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در توضیح اهمیت طرح توسعه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ گفت: این طرح با جمع‌آوری گازهای مشعل روزانه ۹۷ هزار بشکه‌ ان‌جی‌ال، ۴۱ تن گوگرد جامد و ۳۴۰ میلیون فوت‌مکعب گاز طبیعی تولید می‌کند که گاز طبیعی در کارخانه تولید برقی که در همان نزدیکی در حال ساخت است به‌عنوان خوراک استفاده می‌شود.

سردار هوش‌السادات در پاسخ به‌ پرسش خبرنگار شانا درباره زمان تکمیل این پروژه گفت: امیدواریم اواخر امسال تزریق گاز به کارخانه آغاز شود و در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۱ این طرح به بهره‌برداری برسد، البته در پروژه‌های بزرگ اینچنینی زمان انجام آزمون‌ها گاهی تکمیل پروژه را به تعویق می‌اندازد.

اتفاق‌های خوب در انتظار آینده شرکت صنعتی دریایی صدرا

 وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد فعالیت‌های کنونی شرکت صنعتی دریایی صدرا از زیرمجموعه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) توضیح داد: شرکت صدرا هم‌اکنون ساخت سکوهای دریایی مربوط به طرح نوسازی و توسعه میدان رشادت را در حال اجرا دارد، همچنین چهار فروند نفتکش افرامکس را در حال ساخت دارد که دو فروند آن تکمیل شده و یک فروند در شرف تکمیل و یک مورد در حال ساخت است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) درباره مشکلات مراودات بانکی شرکت صنعتی دریایی صدرا نیز افزود: مشکلات این شرکت با سیستم بانکی در حال برطرف شدن است و در یک تا دو ماه آینده اتفاق‌های خوبی برای این شرکت رقم می‌خورد، از طرفی کارشناسان این شرکت سفری به کره جنوبی داشته‌اند که می‌تواند اتفاق خوبی را به‌دنبال داشته باشد.

تحریم‌ها و درخشش قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)

سردار هوش‌السادات درباره تأثیر تحریم‌ها در حضور قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در پروژه‌های زیربنایی کشور تصریح کرد: امروز بیش از ۶۵۰ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی تولید می‌شود. وقتی اروپایی‌ها و آسیایی‌ها از پارس جنوبی خارج شدند، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) به طرح‌های توسعه پارس جنوبی ورود و بخشی از پروژه‌ها را تکمیل کرد. این موضوع به دیگر شرکت‌های خصوصی و نیمه‌خصوصی اعتمادبه‌نفس داد که به پروژه‌های زیرساختی ورود کنند و توسعه کشور را ادامه دهند. این اعتمادبه‌نفس حاصل حضور قرارگاه بود، اگر این اتفاق نمی‌افتاد گاز به دورترین نقاط کشور نمی‌رسید و تولید کارخانه‌های وابسته به گاز با مشکل روبه‌رو می‌شد.

وی درباره حضور قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در پروژه‌های عمده صنعت نفت توضیح داد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) به سه صورت پیمانکاری، سرمایه‌گذاری موقت و سرمایه‌گذاری دائم در صنعت نفت فعالیت می‌کند و افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز عمده‌ترین بخش فعالیتش در صنعت نفت را تشکیل می‌دهد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) ادامه داد: هم‌اکنون در سه حوزه نفتی فعالیت داریم که ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه به تولید نفت کشور می‌افزاید.

پتروپالایشگاه‌هایی که در حال ساخت است

سردار هوش‌السادات درباره طرح‌های موسوم به پتروپالایشگاه که قرارگاه سازندگی خاتم در توسعه آنها نقش دارد، تصریح کرد: پتروپالایشگاه مهر خلیج‌ فارس ۳۸ درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: باید توجه داشت که پتروپالایشگاه از دو بخش پالایشگاه و پتروشیمی تشکیل شده و پیشرفت ۳۸ درصدی مهر خلیج‌فارس مربوط به بخش پالایشگاهی است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) درباره طرح توسعه پتروپالایشگاه آناهیتا نیز گفت: این طرح باید با سرمایه‌گذاری خارجی توسعه می‌یافت که در دوره‌های گذشته محقق نشد، اما در دولت جدید با امیدهایی که ایجاد شده است، امیدواریم توسعه این طرح شتاب گیرد.

کد خبر 450340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =