استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها برای افزایش بهره‌وری ۷۰۰ حلقه چاه نفت و گاز/ برنامه‌ جدید توسعه میدان‌ها چاه‌محور خواهد بود

وزیر نفت با اشاره به اینکه برنامه تازه وزارت نفت برای توسعه میدان‌های نفت و گاز چاه‌محور خواهد بود تأکید کرد: اعتقاد داریم می‌توان با استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها بیش از ۷۰۰ حلقه از این چاه‌ها را در زمانی کمتر به بازده و بهره‌وری بالایی رساند.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی امروز (دوشنبه، ۲۹ آذرماه) در آیین گرامیداشت روز ملی پژوهش با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت سالروز بازگشت پیکر شهید تندگویان به میهن اظهار کرد: مقام معظم رهبری افزون بر اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب، گسترش علم و پژوهش را جهاد علمی دانسته‌اند، در بحث اعلام سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی نیز بر کارآفرینی و افزایش درآمد ملی و پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش صادرات تأکید کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در بحث کارآفرینی و افزایش درآمد ملی، الحمدلله کشور دارای سرمایه‌های گران‌قیمتی از جمله نخبگان است، افزود: نظام سرمایه‌گذاری کلانی در این زمینه انجام می‌دهد، به‌طوری که سالانه ۴ هزار نخبه در کشور تربیت می‌شود و اگر متأسفانه این نخبگان مورد بی‌مهری و کم‌لطفی قرار بگیرند، کم‌انگیزه می‌شوند و شاهد هم بودیم که بسیاری از این نخبگان مهاجرت کرده‌اند که مقام معظم رهبری نیز سیاه‌نمایی کسانی را که سبب مهاجرت این نخبگان می‌شود، خیانت به کشور عنوان کردند.

عزم صنعت نفت در استفاده از نخبگان

وزیر نفت، یکی از راه‌های اشتغال‌زایی را استفاده از توان نخبگان کشور به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار دانست و ادامه داد: امروز الحمدلله عزم صنعت نفت بر این است که از این نخبگان استفاده کند.

اوجی درباره پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش صادرات در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری گفت: در کشور حدود ۵۰ درصد از صادرات ما، به‌صورت محصولات خام یا نیمه‌خام است که ضعف بزرگی برای کشور به‌شمار می‌آید، بنابراین استفاده از دانش‌بنیان‌ها در این زمینه می‌تواند افزون بر تولید ارزش افزوده، اشتغال‌زایی و ارزآوری مطلوبی برای کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه صنعت نفت امروز نیازمند دانش‌بنیان‌ها و فناوری‌های نو است، تصریح کرد: بیش از ۱۱۵ سال از اکتشاف نفت در ایران می‌گذرد، اما متأسفانه امروز در بخش زیادی از روش‌های تولیدی هم در بخش‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت، روش‌ها سنتی است.

برنامه جدید صنعت نفت؛ چاه‌محور

وزیر نفت به بازدید از توانمندی بالای دانش‌بنیان‌ها در چند هفته گذشته اشاره کرد و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیانی هستند که با ابتکارها و روش‌های مطلوبی توان تولید چاه‌ها را افزایش می‌دهند.

اوجی تأکید کرد: در بحث قراردادهای نفت یا گاز برای توسعه میدان‌ها، میدانی به شرکت داخلی یا خارجی با هزینه سنگینی برای حفظ و نگهداشت یا افزایش تولید واگذار می‌شود؛ در برنامه جدیدی که صنعت نفت مدنظر دارد، جدا از بحث توسعه مخزن‌محور، نگاه چاه‌محور خواهد بود.

وی با اشاره به وجود بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه نفت و گاز در ۴۰۰ میدان نفت و گاز کشور، گفت: با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان بی‌شک قادر خواهیم بود که ظرفیت تولید سالانه شاید بیش از ۸۰ میلیون بشکه نفت را از این چاه‌های کم‌بهره و کم‌بازده با کمترین سرمایه و ریسک داشته باشیم.

وزیر نفت ادامه داد: هر حلقه چاه نفت یا گازی که در خشکی یا دریا حفاری می‌شود حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار هزینه حفاری، تأسیسات درون‌چاهی و روسطحی دارد که یک تا یک سال و نیم هم زمان می‌برد، با برنامه‌ریزی مطلوب شرکت ملی نفت ایران و با استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها، اعتقاد داریم بیش از ۷۰۰ حلقه از این چاه‌ها را در زمانی کمتر به بازده و بهره‌وری بالایی برسانیم.

انتظار نفت؛ بهینه‌سازی مصرف انرژی با توان دانش‌بنیان‌ها

اوجی بر به‌کارگیری توان شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی تأکید و اظهار کرد: دانش‌بنیان‌های توانمندی در کشور وجود دارند که می‌توانند به روند بالای مصرف گاز کمکی شایان کنند. صنعت نفت انتظار دارد و بی‌شک این نیاز است که بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور با توان این شرکت‌ها و به روش‌های گوناگون دنبال شود.

وی با اشاره به اینکه امروز حدود ۹۷۰ تا ۹۸۰ میلیون مترمکعب تولید گاز غنی داریم که حدود ۸۴۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه تزریق می‌شود، گفت: تولید گاز شیرین تزریقی به شبکه سراسری باید به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب تا پایان برنامه ششم برسد که به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری از این برنامه عقب هستیم.

وزیر نفت با اشاره به برنامه‌های گوناگون و جدی برای توسعه میدان‌های مشترک، میدان‌های مستقل و حفظ نگهداشت و افزایش تولید، تصریح کرد: ان‌شاءالله از سال آینده به مرور تولید و عرضه گاز افزایش می‌یابد و تا پنج سال آینده به ظرفیت تولید روزانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسیم.

مهار مصرف گاز

اوجی تأکید کرد: با تداوم روند کنونی مصرف گاز در کشور، افزایش سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصدی مصرف را در بخش خانگی، تجاری و صنایع خواهیم داشت و به این شکل نمی‌توان پاسخگوی روند فزاینده مصرف در آینده باشیم، باید روی موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی به‌طور جد کار کنیم و در این زمینه نیاز است از توان شرکت‌های دانش‌بنیان بهره بگیریم و همان‌طور که تولید و عرضه اضافه می‌شود، مصرف هم باید مهار شود.

وی به جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت به‌عنوان سرمایه‌ای غنی اشاره و تأکید کرد: در این حوزه هم با توانمندی این شرکت‌ها و استفاده از این ظرفیت قادر خواهیم بود در چهار تا پنج سال آینده، طرح‌های جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت و مشعل را به سرانجام برسانیم و از این گازها به‌عنوان خوراک برای واحدهای صنعتی به‌ویژه صنعت پتروشیمی بهره بگیریم. ایران پس از روسیه و عراق، سومین کشور در زمینه سوزاندن گازهای همراه است که ضعف بزرگی است و بی‌شک نسل‌های آینده ما را نخواهند بخشید.

وزیر نفت به صنایع تکمیلی پتروشیمی اشاره کرد و افزود: شرکت‌های داخلی و هلدینگ‌ها کارهای بسیار ارزشمندی در زمینه تکمیل زنجیره ارزش انجام داده‌اند و زمینه افزایش اشتغال‌زایی در مناطق کم‌برخوردار، تولید ارزش افزوده بالا و جلوگیری از خام‌فروشی را فراهم می‌کنند.

اوجی گفت: امروز صنعت نفت و چهار شرکت اصلی و شرکت‌های تابع در چهار حوزه؛ چاه‌های کم‌بازده و کم‌بهره، بهینه‌سازی مصرف گاز، تکمیل زنجیره صنایع پتروشیمی و صنایع تکمیلی و جمع‌آوری گازهای همراه نفت به‌طور جد سرمایه‌گذاری و دنبال می‌کنند و در این زمینه به یاری دانش‌بنیان‌ها نیاز داریم و به هر شکل از این شرکت‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

وی در پایان تصریح کرد که با حمایت وزارت نفت از دانش‌بنیان‌ها و زحماتی که دکتر ستاری در این زمینه کشیدند، بی‌شک در بخش تولید و مصرف بهینه انرژی در صنعت شاهد تحولی شگرف خواهیم بود.

کد خبر 450573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =