۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
  • کد خبر: 450575
مدیرعامل شرکت ملی نفت: برای تبدیل ذخایر به ثروت باید از علم و فناوری بهره گیریم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بر ضرورت جذب و انتقال فناوری در این شرکت تأکید کرد و گفت: اگر می‌خواهیم ذخایر موجود را به ثروت تبدیل کنیم باید از علم و فناوری بهره ببریم.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر امروز (دوشنبه، ۲۹ آذرماه) در آیین گرامیداشت روز ملی پژوهش با بیان اینکه رویکرد شرکت ملی نفت و وزارت نفت در بخش فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان اشتراک‌گذاری است، اظهار کرد: صنعت نفت چند ویژگی مهم دارد؛ تولیدی، اقتصادی علمی و جهادی است.

وی با بیان اینکه امروز در مجموع ۱۲۰۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام منابع هیدروکربوری زیر زمین وجود دارد که در ۴۰۰ مخزن نفت و گاز جای گرفته است، تصریح کرد: مخازن نفت و گاز ایران در دنیا پیچیده‌ترین مخازن هستند و شرایط تولید نفت و گاز در دنیا پیچیده‌تر شده و دوران تولید نفت ارزان به پایان رسیده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کمتر از ۳۰ درصد منابع کنونی را با فناوری‌های موجود می‌توان برداشت کرد، گفت: این یک معنا دارد؛ اگر می‌خواهیم ذخایر موجود را به ثروت تبدیل کنیم باید از علم و فناوری بهره ببریم.

خجسته‌مهر با بیان اینکه علم و فناوری هم ثروت و هم قدرت می‌آورد، اگر اقتدار می‌خواهیم باید از علم و فناوری مدد بگیریم، افزود: از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بیش از یک تریلیون دلار نفت فروختیم، پرسش اساسی این است که سهم فناوری چقدر است؟

وی افزود: در شرکت ملی نفت ایران با توجه به تأکیدات اسناد بالادستی می‌خواهیم سهم قابل‌توجهی برای تولید ثروت از مخازن زیرزمینی داشته باشیم و در این راه باید از حداکثر نقش فناوری استفاده کنیم، امروز می‌توانیم ادعا کنیم که باید ظرفیت جذب و انتقال فناوری را در کشور بالا ببریم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه ذخایر هیدروکربوری مزیت اقتصادی ما است، گفت: لزوماً سرمایه‌های زیرزمینی ما مزیت رقابتی ما نیست و زمانی مزیت می‌شود که به مدد علم و فناوری تبدیل به ثروت شود. برای صنایع بزرگ ما این عیب اساسی است که سهمی در فناوری نداشته باشند و این یک هشدار جدی است.

خجسته‌مهر از آمادگی این شرکت برای افزایش سهم فناوری در این صنعت خبر داد و با تأکید بر اینکه نیاز اولویت‌دار در صنعت نفت، فناوری است، اظهار کرد: در بخش عرضه نیز باید با آمادگی کامل نیاز شرکت‌ها را بشناسند. ما نیز باید مسائل اصلی ‌نفت و گاز را جلو چشم شرکت‌های فناور قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم باید اتفاق جدیدی را در صنعت نفت و در بخش فناوری رقم بزنیم و ظرفیت زیادی در بخش‌های مختلف صنعت نفت وجود دارد تا الگوی بهینه اقتصادی و قراردادی تدوین کنیم، گفت: در حال تدوین بهترین الگوی بهینه اقتصادی و ‌قراردادی هستیم و در این راه از معاونت پژوهش و فناوری رئیس‌جمهوری کمک می‌گیریم.

کد خبر 450575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =