۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
  • کد خبر: 450738
گزیده‌های نفتی هفته

گرامیداشت هفته پژوهش، تبدیل وضعیت ایثارگران صنعت نفت، تنفیذ قرارداد طرح ذخیره‌سازی گاز در میدان خانگیران، تولد دو شرکت نفتی، انتصاب‌های هفته و کاهش اکتشاف نفت و گاز جهان را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

گرامیداشت پژوهش: آیین گرامیداشت روز ملی پژوهش دوشنبه این هفته (۲۹ آذرماه) برگزار شد. جواد اوجی، وزیر نفت در این آیین با اعلام اینکه امروز صنعت نفت و چهار شرکت اصلی و شرکت‌های تابع دست یاری به سوی شرکت‌های دانش‌بنیان دراز می‌کنند، بیان کرد: با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان بی‌شک قادر خواهیم بود ظرفیت تولید سالانه شاید بیش از ۸۰ میلیون بشکه نفت را از چاه‌های کم‌بهره و کم‌بازده با کمترین سرمایه و ریسک داشته باشیم.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در این آیین ورود نفت به حوزه پژوهش را اتفاق بی‌نظیری خواند و عنوان کرد: در عرصه پژوهش سرمایه‌گذاری‌های قابل ملاحظه‌ای انجام می‌شود، اما به همان اندازه نتوانسته‌ایم به تولید محصول برسیم و این یک مشکل و چالش است. محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم با یادآوری اینکه در سال‌های گذشته صنعت نفت بیش از هزار میلیارد تومان قرارداد با دانشگاه‌ها امضا کرده است که امیدواریم این حمایت‌ها ادامه یابد، بیان کرد: کشوری که خام می‌فروشد و خام می‌سوزاند در عرصه علم و فناوری سرمایه‌گذاری نکرده است.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در این آیین بر ضرورت جذب و انتقال فناوری در این شرکت تأکید و بیان کرد: اگر می‌خواهیم ذخایر موجود را به ثروت تبدیل کنیم باید از علم و فناوری بهره ببریم. در پایان این آیین صنعت نفت چهار تفاهم‌نامه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان امضا کرد.

تبدیل وضعیت ایثارگران پیمانکار: جواد اوجی، وزیر نفت دومین روز این هفته (۲۷ آذرماه) بخشنامه بند (د) تبدیل وضعیت ایثارگران در وزارت نفت را به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت و معاونان چهار شرکت اصلی وزارت نفت ابلاغ کرد. همسو با این ابلاغیه علی ستوده، مدیرکل آموزش، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری به تشریح جزئیات این ابلاغیه پرداخت و تأکید کرد که مشمولان بخشنامه بند «د» تبدیل وضعیت ایثارگران در وزارت نفت، باید مدارک هویتی، ایثارگری، تحصیلی و... را در اسرع وقت به نماینده یا مسئول تعیین‌شده در مدیریت منابع انسانی شرکت محل خدمت خود ارائه و تا پایان دی‌ماه امسال اطلاعات ایثارگران بند «د» جمع‌آوری شود. 

مهدی علی‌مددی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت نفت هم این هفته بیان کرد: بر اساس تبصره ۲ بند «د» فرزندان شاهد، فرزندان جانبازان، خود جانباز، آزاده، رزمنده و اسرا مشمول معافیت سنی، مدرک تحصیلی و معدل می‌شوند، اما فرزندان رزمنده با سابقه بیشتر از ۶ ماه حضور داوطلبانه و خواهر و برادر شهدا شامل این معافیت نمی‌شوند.

از تنفیذ قرارداد تا دعوت به صرفه‌جویی: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران چهارشنبه این هفته (یکم دی‌ماه) قرارداد طرح توسعه ذخیره‌سازی گاز در میدان خانگیران (مخزن شوریجه D) را به گروه مپنا تنفیذ کرد. رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در آیین تنفیذ این قرارداد اعلام کرد: ظرفیت مخزن شوریجه به روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب می‌رسد. محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران هم در این روز بیان کرد: مقدار مصرف گاز در بخش خانگی به ۵۶۰ تا ۵۷۰ میلیون مترمکعب رسید که ۱۵ درصد نسبت به دوره مشابه پارسال بیشتر است. سیدجلال نورموسوی، سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران نیز عنوان کرد: در ایران روزانه معادل چند فاز پارس جنوبی انرژی هدر می‌دهیم.

سیدجلال نورموسوی همچنین آخرین روز پاییز امسال (۳۰ آذرماه) گفت: مشترکان گاز خانگی که در بازه زمانی ۱۶ آبان تا ۱۵ اسفند (دوره سرد سال) نسبت به دوره مشابه پارسال یک درصد کاهش مصرف داشته باشند، مشمول تخفیف یا همان پاداش صرفه‌جویی معادل ۳ واحد درصد در گازبهای صورتحساب همان دوره خواهند شد. مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز هم این هفته اعلام کرد: با اجرای طرح ملی اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها، سالانه حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌شود.

تولد دو شرکت نفتی: شرکت ملی حفاری ایران و شرکت نفت و گاز پارس یکم دی‌ماه امسال به ترتیب ۴۲ و ۲۳ ساله شدند. جواد اوجی، وزیر نفت در پیامی ضمن گرامیداشت سالروز تأسیس شرکت ملی حفاری ایران تأکید کرد: توسعه توانمندی و قابلیت‌های شرکت ملی حفاری ایران سرلوحه کار این شرکت قرار گیرد. 

حمیدرضا گلپایگانی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران هم هم‌زمان با تأسیس این شرکت عنوان کرد: تلاشگران عرصه صنعت نفت در این شرکت در ۴۲ سال گذشته موفق به حفاری و تکمیل ۴ هزار و ۸۰۶ حلقه چاه نفت و گاز در مناطق نفت‌خیز خشکی و دریایی کشور شدند و علیرضا عبادی، مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس هم هم‌زمان با سالروز تأسیس این شرکت اعلام کرد: برداشت روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب گذشت که رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

انتصاب‌های هفته: روند انتصاب مدیران صنعت نفت این هفته نیز ادامه پیدا کرد. وزیر نفت در حکمی احمد اسدزاده را به‌عنوان معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت، مجید چگنی، معاون وزیر نفت در حکمی جمشید آوج را به‌عنوان سرپرست امور مجامع شرکت ملی گاز ایران، جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در احکامی حکیم قیم را به‌عنوان مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان و حمیدرضا ذنوبی را به‌عنوان مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران منصوب کردند. مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در نخستین حکم هادی شایق را به‌عنوان مشاور و رئیس دفتر خود منصوب کرد.

اکتشاف نفت در مسیر نزولی: اویل پرایس این هفته در گزارشی مدعی شد که اکتشاف نفت و گاز در سال ۲۰۲۱ به‌شدت کاهش یافته است و به کمترین سطح در ۷۵ سال اخیر نزدیک می‌شود. مجموع اکتشاف‌ها در جهان تا پایان ماه نوامبر امسال، ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون بشکه معادل‌ نفت خام پیش‌بینی شده‌ است و تاکنون و در ماه جاری میلادی هیچ اکتشاف قابل‌توجهی گزارش نشده و صنعت نفت بدترین عملکرد خود را در این زمینه از سال ۱۹۴۶ داشته ‌است.  بانک آمریکایی گلدمن ساکس هم این هفته برآورد کرد که قیمت نفت خام تا سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰ دلار  برای هر بشکه می‌رسد. از دیگر اخبار بخش بین‌الملل باید به افزایش قیمت نفت در هفته جاری اشاره کرد.

سایر اخبار: امضای توافق‌نامه همکاری‌ پنج ساله مناطق نفت‌خیز جنوب و ملی حفاری، دعوت نفت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای احیای چاه‌های کم‌بازده، ابلاغ سیاست‌ها و راهبردهای آموزش در شرکت ملی نفت ایران، ارائه پیشنهادهای تأمین مالی طرح پتروپالایشی شهید سلیمانی در بودجه ۱۴۰۱، قدردانی رئیسی از مسئولیت‌پذیری اجتماعی نفت در خوزستان، امضای قرارداد ۳۹ میلیون یورویی ساخت واحد بازیابی اتان پتروشیمی بندر امام و تکذیب خبرسازی‌ها پیرامون افزایش قیمت بنزین از دیگر اخبار در هفته جاری بوده است.

کد خبر 450738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =