قرارداد سوآپ گاز ایران را به قطب انرژی منطقه بدل می‌کند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سوآپ گازی سه‌جانبه ایران، ترکمنستان و آذربایجان می‌تواند به تحکیم ارتباط اقتصادی و سیاسی کشور با آسیای میانه منجر شود.

به گزارش شانا، فریدون حسنوند، درباره قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه ایران، ترکمنستان و آذربایجان گفت: اکنون بین مصرف و تولید گاز ناترازی وجود دارد و این ناترازی می‌تواند برای کشور چه در حوزه مصرف خانگی با آمدن فصل سرما و بارندگی و چه در حوزه صنایع سنگین و نیروگاه‌ها که باید گازشان تأمین شود، مشکلاتی به‌وجود بیاورد.

وی افزود: اکنون شرایط طوری است که باید سعی کنیم ناترازی کنونی در بخش گاز را تنظیم کنیم تا تولید بیشتر از مصرف باشد، حتی اگر نتوانیم تولید را به بیشتر از مصرف برسانیم باید مصرف و تولید را یکسان کنیم، به‌طور طبیعی اجرای این هدف زمان‌بر است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: باید به نحوی جلو زیان صنایع سنگین، نیروگاه‌ها و کارخانه‌های کشور را بگیریم تا در شرایط سخت کنونی مشکلی به‌وجود نیاید و چرخه تولید متوقف نشود، به همین دلیل یکی از راهکارها سوآپ گازی است.

حسنوند عنوان کرد: کشور ما در همسایگی کشورهایی است که تولید گاز بالایی دارند و مصرفشان کمتر از تولید است بنابراین لازم بود سوآپ گازی ایجاد شود.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران یک پل کلیدی و شاهرگ حیاتی این سوآپ گازی است، ایران می‌تواند به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای در حوزه سوآپ و انتقال گاز عمل کند و با این کار نیز بخشی از نیاز گازی کشور تأمین خواهد شد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس بابیان اینکه انتقال گاز از ایران باعث‌ ترمیم مناسبات آسیب‌دیده با کشورهای آسیای میانه و مستحکم شدن روابط آنها با جمهوری اسلامی می‌شود، گفت: حتی دیگر کشورها از این سوآپ گازی بهره‌مند می‌شوند و این‌ کاری ارزشمند است. اگرچه تمام نیاز ما را برطرف نمی‌کند و ما نیازمند امضای قراردادهای دیگری نیز هستیم.

حسنوند اظهار کرد: این قرارداد ضمانت اجرایی دارد و یک قرارداد سه‌جانبه است. با این‌ حال ما به‌دنبال این هستیم که سوآپ گازی با دیگر کشورها نیز در دستور کار قرار گیرد، زیرا تمام نیاز کشور با این قرارداد برطرف نخواهد شد. با توجه به اینکه بسیاری از کشورها علاقه دارند نیاز خود را از طریق ایران حل کنند ما نیز می‌توانیم از این نقطه قوت بیشترین بهره را ببریم.

کد خبر 450811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =