۳ پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل مناطق نفت‌خیز جنوب رونمایی شد

سه پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در مراسمی با حضور مدیرکل اچ‌اس‌ئی و پدافندغیرعامل وزارت نفت، مدیرکل محیط ‌زیست خوزستان و مدیران ارشد مناطق نفت‌خیز جنوب رونمایی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در این آیین که امروز (یکشنبه، پنجم دی‌ماه) برگزار شد، از پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل واحدهای بهره‌برداری مارون ۶، منصوری و مارون-۳ که با هدف جلوگیری از سوزاندن ۱۴.۳ میلیارد فوت‌مکعب گاز در سال اجرا شده است،‌رونمایی شد.

پروژه جمع‌آوری گازهای همراه مشعل واحد بهره‌برداری مارون ۶، طی قراردادی پنج‌ساله به شرکت ساخت تجهیزات گاز تامکار واگذار شده است تا این شرکت روزانه ۱۴ میلیون فوت‌مکعب گاز مشعل را از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خریداری کند و برای استفاده در دیگر فرآیندهای صنعتی، فرآورش و به استفاده برساند.

پروژه بازیابی گازهای ارسالی به مشعل واحد بهره‌برداری مارون ۳ نیز طی قراردادی پنج‌ساله به شرکت هیربد نیرو واگذار شده است تا با سرمایه‌گذاری ۸ میلیون دلاری، روزانه ۱۲ میلیون فوت مکعب گازهای مشعل این واحد را جمع‌آوری کند.

پروژه بازیابی گازهای ارسالی به مشعل واحد بهره‌برداری منصوری نیز که در آستانه بهره‌برداری است طی قراردادی پنج‌ساله از سوی  شرکت هیربد نیرو اجرا شد که با سرمایه‌گذاری ۹ میلیون دلاری، جمع‌آوری روزانه ۷ میلیون فوت مکعب را هدف‌گذاری کرده است.

سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری وزارت نفت در جمع‌آوری گازهای همراه

مظاهر انصاری، مدیرکل اچ‌اس‌ئی و پدافندغیرعامل وزارت نفت در این آیین از سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری این وزارتخانه برای پروژه‌های جمع‌آوری‌ گازهای همراه نفت خبر داد و گفت: اختصاص این رقم اعتبار نشان از اهتمام و توجه وزارت نفت به مسائل محیط زیستی این منطقه دارد.

وی اظهار کرد: با اجرای این پروژه‌ها از سوزانده شدن سالانه ۹ میلیارد مترمکعب گازهای همراه نفت و رها شدن سالانه ۳۳ میلیون تن دی‌اکسید کربن جلوگیری می‌شود که این رقم معادل ۳ تا ۴ درصد کل تولید دی‌اکسید کربن کشور است که از این نظر کار بسیار بزرگی به‌شمار می‌آید.

مدیرکل اچ‌اس‌ئی و پدافندغیرعامل وزارت نفت افزود: تعدادی از این پروژه‌ها کوتاه‌مدت و تعدادی بلندمدت هستند که امیدواریم همه آنها تا پایان سال ۱۴۰۴ تکمیل شوند و برگ زرین دیگری در کارنامه افتخارات وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران ثبت شود.

انصاری با اشاره به سیاست‌های جدید این وزارتخانه در زمینه محیط زیست گفت: وزارت نفت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بسته‌های پیشنهادی تازه برای کارهای نوآورانه و خلاقانه در نظر گرفته است.

وی افزود: پروژه‌های محیط زیست در زمینه مسئولیت‌ اجتماعی است و ما موظف و مسئولیم در جایی که زندگی می‌کنیم به مسائل محیط زیستی توجه داشته باشیم.

مدیرکل اچ‌اس‌ئی و پدافندغیرعامل وزارت نفت، رعایت اصل توسعه متوازن را در فعالیت‌های صنعت نفت یادآور شد و گفت: در طرح‌های توسعه باید برنامه‌ریزی داشت و بدون آن با مشکل روبه‌رو خواهیم شد و در صورتی‌ که برنامه‌ریزی وجود داشته باشد به توسعه پایدار خواهیم رسید و محیط زیست آسیب نخواهد دید.

اجرای پروژه‌های محیط زیستی برای تکمیل زنجیره ارزش

علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز در این آیین با بیان اینکه پروژه‌های محیط زیستی در این شرکت با هدف تکمیل زنجیره ارزش اجرا می‌شوند، اظهار کرد: پروژه‌ای که امروز افتتاح شد یکی از پروژه‌های با ارزش محیط زیستی است که انجام چنین پروژه‌هایی باید از دیرباز انجام می‌شد، هرچند شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب پروژه‌های پرشماری را در این بخش انجام داده است.

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد گازهای مشعل جمع‌آوری شده و تلاش ما اکنون برای جمع‌آوری گازهای مشعل باقیمانده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بیان کرد: در فصل نو مدیریت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب چه در حوزه مالی و چه در حوزه محیط زیستی، تلاش‌های ما برای تکمیل زنجیره ارزش خواهد بود.

دانشی ادامه داد: با ویژگی‌هایی که صنعت نفت دارد تحریم و نبود سرمایه نباید مانعی برای انجام چنین پروژه‌هایی باشند و می‌توان با ابتکار عمل و مدیریت صحیح وضع کنونی را بهبود بخشید.

وی با اشاره به ضرورت وجود مشعل گفت: وجود مشعل برای تأسیسات نفت و گاز اجتناب‌ناپذیر است و برای اطمینان از عملکرد یک سیستم فنی، به‌ویژه در زمان تعمیرات اساسی و قطع برق ضروری است، اما باید برای همین موارد هم فکر و ایده جدید داشت.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به پروژه‌های دیگر برای جمع‌آوری گازهای همراه اشاره کرد و افزود: اکنون روزانه ۶۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز مناطق گچساران و آغاجاری با ارسال به پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس جمع آوری می‌شود و در مناطق کارون و بخشی هم از مارون نیز برای جمع‌آوری روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گاز پروژه داریم.

دانشی در پایان گفت: مزیت مهم این طرح‌ها این است که افزون بر جمع‌آوری گازهای همراه، صرفه اقتصادی و سودآوری برای کشور نیز دارد و همکاران ما باید برای حلقه‌های تکمیلی برنامه‌ریزی کنند تا بتوانیم صنعت نفت پاکی را در آینده شاهد باشیم.

کد خبر 450886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =