۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
  • کد خبر: 450947
تقاضای جهانی نفت در انتظار ثبت رکورد

بازگشت جهانی تقاضای نفت در سال جاری میلادی نشان از افزایش بیشتر تقاضا در سال ۲۰۲۲ میلادی دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۱ با آغاز بهبود شرایط از بحران ویروس عالم‌گیر کرونا افزایش یافت و مجموع مصرف نفت جهان - با وجود تلاش‌ها برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی برای کم کردن تغییرات آب و هوایی - به‌طور بالقوه می‌تواند رکوردی تازه را در سال ۲۰۲۲ ثبت کند.

مصرف بنزین و گازوئیل امسال با ازسرگیری سفر و فعالیت‌های تجاری مصرف‌کنندگان افزایش یافت. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، انتظار می‌رود مصرف نفت خام در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد و به ۹۹ میلیون و ۵۳۰ هزار بشکه در روز برسد.

این رقم امسال ۹۶ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز بود، مصرف نفت خام در سال آینده میلادی، تنها اندکی پایین‌تر از از مصرف روزانه این کالای راهبردی در سال ۲۰۱۹ یعنی ۹۹ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه خواهد بود.

پس از یک سال که تولیدکنندگان عمده نفت از افزایش فعالیت‌هایی که عرضه را تحت تأثیر قرار داد و سبب محدود شدن ذخیره‌سازی در سراسر جهان شد، شگفت‌زده شدند، این مسئله همچنان هم بر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و هم بر صنعت شیل ایالات متحده در زمینه برآورده کردن تقاضا، فشار وارد می‌کند.

بسیاری از کشورهای عضو اوپک برای افزایش تولید با مشکل روبه‌رو شده‌اند، این در حالی است که صنعت شیل ایالات متحده باید با تقاضای سرمایه‌گذاران مقابله کند تا هزینه‌ها حفظ شوند.

در آغاز امسال قیمت نفت خام برنت ۵۲ دلار برای هر بشکه بود و قیمت این شاخص در سال جاری میلادی به حدود ۸۶ دلار برای هر بشکه هم رسید. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که قیمت‌ها می‌توانند مسیر صعودی خود را در سال ۲۰۲۲ ازسر گیرند، مگر اینکه عرضه بیش از حد انتظار افزایش یابد.

محققان بانک آمریکا پیش‌بینی می‌کنند قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ به‌دلیل ذخیره‌سازی کم و کمبود ظرفیت مازاد، به‌طور میانگین ​​۸۵ دلار برای هر بشکه باشد.

تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲ افزایش می‌یابد

عامل ناشناخته، سویه اومیکرون ویروس کروناست، زیرا بسیاری از کشورها دوباره محدودیت‌های سفر را اعمال کرده‌اند که به صنعت و مصرف سوخت هوانوردی آسیب می‌رساند.

بازگشت دوباره تقاضا در سال ۲۰۲۱ تولیدکنندگان را غافلگیر کرد و تنش‌های موجود میان کشورهای تولیدکننده بزرگ و بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان جهان مانند ایالات متحده، چین و هند را افزایش داد. با افزایش شدید قیمت بنزین در اوایل سال جاری میلادی، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (اوپک‌پلاس) خواست پس از ماه‌ها محدود کردن عرضه، تولید خود را افزایش دهند.

با این حال، کشورهای اوپک به‌دلیل سرمایه‌گذاری کم در زمینه افزایش تولید با مشکل روبه‌رو شده‌اند، زیرا داده‌های رویترز نشان می‌دهد این ائتلاف بیش از حد به اهداف تولید خود در ماه نوامبر پایبند بوده است.

صنعت شیل ایالات متحده نیز مانند گذشته به قیمت‌های بالاتر واکنش نشان نداده است و در مقابل فشار سرمایه‌گذاران برای محدود کردن هزینه‌ها تسلیم شده است. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، مجموع تولید ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ به‌طور میانگین ​​۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز بود. این رقم در اواخر سال ۲۰۱۹ به رقمی بی‌سابقه (حدود ۱۳ میلیون بشکه در روز) رسیده بود.

موارد ابتلا به ویروس کرونا به‌دلیل شیوع سویه بسیار مسری اومیکرون در حال افزایش است و شیوع بیشتر می‌تواند روند بهبود اقتصادهای بزرگ را آهسته کند.

آژانس بین‌المللی انرژی و دیگر نهادهای بین‌المللی انتظارهای خود را اندکی کاهش داده‌اند، به‌طوری که این آژانس با فرض کاهش سفرهای هوایی، پیش‌بینی‌های خود برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را به‌طور میانگین ​​۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است.

با این حال، هنوز شواهد اندکی وجود دارد که سویه اومیکرون تأثیر چشمگیری بر تقاضا داشته است. ذخیره‌سازی سوخت در هاب آمستردام - روتردام - آنتورپ (ARA) که یکی از مناطق کلیدی حمل‌ونقل نفت و گاز اروپاست، هفته اخیر کاهش یافت که نشانه ثبات مصرف است.

حاشیه سود پالایشگاه‌های آسیایی برای تولید بنزین در هفته‌های اخیر به‌دلیل نگرانی‌های موجود درباره تقاضا در پی شیوع سویه اومیکرون، کاهش یافته، اما انتظار کلی برای سال ۲۰۲۲ بهبود بیشتر است.

کد خبر 450947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =