توسعه میدان آزادگان اوایل سال ۱۴۰۲ تکمیل می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه اوایل سال ۱۴۰۲ توسعه میدان آزادگان تکمیل می‌شود، گفت: با تکمیل طرح توسعه این میدان برداشت از آن به ۳۲۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر صبح امروز (دوشنبه، ششم دی‌ماه) پس از آیین امضای چهار تفاهم‌نامه و قرارداد میان شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ایران و جهاد دانشگاهی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی در جمع خبرنگاران گفت: امروز قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی به ارزش ۲۷۵ میلیون دلار و ۱۶ میلیارد تومان امضا شد.

وی درباره تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای امضاشده، توضیح داد: برای ساخت تجهیزات فرآورشی سریع‌الاحداث یا واحد فرآورش سیار (Skid Mounted)، قراردادی به ارزش حدودی ۷۰ میلیون دلار از سوی شرکت ملی نفت ایران با مجموعه جهاد دانشگاهی امضا شد و زمین مورد نظر برای ساخت این واحد در منطقه میدان مشترک آزدگان جنوبی از امروز در اختیار جهاد دانشگاهی قرار می‌گیرد تا کار ساخت آن را آغاز کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره تفاهم‌نامه انجام خدمات مشاوره تصفیه پساب صنعتی واحد بهره‌برداری نفت قشم، گفت: تصفیه پساب‌های صنعتی اهمیت زیست محیطی دارد و اجرای این تفاهم‌نامه استفاده بهینه از آب‌های در گردش صنعتی را به‌دنبال دارد و می‌توان آب تصفیه شده را در بخش کشاورزی استفاده کرد. این قرارداد در جزیره هنگام و در منطقه عملیاتی قشم اجرا می‌شود و ارزش آن ۱۶ میلیارد تومان است.

خجسته‌مهر درباره قرارداد تولید و تأمین ۵۰ رول کلاف لوله مغزی سیار با جهاد دانشگاهی توضیح داد: سومین قراردادی که امروز امضا کردیم، ساخت ۵۹ رول کلاف دستگاه‌های تفکیک‌گر سیار به ارزش این قرارداد ۵ میلیون یوروست.

نوسازی دکل‌ها اشتغال پایدار به دنبال دارد

وی درباره تفاهم‌نامه امضاشده بین شرکت ملی حفاری ایران و جهاد دانشگاهی نیز تصریح کرد: تفاهم‌نامه نوسازی و بازسازی حدود ۳۰ دستگاه دکل حفاری ۱۰۰ میلیون یورو ارزش دارد که اجرای آن پنج سال زمان می‌برد و سالانه ۶ دکل حفاری بازسازی و نوسازی می‌شود. این تفاهم‌نامه می‌تواند به‌ توان مهندسی تعمیرات در کشور کمک کند و اشتغال مناسب و پایداری در کنار این قرارداد ایجاد کند.

معاون وزیر نفت با ابراز امیدواری به امضای قراردادهای جذاب در حوزه شرکت‌های فناور و نوآور گفت: به‌زودی از کل ظرفیت پژوهشی و فناور وزارت نفت، از پارک نوآوری شرکت ملی نفت ایران، پژوهشگاه و دانشگاه صنعت نفت برای حمایت از شرکت‌های نوآور و فناور استفاده می‌کنیم و شرکت‌های فناور می‌توانند با همکاری شرکت‌های خدمات چاه (Well Service)، در فعال کردن چاه‌های کم بازده و متوقف‌شده همکاری کنند.

خجسته‌مهر افزود: در تناسب با بهره‌مندی اقتصادی و افزایش تولید از محل احیای چاه‌ها، طی یک الگوی قراردادی مناسب، خدمات شرکت‌های فناور را جبران می‌کنیم.

هلیوم به‌زودی از پارس‌ جنوبی برداشت می‌شود

وی به استفاده از دانش شرکت‌های فناور برای برداشت گاز هلیوم از میدان گازی پارس‌ جنوبی اشاره کرد و گفت: میدان گازی پارس‌ جنوبی از بزرگ‌ترین میدان‌های گازی دنیاست که درصد مناسبی از هلیوم را در خود جای داده است و برای نخستین بار با کمک شرکت فناور کار مهم و ارزشمند تولید هلیوم از پارس‌ جنوبی کلید می‌خورد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر توقف صادرات بنزین توضیح داد: طی سال‌های گذشته افزون بر تأمین مقدار بنزین مورد نیاز کشور، توانسته‌ایم صادرات بنزین را دنبال کنیم، اما لازمه ادامه این روند صرفه‌جویی بنزین در داخل است؛ با این حال ابتدا تأمین بنزین مورد نیاز کشور در اولویت قرار دارد، اما اینکه گفته شود صادرات بنزین متوقف شده است، صحت ندارد.

خجسته‌مهر در توضیح پرسشی درباره وضع توسعه میدان آزادگان تصریح کرد: برای میدان مشترک آزادگان در بخش شمالی در حال مذاکره با شرکت‌های خارجی هستیم تا فاز دوم میدان توسعه یابد. آزادگان جنوبی قراردادی به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار دارد و اکنون یکی از شرکت‌های داخلی در حال تکمیل و توسعه آن است و برنامه ما شتاب‌بخشی و تکمیل و توسعه کامل میدان آزدگان است و خوشبختانه اتفاق‌های مطلوبی در این زمینه رخ داده است.

وی ادامه داد: تا پایان امسال ۱۷ حلقه چاه از چاه‌هایی که در این میدان تولیدی نبودند، تعمیر و تولیدی می‌شوند. اوایل سال ۱۴۰۲ توسعه کامل میدان انجام می‌شود و در مرحله نخست ۳۲۰ هزار بشکه تولید دارد.

رکوردی تازه در تاریخ پارس‌ جنوبی

 مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره افزایش تولید میدان مشترک پارس‌ جنوبی که به‌تازگی محقق شده است نیز گفت: برای نخستین بار از زمان آغاز بهره‌برداری از میدان گازی پارس جنوبی، تولید به ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز رسید که رکوردی تازه در تاریخ پارس‌ جنوبی به‌شمار می‌رود.

خجسته‌مهر درباره دلایل افزایش تولید از پارس‌ جنوبی گفت: این موضوع نخست به‌دلیل تکمیل فازهای مختلف پارس‌ جنوبی بوده است که گاه ناقص بودند و دیگری اجرای طرح‌های نگهداشت و افزایش توان تولید در این میدان بود و از منظر این طرح‌ها نگاهی تازه به پارس جنوبی داشتیم.

وی در پایان درباره وضع برداشت از لایه نفتی میدان گازی پارس‌جنوبی گفت: این لایه دارای طرح مصوب است و به‌زودی با تنفیذ قرارداد به پیمانکار، کار برداشت آن آغاز می‌شود و اکنون در مرحله تصویب‌خواهی است.

کد خبر 450951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =