گام‌های جدی صنعت نفت در مسیر هوشمندسازی/ شبکه توزیع گاز در خراسان رضوی هوشمند می‌شود

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهشی و فناوری در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری شرکت گاز خراسان رضوی و پارک علم و فناوری خراسان برای هوشمندسازی شبکه توزیع گاز از تمایل وزارت نفت برای گام برداشتن به‌سوی حوزه هوشمندسازی و استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها در این زمینه خبرداد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت گاز استان خراسان رضوی، وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهشی و فناوری در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت گاز خراسان رضوی و پارک علم و فناوری خراسان، گفت: موضوع هوشمندسازی از مواردی است که به‌طور جد در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

وی با بیان این مطلب که صنعت نفت بی‌شک به سمت هوشمندسازی حرکت می‌کند، افزود: زمینه این مهم از طریق امضای قرارداد با شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان داخلی انجام می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهشی و فناوری ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در زمینه هوشمندسازی کمک بسیاری به صنعت نفت و گاز کنند، وزارت نفت ضمن حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، تلاش می‌کند تا با یک سیاست‌گذاری درست در مسیر تحقق اهداف عالی کشور حرکت کند.

زیدی‌فر اقدام‌های پژوهشی شرکت گاز خراسان رضوی را ستود و بر توسعه فعالیت‌های پژوهشی در صنعت نفت و گاز کشور تأکید کرد.

در ادامه این آیین، حسن افتخاری، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی گفت: در نظر داریم با امضای قراردادی بین مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران و پارک علم و فناوری خراسان هوشمندسازی شبکه گاز شهری برای نخستین بار در کشور به‌صورت پایلوت در مشهد اجرا شود.

وی افزود: در این طرح با استفاده از هوش مصنوعی بهره‌برداری حوزه گازرسانی در خطوط انتقال و توزیع از ایستگاه‌های TBS تا درب منازل هوشمندسازی می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی، مدیریت بهینه فشار گاز در خطوط توزیع، استفاده از موتور آفلاین با قابلیت شبیه‌سازی و ارائه راهکار بالانس شبکه گاز مبتنی بر هوش مصنوعی، پیش‌بینی هوشمندانه مصرف کوتاه‌مدت ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهانه به تفکیک مناطق، ایجاد دیسپچینگ هوشمند با نظارت بهنگام، کنترل بهینه و گسیل بهینه منابع از اصلی‌ترین آورده اجرای این طرح خواهد بود.

رضا قنبری، رئیس پارک علم و فناوری خراسان هم با بیان این مطلب که این پارک رتبه نخست مباحث انرژی را در سطح کشور به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری در استان خراسان رضوی با توجه به توانمندی بالای خود می‌توانند کمک شایانی به وزارت نفت و صنعت گاز در حوزه هوشمندسازی انجام دهند.

شایان یادآوری است که قرارداد هوشمندسازی شبکه توزیع گاز شهر مشهد به‌عنوان نخستین قرارداد هوشنمدسازی کشور به‌زودی بین شرکت ملی گاز ایران و پارک علم و فناوری خراسان امضا و عملیات اجرایی آن توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان این استان اجرا می‌شود.

کد خبر 451122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =