سوآپ گازی از افت فشار شبکه‌ در مازندران جلوگیری کرد

سرپرست منطقه ۹ عملیات انتقال گاز کشور گفت که اجرای توافق سواپ گازی بین ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان و تزریق روزانه ۴.۵ میلیون متر مکعب گاز در شمال شرق کشور در روزهای گذشته از افت فشار گاز منطقه شمال به‌ویژه استان مازندران جلوگیری کرده است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، محی‌الدین مفخمی روز چهارشنبه دربارة اجرای توافق سوآپ گازی و تأثیر آن بر شبکه سراسری انتقال گاز گفت: از آنجایی که استان مازندران به‌ویژه شهرهای آمل، بابل و قائمشهر در انتهای شبکه‌های گازرسانی منطقه شمال قرار دارند، مشکلات کمبود و افت فشار گاز از دغدغه‌های جدی است که با عملیاتی شدن سوآپ گاز، یعنی تزریق گاز از ترکمنستان، افت فشار گاز جبران شده است.

وی با توضیح اینکه همه خطوط لوله گاز منطقه شمال به شبکه شمال شرق کشور متصل است، ادامه داد: تزریق روزانه ۴ تا ۴.۵ میلیون مترمکعب گاز در شمال شرق کشور، خط ۳۰ اینچ منطقه شمال را به‌درستی تقویت کرده است.

واردات روزانه حدود ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان از طریق ایستگاه دشت شاد گرگان در سال‌های قبل از ۱۳۹۶، همواره کمک و تقویت‌کننده گاز خانگی استان مازندران در فصل زمستان بوده است و نیاز و وابستگی استان‌های شمالی به واردات گاز از ترکمنستان سبب شد تا براساس برنامه‌ریزی‌، خط انتقال ۴۲ اینچ دامغان - کیاسر - ساری با سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومانی در مردادماه سال ۱۳۹۶ با حضور وزیر وقت نفت بهره‌برداری شود.

میزان مصرف گاز استان مازندران به‌طور میانگین ۲۸ تا ۳۰ میلیون مترمکعب است، سوابق نشان می‌دهد افزایش مصرف حتی در کف ۳۰ میلیون مترمکعب نیز همواره استان را با مشکل مواجه می‌کند، اما امسال نخستین تجربه زمستانی پایداری بیشتر را نشان می‌دهد.

جواد اوجی وزیر نفت هفته جاری اعلام کرده بود که عملیات اجرای توافق سوآپ گازی بین ایران ترکمنستان و جمهوری آذربایجان شروع شده است و روزانه بالغ بر ۴ تا ۴.۵ میلیون مترمکعب گاز در شمال شرق کشور دریافت می‌شود که به تقویت شبکه در شمال شرق کشور کمک می‌کند.

وی گفت که اکنون از نقطه شمال غرب کشور و جمهوری آذربایجان هم این عملیات سوآپ انجام می‌شود که با توجه به مصارف در بخش شمال شرق کشور به پایداری شبکه گاز کشور کمک می‌کند.

سوآپ گاز میان ایران و ترکمنستان و آذربایجان اخیراً در حاشیه اجلاسی که در کشور ترکمنستان با حضور آیت‌الله رئیسی برگزار شده بود، امضا و اجرایی شده است.

 افزایش ایمنی و پایداری جریان گاز در استان‌های شمالی کشور

سرپرست منطقه ۹ عملیات انتقال گاز کشور به اهمیت اجرای طرح تعمیرات به‌موقع خطوط لوله گاز اشاره کرد و بیان داشت: تعمیرات به‌موقع ضامن انتقال پایدار و ایمنی گاز است و همسو با این برنامه‌ها امسال عملیات پیگرانی هوشمند خطوط لوله ۳۰ اینچ سرخس- نکا – رامسر - رشت و ۵۶ اینچ سوم سراسری پس از مشخص شدن عیوب در این خط عملیاتی شده است.

مفخمی به ۵۶ مورد حفاری بر روی نقاط مختلف از خط ۳۰ و ۵۶ اینچ محدوده مراکز بهره‌برداری رشت، نور و گرگان اشاره کرد و افزود: رفع عیوب ایستگاه‌های شیر نکا و آکند شهرستان ساری از دیگر برنامه‌ها بوده است.

وی تصریح کرد: با تعمیرات به‌موقع نقاط معیوب خطوط لوله ۳۰ و ۵۶ اینچ شاهد افزایش ایمنی و پایداری انتقال گاز استان‌های شمالی کشور در فصل زمستان خواهیم بود.

منطقه ۹ عملیات انتقال گاز در حوزه استان‌های گیلان، مازندران و گلستان تحت ساختار سازمانی شرکت انتقال گاز ایران از سال ۱۳۸۶ شروع به فعالیت کرد، این منطقه بخشی از گاز مصرفی استان اردبیل در منطقه ۸ عملیات انتقال گاز را از طریق خط اول سراسری و تأسیسات تقویت فشار گاز چلوند تحویل و افزون بر آن، گاز مصرفی مورد نیاز استان‌های شمالی را نیز از طریق خط سراسری اول و خط سوم سراسری و همچنین خط ۴۲ اینچ دامغان - کیاسر تأمین می‌کند.

منطقه ۹ عملیات انتقال گاز، دارای چهار مرکز بهره‌برداری خط لوله در گرگان، ساری، نور و رشت و پنج ایستگاه تقویت فشار در قلعه‌جیق، نکا، نور، رامسر و رشت است.

کد خبر 451486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =