بخش نخست خط انتقال گاز «محمدیه قم – پارچین» به‌زودی افتتاح می‌شود

بخش نخست خط انتقال گاز «محمدیه قم – پارچین» به‌عنوان یکی از پروژه‌های راهبردی و اولویت‌دار شرکت ملی گاز ایران در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد. 

به گزارش شانا به نقل از شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، محمدهادی امیدی، مسئول پروژه خط انتقال گاز ۵۶ اینچ محمدیه قم – پارچین (تهران) به تشریح مزیت‌ها و دستاوردهای حاصل از اجرای این پروژه پرداخت و گفت: این پروژه به‌منظور حفظ پایدار شبکه گاز تهران، شمال و شمال شرق کشور، در دستور کار قرار گرفت و به طول ۱۳۰ کیلومتر و به روش EPC در قالب دو قطعه طراحی و پیمان‌سپاری شد که اکنون قطعه اول آن به طول ۷۱.۵ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد.

افزایش پایداری در شبکه گاز شمال – شمال شرق

وی با بیان اینکه اجرای پروژه «محمدیه قم – پارچین» سبب افزایش تاب‌آوری شبکه استان تهران و استان‌های شمال – شمال شرق کشور می‌شود، اظهار کرد: این خط لوله و انشعاب‌های آن طوری طراحی و اجرا شده است که علاوه بر افزایش ظرفیت، در صورت نیاز شبکه و اقتضای شرایط، برای تقویت خط پنجم تهران نیز به‌صورت ذخیره راهبردی عمل کند.

مسئول پروژه خط انتقال گاز ۵۶ اینچ محمدیه قم – پارچین افزود: اکنون صنایع زیادی در شرق استان تهران و مناطق شمال – شمال شرق کشور از خط موجود تغذیه می‌شوند و با افزوده شدن خط محمدیه قم – پارچین، افزون بر حل افت فشار، می‌توان با تکیه بر ظرفیت‌های ایجادشده توسط خط لوله جدید، به کارخانه‌ها و صنایع، گازرسانی کرد و موجبات شکوفایی و رونق اشتغال و فعالیت‌های صنعتی را فراهم آورد.

پروژه‌ای با اتکا ۱۰۰ درصدی بر توان داخلی

امیدی تصریح کرد: اتکا بر توان مشاور و پیمانکار توانمند داخلی در انجام پروژه «محمدیه قم – پارچین» و بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازندگان توانمند کارخانه‌های لوله‌سازی، شیرآلات و دیگر اقلام سبب شد این پروژه به صورت ۱۰۰ در صد داخلی و کاملاً ایرانی به اجرا برسد و در حین اجرای آن برای نیروهای متعددی در صنایع وابسته شغل‌آفرینی شود.

بهره‌گیری از نقشه‌برداری هوایی

وی همچنین در تشریح دستاوردهای نقشه‌برداری هوایی در این پروژه گفت: نقشه‌برداری هوایی سبب شد فرآیندی که به‌طور مرسوم بین ۶ تا ۷ ماه زمان نیاز داشت، در مدت دو هفته تکمیل شود. با بهره‌گیری از این روش، اسکن باکیفیت و با وضوح تصویر بسیار بالا از مسیر پروژه در اختیار داریم که در اجرا بسیار کاربرد دارد و به جای بازدید حضوری از سایت پروژه می‌توان از این عکس‌ها بهره گرفت. کیفیت عکسبرداری هوایی به حدی است که کوچک‌ترین عوارضی در آن به تصویر کشیده می‌شود و به این ترتیب، بهترین مسیر برای اجرای پروژه را در اختیار می‌گذارد. در صورت رفع موانع دریافت مجوز و همکاری نهادهای ذی‌ربط می‌توان این تجربه موفق را به دیگر پروژه‌های صنعت گاز تسری داد تا شاهد بهبود قابل توجه در زمان، هزینه و کیفیت فرآیند مسیریابی باشیم.

کارنامه پربار طرح دیگر خطوط اصلی و فرعی در استفاده از روش‌های فناورانه

مسئول پروژه خط انتقال گاز ۵۶ اینچ محمدیه قم – پارچین با اشاره به باتلاقی بودن قسمتی از مسیر پروژه و ارائه راهکار فناورانه برای عبور از این مانع، بیان کرد: در بخشی از مسیر پروژه «محمدیه قم- پارچین» و به‌منظور عبور از دریاچه نمک حوض سلطان، (تالاب مره) برای تحکیم بستر از ترکیب ژئوگرید و ژئو تکستایل استفاده شد که صرفه‌جویی بالایی در بحث مسیرسازی رقم زد، در حالی که پیش از این در مسیرهای باتلاقی از روش‌های سنتی استفاده می‌شد و با وجود صرف مبالغ زیاد، به‌دلیل نداشتن استحکام، پس از مدتی مسیر ساخته شده از بین می‌رفت و سبب تکرار عملیات به‌منظور امکان تردد در زمان بهره‌برداری می‌شد.

امیدی ادامه داد: مصالح ژئوگریدی به مسلح شدن خاک کمک می‌کند تا خاک استحکام بیشتری داشته باشد و ماشین‌آلات ساختمانی پروژه بتوانند روی آن تردد کنند. مسیرسازی با استفاده از سازه‌های ژئوگرید، برای نخستین بار در پروژه دماوند و در طرح دیگر خطوط اصلی و فرعی، انجام شد و تجربه‌ای گران‌بها برای استفاده در دیگر پروژه‌ها رقم زد.

وی تأکید کرد: در صورت استفاده نکردن از فناوری نو و راهکار فناورانه، بهره‌بردار هر دو یا سه سال یک بار مجبور می‌شد مسیر را مجدد احیا کند که اکنون با استفاده از این روش نوآورانه، دیگر نیازی به احیای مسیر در محیط‌های باتلاقی نیست.

ثبت رکورد در پیمان‌سپاری پروژه

مسئول پروژه خط انتقال گاز ۵۶ اینچ محمدیه قم – پارچین یکی دیگر از برجستگی‌های این پروژه را تکمیل تهیه مدارک طراحی پایه آن در مدت زمان پنج ماه برشمرد و افزود: در کل پیمان‌سپاری و دریافت مجوز محیط زیستی در مدت حدود یک سال به پایان رسید که در نوع خود یک رکورد است و این موفقیت در حالی رقم خورد که گرفتن مجوز محیط زیست، فرآیندی زمان‌بر است و موکول شدن آن به پس از آغاز عملیات اجرایی، می‌توانست سبب بروز مشکل در پروژه شود.

تأمین و ارسال سریع کالا به سایت پروژه

امیدی همچنین با اشاره به اهمیت تأمین به‌موقع کالا در راه‌اندازی پروژه براساس زمان‌بندی، بیان کرد: در نظر گرفتن تمهیدهای لازم برای تامین به‌موقع لوله و شیرآلات ۵۶ اینچ L.B.V و تعهد کارفرما برای تهیه این اقلام راهبردی، از عواملی بود که سبب شد پروژه در مدت زمان مدنظر به بهره‌برداری برسد. دوراندیشی کارفرما در سفارش‌گذاری به‌موقع این اقلام هم سبب شد پیمانکار پس از انتخاب و ورود به فاز اجرا بتواند با بهره‌گیری از کالاهای در اختیار، مطابق برنامه و در زمان قابل قبول، پروژه را به بهره‌برداری برساند.

کد خبر 451619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =