مذاکره آمریکا با شرکت‌های انرژی برای تأمین گاز اتحادیه اروپا

ایالات متحده آمریکا با شرکت‌های انرژی درباره عرضه گاز به اتحادیه اروپا مذاکره کرده است تا در صورت درگیری روسیه و اوکراین گاز قاره سبز تامین شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو مقام آمریکایی و دو منبع صنعتی روز جمعه اعلام کردند که دولت ایالات متحده با چند شرکت انرژی بین‌المللی درباره طرح‌های اضطراری تامین گاز طبیعی اروپا - در صورتی که درگیری بین روسیه و اوکراین سبب اختلال عرضه روسیه شود - مذاکره کرده است.

آمریکا نگران احتمال حمله نظامی دوباره روسیه به اوکراین است. روسیه در سال ۲۰۱۴ هم به این کشور حمله کرده بود. روسیه طرح حمله به اوکراین را رد می‌کند.

اتحادیه اروپا برای تأمین حدود یک سوم گاز مورد نیاز خود به روسیه وابسته است و تحریم‌های ایالات متحده بر سر هر گونه درگیری می‌تواند عرضه گاز مسکو به اروپا را مختل کند.

هرگونه وقفه در عرضه گاز روسیه به اروپا، بحران انرژی ناشی از کمبود سوخت را تشدید خواهد کرد. قیمت‌های بی‌سابقه برق، قبض‌های انرژی مصرف‌کنندگان و هزینه‌های کسب‌وکارهای اروپایی را افزایش داده و سبب اعتراض بعضی از کشورها شده است.

دو منبع صنعتی که به‌دلیل حساسیت موضوع خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا برای تحقیق درباره منابع دیگر احتمالی تأمین انرژی اروپا به بعضی شرکت‌ها مراجعه کردند تا در صورت نیاز از این منابع اضافی استفاده کنند.

این منابع تصریح کردند: این شرکت‌ها به مقام‌های دولت ایالات متحده آمریکا گفته‌اند که عرضه جهانی گاز محدود است و گاز اندکی برای جایگزینی حجم بالای صادرات گاز روسیه به اروپا وجود دارد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، اظهار کرد که مذاکرات وزارت امور خارجه با شرکت‌های انرژی توسط آموس هوچستاین، مشاور ارشد امنیت انرژی، رهبری می‌شد.

وی گفت: وزارت امور خارجه آمریکا از درخواستی برای افزایش تولید شرکت‌ها مطرح نکرده است.

کد خبر 451850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =