۱۴۶ استاندارد صنعت نفت در شرکت ملی نفت ایران ملی‌سازی می‌شود

معاون تجاری‌سازی مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران از فرآیند ملی‌سازی ۱۴۶ استاندارد صنعت نفت (IPS) در شرکت ملی نفت ایران خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ابوالفضل مرادی روز شنبه (۲۵ دی‌ماه) در حاشیه نشست کمیسیون نهایی تدوین ۱۰ عنوان استاندارد ملی رشته کاری فرآیند و مواد شیمیایی (PR) که در پالایشگاه بیدبلند۲ برگزار شد به تشریح فرآیند ملی‌سازی استانداردهای صنعت نفت پرداخت و اظهار کرد: از مجموع ۱۴۶ استاندارد نهایی شده، ۱۰۶ عنوان آن طی قرارداد پژوهشی با پژوهشگاه استاندارد، ملی‌سازی می‌شود و ۴۰ عنوان استاندارد نیز بر اساس نیازهای مطالعاتی و عملیاتی معاونت امور تولید شرکت ملی نفت ایران در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: بازنگری و ملی‌سازی استانداردهای صنعت نفت (IPS) از سال ۱۳۹۸ طی قراردادی با پژوهشگاه استاندارد و با همکاری دو مجموعه معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت (اداره کل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌ها) و اداره کل اچ‌اس‌ئی‌ و پدافند غیرعامل در دستور مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

معاون تجاری‌سازی مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران افزود: در فرآیندهای کاری بازنگری، تدوین و ملی‌سازی این استانداردها، ابتدای امر بانک اطلاعاتی از خبرگان خارج و داخل صنعت نفت اعم از شرکت‌های اصلی و فرعی وزارت نفت، شرکت‌های خصوصی، مهندسان مشاور، انجمن‌های علمی، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و دیگر ذی‌نفعان ایجاد و سپس آموزش‌های کاربردی مطابق با رویه‌های موجود در سازمان ملی استاندارد به خبرگان ارائه شد.

مردادی ادامه داد: در ادامه این فرآیند، ضمن جمع‌آوری مستندات و منابع، کمیته‌های مرجع و دبیران کمیته‌ها مشخص شدند و پس از برگزاری نشست‌های کمیته‌های مرجع، عناوین ۱۰۶ استاندارد به انضمام منابع پیشنهادی طی بهمن‌ماه ۱۳۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰ در کمیته برنامه‌ریزی سازمان ملی استاندارد مصوب شد.

وی گفت: بخش عمده‌ای از این برنامه امسال و بخش دیگر آن تا خردادماه سال آینده اجرایی می‌شود و مشتمل بر تهیه پیش‌نویس، بحث‌های مربوط به برگزاری کمیسیون‌های فنی و نهایی، ویراستاری ساختاری و فنی و ارائه مستندات به کمیته ملی‌سازی است که این فرآیند برای همه استانداردها طی می‌شود.

تدوین ساختاری استانداردهای حجیم

معاون تجاری‌سازی مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران درباره حجم فعالیت‌های انجام شده در این زمینه اظهار کرد: ابتدا برآوردی که کارشناسان پژوهشگاه استاندارد و همچنین همکاران وزارت نفت داشتند این بود که شاید با ۵ یا ۶ نشست کاری کمیسیون‌های فنی بتوانیم بحث مربوط به تهیه پیش‌نویس و نهایی‌سازی متن استانداردها را برای ملی‌سازی به پایان ببریم، اما برای برخی از استانداردها بیش از ۲۰ نشست فنی برگزار شد تا موضوع بررسی شود و از نظر فنی غنای لازم را پیدا کند و ابهام‌ها و ایرادهای اعضای کمیسیون برطرف شود.

مرادی ادامه داد: برای برخی از رشته‌ها هم در کمیته‌های مرجع عناوین زیادی مطرح شد که به دلیل مشابهت‌های فنی و نگارشی که وجود داشت خیلی از آنها تجمیع شد.

وی گفت: برای نمونه، برای استاندارد AR که جزو یکی از ده رشته‌های کاری استانداردسازی صنعت نفت محسوب می‌شود ابتدا ۱۸ استاندارد اعلام شد، اما در کمیته‌های مرجع و برنامه‌ریزی چهار عنوان مصوب شد که این اقدام از پراکندگی و موازی‌کاری جلوگیری و کاربری را تسهیل کرده است، بنابراین سازوکارهای تازه‌ای در زمینه تدوین ساختاری استانداردهای حجیم در این پروژه ایجاد شده است.

۳۲ عنوان استاندارد در بخش اچ‌اس‌ئی

معاون تجاری‌سازی مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران درباره گروه کاری اچ‌اس‌ئی بیان کرد: در این حوزه ۳۲ عنوان استاندارد در دستور کار ملی‌سازی قرار دارد که از این تعداد ۱۷ عنوان مربوط به رشته حفاظت حریق، پنج عنوان مربوط به ایمنی عمومی، چهار عنوان ایمنی فرآیند و ۶ عنوان بحث‌های زیست محیطی است که مراحل پایانی را طی می‌کنند و کمیسیون نهایی آنها در بهمن‌ماه امسال برگزار خواهد شد.

مرادی گفت: نشست‌های کمیسیون‌های نهایی تدوین ۱۰ عنوان استاندارد ملی رشته کاری فرآیند و مواد شیمیایی (PR) با مساعدت مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت و مدیرعامل پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ برای نخستین بار در پالایشگاه بید بلند ۲ به‌عنوان یکی از مکان‌های پیاده‌سازی و استفاده خروجی استانداردهای ملی به‌مدت سه روز برگزار می‌شود.

مشارکت حداکثری در ملی‌سازی استانداردهای صنعت نفت

سیدابوالقاسم شایسته امین‌زاده، رئیس اداره مهندسی استانداردهای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز در حاشیه این نشست به تشریح ضرورت و چگونگی به‌روزرسانی استانداردهای صنعت نفت پرداخت و اظهار کرد: به‌طور معمول استانداردها در بازه‌های زمانی پنج ساله به‌روزرسانی می‌شوند که از سال ۱۳۸۹ بنا به دلایلی به‌روزرسانی استانداردهای صنعت نفت موسوم به IPS متوقف شده بود، اما خوشبختانه با موافقت هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و تلاش و پیگیری مدیریت پژوهش و فناوری این شرکت، اجرای پروژه به‌روزرسانی و ملی‌سازی بخشی از استانداردهای IPS مصوب و از سال ۱۳۹۷ طی قراردادی به پژوهشگاه استاندارد واگذار شد.

وی افزود: با توجه به لزوم شناسایی و جذب کارشناسان استانداردها در چهار شرکت اصلی تابع وزارت نفت و آموزش فرآیندهای تدوین استانداردهای ملی به آنها، دوره‌های مربوطه برگزار و در عمل از سال ۱۳۹۹ نشست‌های کارگروه‌های فنی استانداردسازی از سوی پژوهشگاه استاندارد و با مشارکت کارشناسان استانداردها در شرکت ملی نفت ایران و دیگر شرکت‌های اصلی و فرعی و واحدهای مرتبط مانند پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

رئیس اداره مهندسی استانداردهای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: در این پروژه به‌دلیل تجربه، تنوع، تخصص‌ها و وجود ساختار سازمانی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که پیگیر موضوع بود کارشناسان شرکت مشارکت حداکثری و محوری داشته‌اند.

شایسته امین‌زاده گفت: استاندارد فرآیند مواد شیمیایی (PR) نخستین دست از استانداردهای IPS بوده که به نشست نهایی رسیده و به‌زودی نشست نهایی سایر رشته‌ها از جمله خطوط لوله و شیرآلات، حفاظت فنی و برق نیز تشکیل خواهد شد.

ضرورت روزآمدسازی استانداردها

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۱۸۰ عنوان دیگر از استانداردهای IPS باقیمانده که از سوی شورای سیاست‌گذاری استانداردهای صنعت نفت به کمیته‌های استانداردسازی در چهار شرکت اصلی واگذار شده‌اند و در واقع فاز دوم پروژه روزآمد کردن استانداردهای صنعت نفت را تشکیل می‌دهند، افزود: در این بخش حدود ۹۰ عنوان طی قرارداد مشابهی از سوی شرکت‌های گاز و پتروشیمی به پژوهشگاه استاندارد واگذار و کار روزآمدسازی و ملی‌سازی آنها آغاز شده است.

رئیس اداره مهندسی استانداردهای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: به‌روزرسانی حدود ۴۵ عنوان دیگر نیز از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام خواهد شد و حدود ۴۵ عنوان باقیمانده به کمیته استانداردسازی نفت محول شده که فرآیندهای کاری مربوطه از طریق مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران انجام خواهد شد و امیدواریم به‌زودی کار به‌روزرسانی این استانداردها نیز آغاز شود.

شایسته امین‌زاده گفت: با انجام این کار کل استانداردهای IPS که ۳۵۰ عنوان هستند در بازه زمانی دو ساله روزآمد خواهد شد که امیدوارم این کار ادامه داشته باشد و در سال‌های آینده به‌صورت کاری دائمی و منظم و هم‌زمان با پیشرفت استانداردهای ملی و بین‌المللی، در استانداردهای صنعت نفت در حوزه‌های تخصصی بازنگری شود.

کد خبر 451950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =