تولید ارزش افزوده بیشتر با رعایت الگوی مصرف در بخش خانگی

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد که با توجه به مقدار تحویل گاز شیرین به خطوط که روزانه حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب است، مصرف روزانه حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی، بسیار زیاد و خارج از عرف است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، حسینعلی محمدحسینی در گفت‌وگو با شبکه خبر گفت: بر اساس نقشه رنگ‌بندی‌شده کشور که روزانه تهیه می‌شود، در استان‌های نوار شمالی کشور و استان‌های آذربایجان غربی و کردستان، انحراف نسبی مصرف گاز در بخش خانگی نسبت به سرانه مصرف مجاز هر خانوار، بسیار بیشتر از حد مجاز و به عبارتی پرمصرف بوده است.

وی با بیان اینکه طی این مدت، بیش از ۱۲۵ میلیون مترمکعب گاز در اختیار نیروگاه‌ها قرار گرفته است، ادامه داد: اگر مقدار مصرف در بخش خانگی مطابق الگوی مصرف باشد، گاز بیشتری می‌تواند به صنایع و پتروشیمی‌ها تزریق شود و ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: این در حالی است که به‌طور تقریبی بیشتر استان‌های کشور به غیر از نوار جنوبی، در محدوده قرمزرنگ قرار گرفته‌اند، به این معنا که بسیار بالاتر از الگوی مصرف، گاز مصرف می‌کنند و نشان‌دهنده رشد مصرف در بخش خانگی و تجاری است.

محمدحسینی در پایان اظهار کرد: هرچند با تلاش شبانه‌روزی‌ همکارانمان، قطعی گاز در هیچ استانی نداریم، اما متأسفانه به همان نسبت، کارایی انرژی هم در هیچ استانی وجود نداشته و در واقع گازی که می‌تواند در صنایع استفاده شود، در بخش خانگی به این صورت مصرف می‌شود.

براساس این گزارش، جواد اوجی، وزیر نفت بارها بر این نکته تأکید کرده است که مردم نقش اساسی در مصرف بهینه گاز دارند و هر چقدر کمتر مصرف کنند، گاز بیشتری در اختیار صنایع و پتروشیمی‌ها برای تبدیل به ارزش افزوده قرار می‌گیرد و به رشد اقتصادی کمک می‌کند.

کد خبر 452091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =