ایران خواهان برقراری روابط راهبردی با روسیه است/ تهدید به تحریم مانع پیشرفت ایران نمی‌شود

رئیس‌جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه همکاری‌ها با روسیه ندارد و خواهان برقراری روابط راهبردی تهران - مسکو است.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سید ابراهیم رئیسی که به دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه امروز (چهارشنبه، ۲۹ دی‌ماه) وارد مسکو شد، لحظاتی پیش در دیدار و گفت‌وگو با همتای روس تأکید کرد: ما هیچ محدودیتی برای گسترش و توسعه روابط با روسیه نداریم و خواهان برقراری روابط راهبردی با مسکو هستیم.

وی افزود: اسناد همکاری راهبردی می‌تواند افق روابط را در طول ۲۰ سال مشخص کند، همچنین به‌دنبال افزایش حجم روابط تجاری با روسیه هستیم و تلاش زیادی در این زمینه انجام خواهیم داد.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: بیش از ۴۰ سال در رویارویی با آمریکا هستیم، در حال تلاش برای رفع تحریم‌های کشور هستیم و امیدواریم که این تلاش منجر به لغو تحریم‌ها شود، تهدید به تحریم مانع پیشرفت ایران نمی‌شود.

رئیسی با بیان اینکه تجربه خوبی در همکاری با روسیه در سوریه، در مبارزه با تروریسم داریم که می‌تواند مبنایی برای روابط مشترک باشد، گفت: همکاری‌های اقتصادی و تجاری با استفاده از ظرفیت‌های بین دو کشور می‌تواند به سطح قابل قبولی برسد.

وی ادامه داد: ما امیدواریم که در این سفر همکاری ها و کار به صورت اجرایی و عملی و دارای نتیجه دنبال کنیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه من از ابتدای ورود به دولت برنامه ارتقای دیپلماسی همسایگی را دنبال کردم و مانعی بین دو کشور برای همکاری سازنده وجود ندارد، تصریح کرد: همکاری در سازمان‌های منطقه‌ای مانند پیمان شانگهای، می‌تواند گام‌های مؤثری را در بخش‌های مختلف بین کشورها و در عین حال ایران و روسیه بردارد.

در همین حال، رئیس‌جمهوری روسیه گفت: از زمان تحلیف جناب‌عالی، ما در تماس دائم هستیم، اما در هر صورت ویدیوکنفرانس یا تماس تلفنی نمی‌تواند جای دیدار حضوری را بگیرد، از دیدار شما بسیار خرسندم، می‌توانیم بگوییم دستورکار وسیعی را پیش رو داریم.

وی با بیان اینکه از توسعه روابط ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و فعالیت جاری برای ایجاد منطقه آزاد تجاری قدردانی می‌کنم، ادامه داد: از زمان روی کار آمدن آقای رئیسی ارتباط مستمری بین تهران و مسکو برقرار است و برخلاف شرایط سخت شیوع ویرس کرونا، سال گذشته میلادی تبادلات تجاری دو کشور روندی مثبت داشت.

رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد: حمایت‌های ایران و روسیه به عبور از تهدیدهای تروریستی در خاک سوریه کمک کرده است.

پوتین گفت: از رئیس‌جمهوری ایران می‌خواهم از طرف من سلام و آرزوی سلامتی برای رهبر انقلاب اسلامی ایران را به ایشان منتقل کند.

به گزارش شانا، رئیسی امروز و در رأس هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به دعوت همتای روس خود تهران را به مقصد مسکو ترک کرد؛ وزیران نفت، امور خارجه، امور اقتصاد و دارایی و رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما،‌ دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی روس، بخشی از برنامه‌های رئیس‌جمهوری در این سفر دو روزه خواهد بود.

در همین حال، جواد اوجی، وزیر نفت و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه روز سه‌شنبه (۲۸ دی‌ماه) پس از نشست با نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه به‌عنوان رئیس روس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و الکساند نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه در مسکو گفت: در حوزه‌های مختلف انرژی، راه و ترابری، جهاد کشاورزی، نیرو، مواردی که در گذشته ابهامی داشته‌اند و پروژه‌هایی که شرکت‌های روس در ایران در حال فعالیت هستند، مذاکره انجام و تصمیم‌های خوبی گرفته شد.

وی اعلام کرد: در حوزه انرژی نیز در بخش بالادست، توسعه میدان‌های نفت و گاز و بخش پایین‌دست در توسعه پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی و انتقال تجهیزات و فناوری که در صنعت نفت و گاز ایران راهبردی است، تصمیم‌های خوبی گرفته شد.

وزیر نفت با بیان اینکه در نشست با شرکت‌های بزرگ روسیه در موضوع انتقال فناوری و تجهیزات راهبردی مورد نیاز  و راهبردی صنعت نفت توافق‌های خوبی انجام شده است، تصریح کرد: نقشه جامع و کامل همکاری با روسیه تدوین شده که در اختیار این کشور قرار گرفته است، امیدواریم در چارچوب این نقشه به توافق و قراردادهای جدیدی دست یابیم.

اوجی با اشاره به اینکه ایران و روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر گاز جهان می‌توانند با هم در این بخش (گاز)  همکاری کنند و امروز پیشنهادهای خوبی در این زمینه ارائه شد، ادامه داد: ایران با توجه به زیرساخت‌های موجود آمادگی خود را برای تجارت و سوآپ گاز از روسیه به ایران و دیگر کشورهای همسایه اعلام کرده است.

وزیر نفت با بیان اینکه همچنین پیشنهادهایی در زمینه تبدیل گاز به ال‌ان‌جی و صادرات در قالب آن هم ارائه شد، گفت: تصمیم‌های خوبی در زمینه تجارت گاز گرفته شده است که می‌تواند سبب تحول در منطقه شود.

کد خبر 452152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =