اجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه شتاب می‌گیرند

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: با انعقاد چند قرارداد در آینده نزدیک طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه شتاب می‌گیرند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی چهارشنبه (۲۹ دی‌ماه) در آیین آغاز به‌کار عملیات بیابان‌زدایی و درختکاری ۲ هزار هکتار از اراضی استان خوزستان با تبریک روز هوای پاک گفت: ۳۵ درصد آلاینده‌ها مربوط به صنایع مختلف است و مناطق نفت‌خیز جنوب خود را مکلف به انجام اقدام‌های ضروری برای داشتن هوای پاک کرده است.

وی افزود: در این راستا در گام نخست تلاشمان را معطوف به جمع‌آوری گازهای همراه کرده‌ایم و در این زمینه اجرای دو طرح عظیم در دست پیگیری است و ان‌شاءالله در آینده نزدیک شاهد اقدام‌های مؤثر در زمینه عقد قراردادهای مربوط به آنها هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: بر این اساس حجم بسیار بالایی از گازهای همراه در شرق حوزه فعالیت مناطق نفت‌خیز و نیز در منطقه اهواز و مارون جمع‌آوری می‌شود.

دانشی افزود: طرح بیابان‌زدایی و درختکاری ۲ هزار هکتار از اراضی استان خوزستان که با اعتبارات شرکت ملی نفت ایران اجرا می‌شود، گام نخست اقدام‌های مرتبط با حفظ محیط زیست به‌شمار می‌آید و با تمام توان آن را پیگیری می‌کنیم

وی در پایان از دست‌اندرکاران طرح‌های نهال‌کاری خواست در اجرای این طرح‌ها در اراضی خوزستان از درختان مثمر استفاده شود.

وزارت نفت برای حفظ محیط زیست به صحنه آمده است

صادق خلیلیان، استاندار خوزستان در این آیین با بزرگداشت روز هوای پاک گفت: بحث هوای پاک در حوزه فعالیت‌های منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط زیست است و در اینجا وزارت نفت نیز به صحنه آمده است، چراکه در زمینه آلاینده‌هایی که با آن مواجه هستیم، ایجاب می‌کند به این موضوع بپردازیم تا ضمن پرهیز از آلاینده‌ها، با اقدام‌های مناسبت، هوای پاک را به ارمغان بیاوریم.

وی افزود: از اقدام‌هایی که می‌شود برای کنترل آلاینده‌ها انجام داد، جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه و بهره‌برداری از آنها است که نمونه آن با افتتاح پالایشگاه گاز بیدبلند و خاموش شدن مشعل‌ها اتفاق افتاد.

استاندار خوزستان با اشاره به اهمیت مهار ریزگردها گفت: امیدوارم روزی شاهد باشیم که همه گازهای همراه نفت مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرند و شاهد سوزاندن آنها نباشیم، حفظ محیط زیست جزو حقوق عامه است.

خلیلیان تأکید کرد: بحث محیط زیست در ابعاد مختلف آن در قانون اساسی یک حق عمومی است و باید توسعه‌ای دنبال شود که این حق را حفظ کند.

آبخیزداری تا ۷۰ درصد خسارت سیل‌ها را کم می‌کند

مسعود منصور، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز در این آیین گفت: کشور خشک و نیمه‌خشک ما مشکلات عدیده‌ای در خصوص فرسایش، رسوب، فرونشست و تخلیه آبخوان‌ها دارد و نیازمند توجه جدی و نهضت همگانی برای حفظ پوشش آب، خاک و گیاه است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با منابع طبیعی اظهار کرد: فرهنگ منابع طبیعی باید در عمل اجرا شود و همه باید مشارکت داشته باشند و در این زمینه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نقش محوری دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در ۳۰ سال اخیر بیش از ۷ هزار سیلاب داشته‌ایم، گفت: با کارهای آبخیزداری تا ۷۰ درصد خسارت سیل‌ها کم می‌شود و باید در زمینه پیشگیری از وقوع سیل با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط اقدام‌های لازم را انجام دهیم.

منصور با اشاره به اینکه بخشی از اقدام‌های این سازمان در خوزستان انجام می‌شود، گفت: سازمان‌ها و صنایع مختلف در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در این زمینه اقدام می‌کنند که نمونه آن مشارکت شرکت ملی نفت ایران در بیابان‌زدایی ۲ هزار هکتار از اراضی استان خوزستان است که جای قدردانی دارد.

حمایت ۱۴۰ میلیارد ریالی صنعت نفت

سیدمحمدتقی سجادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان نیز در این آیین با یادآوری اینکه از سال ۱۳۹۵ به امر مقام معظم رهبری یک حرکت جهادی برای مهار ریزگردهای شکل گرفت و اتفاق­‌های خوبی در حوزه‌های منابع طبیعی افتاد، اظهار کرد: ما در فاصله زمانی سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ بیش از ۲۴ هزار و ۸۰۰ هکتار عرصه‌های کانون‌های هفت‌گانه گرد و غبار را نهال‌کاری کردیم  و ۲۴ هزار هکتار هم برنامه‌های مدیریت رواناب داریم.

وی به تفاهم نامه‌ای که با وزارت نفت منعقد شده اشاره کرد و گفت: با کمک ۱۴ میلیارد تومانی شرکت ملی نفت حدود ۲ هزار هکتار در پنج نقطه شلمچه، اهواز، رامهرمز، شوش و آغاجاری مدنظر است که ۷۰۰ هکتار آن نهال‌کاری و ۱۳۰۰ هکتار نیز شامل سایر برنامه‌های منابع طبیعی است.

در این آیین محمد جواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز گزارشی از وضعیت شاخص آلودگی هوا در استان و شهر اهواز ارائه داد و گفت: مواد هیدروکربوری بخشی از آلاینده‌های هوا را تشکیل می‌دهد و انتظار داریم طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه با عزم جدی‌تری دنبال شود.

کد خبر 452157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =