۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
  • کد خبر: 452290
تلاش برای تولید ثروت با فناوری‌های نو

رئیس پژوهشکده اقتصاد انرژی مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی درباره ارزیابی دورنمای توسعه روابط ایران و روسیه در حوزه انرژی گفت: یکی از محوری‌ترین روش‌ها برای توسعه تبادلات، استفاده از ظرفیت‌های دانشی، پژوهشی و مطالعاتی دو طرف است که افزون بر دستاوردهای مستقیم حاصل از مطالعات، مشارکت دوجانبه به شناخت و تسهیل تبادلات تجاری و عادی‌سازی بهتر آنها نیز کمک می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه مشعل، غلامعلی رحیمی، ضمن بازخوانی روابط ایران و روسیه، در بررسی همه جوانب و راه‌های تأثیرگذار در نزدیکی روابط دو کشور اظهار کرد: با وجود افزایش همکاری‌های ایران و روسیه در اکثر زمینه‌ها پس از دوره فروپاشی شوروی، الگوی روابط این دو کشور در زمینه تأمین انرژی جهانی در قالب رقابت توصیف می‌شود. با وجود سیاست «اوراسیاگرایی» و حفظ استیلای سنتی روسیه در مناطق، اما امکان همکاری میان روسیه و ایران در رابطه با مسیرهای انتقال انرژی وجود دارد.

وی افزود: سیاست روسیه دستیابی به بازارهای بیشتر در آسیا از قبیل هند و پاکستان است و بهره‌گیری از نزدیکی و مجاورت ایران با این کشورها، امکان این همکاری را میسر می‌سازد، همچنین با توجه به نقش مهم و مثبت روسیه در مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) و اوپک‌پلاس در شرایط کنونی و با وجود تحمیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر ایران و روسیه، تقویت همگرایی و همکاری دو کشور بسیار مهم و تأثیرگذار است.

رئیس پژوهشکده اقتصاد انرژی مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی درباره ارزیابی دورنمای توسعه روابط ایران و روسیه در حوزه انرژی به اهم زمینه‌های همکاری دوجانبه اشاره کرد و گفت: تبادل کالاها و خدمات، مواد و منابع اولیه و ثانویه، تبادل دانش انرژی، توسعه و مشارکت در پژوهش و مطالعات انرژی، مهم‌ترین محورهای مشارکت دوجانبه است.

رحیمی در توضیح محورهای یادشده بیش از هرچیز به مقوله تبادل دانش و فناوری‌های نوین در حوزه انرژی تأکید و اظهار کرد: یکی از محوری‌ترین و اساسی‌ترین و در عین حال ساده‌ترین روش‌ها برای توسعه تبادلات، استفاده از ظرفیت‌های دانشی، پژوهشی و مطالعاتی دو طرف است که متأسفانه تاکنون چندان توجهی به آن نشده است. علاوه بر دستاوردهای مستقیم حاصل از مطالعات، مشارکت دوجانبه به شناخت و تسهیل تبادلات تجاری و عادی‌سازی بهتر آنها نیز کمک می‌کند.

به گفته وی، ظرفیت‌های پژوهشی و مطالعاتی نیز بسیار وسیع است و می‌تواند در طیف گسترده‌ای شامل مطالعات بازار، الگوسازی و ارائه چشم‌اندازهای مشترک برای انرژی جهان و توسعه مطالعات فنی و مهندسی در حوزه‌های مختلف مورد درخواست طرف‌ها باشد، همچنین دو کشور در حوزه تولید، توزیع و فناوری‌های مرتبط دارای تجاربی هستند که به‌کارگیری آنها می‌تواند زمینه مناسبی برای همکاری فی‌مابین باشد.

رئیس پژوهشکده اقتصاد انرژی مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با اذعان به اینکه روسیه اقتصاد مبتنی بر نفت خود را در سال‌های اخیر به سمت توسعه گاز پیش برده و موفق به اتخاذ سیاست‌های راهبردی در این زمینه شده، به‌گونه‌ای که از این رهگذر بخشی از تحریم‌های مستکبران ناکام مانده است، یادآور شد: آنچه عیان است، مقوله تحریم به معضل اساسی دو کشور بدل شده است. مادامی که سیاست‌گذاری‌های بین‌المللی درباره موضوع نفت در مشت آمریکا و متحدانش باشد و صاحبان اصلی در آن کمترین نقش را ایفا کنند، می‌طلبد کارایی سیاست‌های راهبردی از سوی کشورها به‌ویژه ایران و روسیه به‌گونه‌ای اعمال شود که در رفع آسیب‌پذیری‌های ناشی از تحریم و محدودیت‌ها راهگشا باشد.

رحیمی ادامه داد: روسیه توانسته است با بهره‌مندی از شیوه‌های متعدد به‌نوعی به این سیطره غربی‌ها بر صنعت انرژی خاورمیانه پایان دهد که باید از آن به‌نحو مقتضی بهره برد. همکاری‌های دوجانبه روسیه و ایران بی‌شک دستاوردهای قابل‌توجهی را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: اروپا سهم قابل‌توجهی از واردات گاز خود را به روسیه تخصیص داده است؛ هرچند با بروز بحران اوکراین، تنوع‌بخشی صادرکنندگان گاز در دستور کار کشورهای غربی قرار گرفت؛ با وجود این، وابستگی زیاد اروپا به روسیه در این زمینه سبب شده است که نگاه همکاری حداقلی در میان آنها وجود داشته باشد و این مهم می‌تواند زمینه بهره‌مندی ایران را فراهم آورد. در واقع، تهران می‌تواند از سیاست تنوع‌بخشی اروپا از یک سو و فناوری و دانش روسیه از سوی دیگر بهره لازم را ببرد.

کد خبر 452290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =