گازرسانی در منفی ۲۰ درجه/ سربلندی گاز کردستان در خدمت‌رسانی

استان کردستان این روزها در حالی سرما و بارش بی‌سابقه‌ برف را تجربه می‌کند که جریان گاز طبیعی در این استان پایدار و گرمابخش خانه‌های مردم این دیار است.

به گزارش شانا، دمای هوای استان کردستان این روزها در بسیاری از مناطق به منفی ۲۰ درجه رسیده و مسیر دسترسی به بعضی از روستاهای مرزی، کوهستانی و سخت‌گذر این استان همچنان مسدود است، اما در حالی که بسیاری از خدمات به شهروندان دچار مشکل شده، کارکنان شرکت گاز استان کردستان برای پایداری شبکه گاز به‌صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند.

****

استان کردستان در مناطق کوهستانی غرب کشور و در مناطق سخت‌گذر قرار گرفته، بیش از ۲۴۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق و حدود ۲۰۰ روستای مرزی در دورترین مناطق کشور دارد.

گازرسانی در استان کردستان از سال ۱۳۷۱ آغاز شده است؛ این استان ۳۳ شهر و ۱۵۹۶ روستای قابل گازرسانی دارد که گازرسانی به شهرها تکمیل شده و ضریب پوشش گاز طبیعی در جمعیت شهری آن ۱۰۰ درصد است و همه شهرهای کردستان از گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

هم اکنون ۱۴۵۰ روستا نیز با ضریب پوشش ۹۷ درصدی با توپوگرافی چشم‌نواز به شبکه گاز کشور متصل‌اند و عملیات گازرسانی همچنان در این مناطق در حال اجراست.

گازرسانی در منفی ۲۰ درجه/ سربلندی گاز کردستان در خدمت‌رسانی

گازرسانی به بیش از ۲۰۰ روستای مرزنشین

احمد فعله‌گری، مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان به خبرنگار شانا می‌گوید: این مجموعه بیش از ۲۰۰ روستای مرزنشین استان را به شبکه گاز سراسری متصل کرده است، مرزدارانی که در نقطه صفر مرزی از کیان و خاک کشور در مناطق مختلف حفاظت کردند.

او گازرسانی به این مناطق را یکی از برکات نظام و دولت توصیف می‌کند که با شتاب بسیار مطلوبی تداوم دارد، طوری که حداقل سالی ۱۰۰ تا ۱۲۰ روستای جدید گازرسانی می‌شود و اکنون نیز شبکه گازرسانی به حدود ۵۰ روستای جدید به مناسبت دهه فجر در حال اجراست که به بهره‌برداری خواهد رسید. به این ترتیب مجموع روستاهای بهره‌مند از گاز طبیعی استان کردستان به ۱۴۸۰ روستا می‌رسد. افزون بر این، در ۱۰۰ روستای باقیمانده دیگر، عملیات گازرسانی اجرایی می‌شود که با تکمیل این عملیات‌ها ضریب نفوذ گاز در جمعیت روستایی به مرز ۹۹ درصد می‌رسد و کل روستاهایی که قابلیت گازرسانی دارند (هم از نظر جمعیت و هم از نظر منطقه) به شبکه گاز سراسری متصل خواهند شد.

گازرسانی در منفی ۲۰ درجه/ سربلندی گاز کردستان در خدمت‌رسانی

احمد فعله‌گری، مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان

صرفه‌جویی حدود ۴۵ میلیون لیتر سوخت مایع با گازرسانی به صنایع استان

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان، گازرسانی افزون بر خدمت‌رسانی به روستاییان، در بحث جایگزینی گاز در واحدهای صنعتی و تولیدی نیز به قوت در حال اجراست و براساس مصوبه شورای اقتصاد، بیش از ۱۶۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در استان شناسایی شده‌اند که در سال‌های گذشته از سوخت مایع استفاده می‌کردند و در سه، چهار سال اخیر با هماهنگی و پیگیری‌هایی که انجام شده، بیش از ۸۸۰ واحد صنعتی به شبکه گاز متصل شدند و حدود ۴۵ میلیون لیتر سوخت مایع از گردونه مصرف خارج و صرفه‌جویی شده است.

فعله‌گری در حالی که همراه با خبرنگاران شانا به بازدید از ایستگاه سی‌جی‌اس ( تقلیل فشار شهری) سنندج آمده بود، اعلام کرد که از ابتدای امسال تاکنون ۲۳۰ واحد صنعتی و تولیدی در مناطق مختلف روستایی به شبکه گاز متصل شدند، هرچند در استان کردستان صنعت قابل توجهی نیست، اما صنایعی در قالب واحدهای گلخانه‌ای، کشاورزی و مرغداری وجود دارند که خوشبختانه همه آنها به شبکه سراسری گاز وصل شدند. کارخانه‌های تولید آسفالت، کوره‌های آجرپزی و همین‌طور کارخانه‌های سیمان و همه واحدهای تولیدی که در سطح استان فعالیت دارند از گاز طبیعی بهره‌مند هستند و برای موارد باقیمانده هم برنامه‌ریزی شده تا ان‌شاءالله تا پایان سال یا در سال آینده به شبکه گاز کشور متصل شوند.

گازرسانی در منفی ۲۰ درجه/ سربلندی گاز کردستان در خدمت‌رسانی

پایداری جریان گاز با وجود اختلال در خدمات دیگر

او همچنین با اشاره به سرما و بارش بی‌سابقه برف در استان کردستان که در بعضی مناطق بیش از یک متر برف بارید، طوری که همه راه‌های مواصلاتی استان مسدود شد و حتی ارتباط بیش از ۵۵۰ روستا با مناطق دیگر و حتی شبکه‌های برق، تلفن و آب دچار اختلال شدند، می‌گوید: خوشبختانه پایداری جریان گاز را در همه مسیرها در طول این مدت با وجود سرمای منفی زیر ۲۰ درجه حفظ کردیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان با بیان اینکه جریان گاز در این شرایط در همه مسیرهای این استان برقرار بوده است و همه مصرف‌کنندگان که بیش ۵۸۰ هزار مشترک هستند از گاز طبیعی بهره‌مند بودند، تأکید می‌کند: همه تلاش ما و همکارانمان این است که با حضور در ایستگاه‌ها و تأسیسات گاز بتوانیم گازی را با خطوط انتقال دریافت می‌کنیم در شبکه‌های توزیع، تغذیه کنیم و مانع قطعی گاز در همه مسیرها شویم.

گازرسانی در منفی ۲۰ درجه/ سربلندی گاز کردستان در خدمت‌رسانی

فعله‌گری اعلام می‌کند دسترسی در مناطق سردسیر و کوهستانی است بسیار دشوار شده، اما خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌هایی که از پیش انجام شد، کارکنان شرکت گاز استان کردستان در داخل تأسیسات حضور داشتند و بدون وقفه در پایداری جریان گاز کمک کردند.

بهزاد خسروی، رئیس اداره گاز ناحیه کامیاران هم از آمادگی کامل این منطقه برای خدمت‌رسانی بی‌وقفه خبر می‌دهد و می‌گوید: این روزها از سردترین روزهای سال است و شاید سردترین روزها در چند سال گذشته باشد، اما خوشبختانه هیچگونه چالش و افت فشاری نداشتیم و همه همکاران ما در آماده‌باش هستند.

کد خبر 452404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =