صادرات ۱۸ میلیارد دلار محصولات پایین‌دستی صنعت نفت در سال جاری

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی از صادرات ۱۸ میلیارد دلار محصولات پایین‌دستی نفت در هشت ماهه امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، سید حمید حسینی ظهر امروز (سه‌شنبه، پنجم بهمن) در نشست «چالش‌ها و فرصت‌های صنایع پایین‌دستی نفت» گفت: ارزش کل صادرات نفتی و غیرنفتی در هشت ماه امسال ۳۱ میلیارد دلار بوده است که از این میان ۱۸.۲ میلیارد دلار مربوط به محصولات پایین‌دستی صنعت نفت بوده است.

وی افزود: امسال تاکنون ماهانه ۴ میلیارد دلار صادرات داشتیم و پیش‌بینی می‌شود صادرات محصولات پایین دستی در سال آینده به ۴۶ میلیارد دلار برسد و حدود ۱۲ میلیارد دلار افزایش یابد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه صادرات محصولات پایین‌دست صنعت نفت به نسبت پارسال، ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار افزایش یافته است، گفت: این رشد تا حدود زیادی مربوط به افزایش ارزش صادرات است.

حسینی با بیان اینکه برای نمونه در بحث اوره و آمونیاک افزایش حجم صادراتی نداشته‌ایم، اما ارزش صادرات این محصول دو برابر شده است، تصریح کرد: ارزش صادرات قیر نیز دو برابر شده و این رشد در پی افزایش قیمت‌های جهانی رخ داده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه بالاترین حجم صادرات ما در بخش محصولات پتروشیمی نخست محصول پلیمر با ۳ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار در هشت ماه امسال بوده است، گفت: دومین محصول، متانول با ۲ میلیارد دلار و سومین محصول، اوره با یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار بوده است.

عمده صادرات غیرنفتی ما فروش فرآورده نفتی است

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه حجم صادرات آروماتیک‌ها کمتر از ۶۵۵ هزار میلیون دلار بوده است، گفت: بسیاری از محصولات صادراتی حوزه پتروشیمی ما، ‌در زمره فرآورده‌های نفتی قرار می‌گیرد و عمده صادرات غیرنفتی ما صادرات فرآورده نفتی از جمله گاز مایع، ال‌پی‌جی، بوتان و پروپان است.

حسینی با تأکید بر اینکه سالانه ۵ میلیون تن گاز مایع از عسلویه صادر می‌شود، گفت: در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و پتروشیمی نوری نیز هیدروکربور که یک فرآورده نفتی است، تولید می‌شود که این فرآورده ۸ میلیارد دلار از وزن اصلی صادرات هشت‌ماه محصولات پایین‌دستی صنعت نفت را به خود اختصاص داده است، همچنین تاکنون سالانه بیش از ۹۰۰ میلیون دلار صادرات قیر و بیش از ۶۰۰ میلیون دلار صادرات روغن داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه صادرات محصولات پتروشیمی یک بزرگ‌نمایی انجام شده است، گفت: در ذهن همگان این‌گونه جا افتاده است که صنعت پتروشیمی، سودآوری بسیار بالایی دارد که این بزرگ‌نمایی به ضرر این صنعت خواهد بود و قیمت‌گذاری خوراک و سوخت پتروشیمی و لغو مالیات صنعت پتروشیمی، بی‌شک می‌تواند در سرنوشت رشد و توسعه صنعت پتروشیمی ما اثرگذار باشد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی خوراک و نیروی متخصص ارزان، دسترسی به آب و نیز دسترسی به بازارهای جهانی بزرگ دنیا در شرق در آسیا را از جمله مزیت‌های این صنعت در کشور خواند و گفت: نباید با صنعت پتروشیمی طوری برخورد کنیم که آینده این صنعت با مشکل روبه‌رو شود.

حسینی افزود: پتروشیمی‌ها هم‌اکنون روزانه ۷۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند که از این رقم ۳۸ میلیون مترمکعب به‌عنوان سوخت مصرف می‌شود و ۲۲ میلیون مترمکعب خوراک است و بی‌شک افزایش قیمت خوراک و حذف معافیت‌های مالیاتی بر بورس کالا، اقتصاد و سودآوری این صنعت اثرگذار خواهد بود.

حسینی با اشاره به اینکه هم‌اکنون سالانه ۱۷.۵ میلیون تن متانول در کشور تولید می‌کنیم، در حالی که مجموع مصرف داخلی به زحمت به ۵۰۰ هزار تن می‌رسد، افزود: حاشیه سود بسیاری از مجمتع‌های پتروشیمی، بالا نیست که البته پتروشیمی‌های با خوراک گاز از این قضیه مستثنا هستند.

وی تأکید کرد: پتروشیمی‌های خارک، آریاساسول، خراسان، کرمانشاه، پردیس و زاگرس پارسال ۵۰ درصد سود داشته‌اند و پس از آن پتروشیمی مارون، فارس و فن‌آوران در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ابراز امیدواری کرد توافق‌های جدید سبب گشایش‌های اقتصادی در صنایع پایین‌دست نفت شود.

حسینی با اشاره به تغییرات ساختاری ایجادشده در دولت جدید گفت: در بحث هیدروکربور دولت و وزارت نفت همکاری خوبی با اعضای اتحادیه دارند و اعضای اتحادیه نیز در این زمینه فعال شده‌اند. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از جمله شرکت‌های اصلی وزارت نفت بودند که در این زمینه همکاری خوبی را با اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی داشتند.

کد خبر 452418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =