۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
  • کد خبر: 452519
بازار افزایشی نفت در پی ثبت برنت ۹۰ دلاری

در پی کاهش ذخیره‌سازی‌های نفتی در سراسر دنیا و مخاطره‌های ژئوپلیتیک، بازار نفت حالت افزایشی به‌ خود گرفت.

به گزارش شانا، روز جمعه (هشتم بهمن‌ماه) قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال بر اثر مجموعه‌ای از عوامل، برای نخستین‌بار در هفت سال گذشته از ۹۰ دلار برای هر بشکه عبور کرد.

سایت تحلیلی اویل پرایس در تشریح این عوامل نوشت: اصلی‌ترین دلیل پیش‌بینی نفت ۱۰۰ دلاری در کوتاه‌مدت، پایین ماندن ذخیره‌سازی‌های نفت خام در سراسر دنیاست، حتی ریزش بازار سهام تجاری ایالات متحده آمریکا برای سومین هفته پیاپی، نتوانست مرهمی بر این پیش‌بینی باشد.

بر اساس این گزارش، به‌عنوان دلیل دوم، با طولانی‌ شدن بن‌بست مناقشه روسیه و اوکراین و درگیر شدن بیشتر کشورهای اروپایی با این موضوع و در نتیجه احتمال اعمال تحریم علیه نفت روسیه در بازار، بر جنبه ژئوپلیتیک افزایش قیمت جهانی نفت وزن داد.

در همین حال کمبود عرضه نفت در بازار که هم‌زمان کاهش عرضه نیز مؤکد آن بوده، نگرانی‌هایی را به‌دنبال داشته است، ضمن آنکه اعضای اوپک‌پلاس نشانه‌ای مبنی بر اشتیاق تولید بیشتر از آنچه توافق شده، از خود بروز نداده‌اند؛ همه این عوامل در کنار هم حاکی از افزایشی بودن قیمت نفت در آینده نزدیک و به اصطلاح فعالان بازار، گاوی شدن بازار (Bullish) است.

افزون بر این موارد، بازار جهانی انرژی عوامل دیگری نیز برای افزایشی ماندن بازار از خود بروز داده که این گزارش بعضی از آنها را تشریح کرده است.

ثبت رکورد افزایش روزانه قیمت گاز طبیعی در بازار آمریکا: در هفته‌ای که گذشت، با پیش‌بینی سرمای بیشتر در ایالات متحده آمریکا، بازار آتی گاز طبیعی آمریکا بیشترین افزایش در یک روز را تجربه کرد و از ۴.۵ دلار به ازای هر یک میلیون بی‌تی‌یو به ۷۸ دلار در اوج معاملات رسید و سرانجام روی ۶.۳ دلار برای هر یک میلیون بی‌تی‌یو تثبیت شد.

شرکت نفت دولتی سعودی آرامکو عربستان روند تحول انرژی را راحت نمی‌داند: امین ناصر، مدیرعامل شرکت آرامکو اعلام کرده است که روند تحول این شرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر روان نیست و اگر بازار انرژی می‌خواهد از سختی‌های کنونی کمبود نفت و گاز در بازار اروپا و بخش‌هایی از آسیا جلوگیری کند، باید سرمایه‌گذاری‌هایی در این بخش انجام شود.

انتظار روسیه برای پیشرفت در توافق هسته‌ای ایران در سه ماهه دوم سال میلادی: بنا به گفته نماینده روسیه در مذاکرات برجام، به‌منظور احیای توافق هسته‌ای ایران، اگر مذاکرات با سرعت کنونی تداوم داشته باشد، احتمالاً اواخر ماه فوریه (اوایل اسفندماه) دستیابی به توافق میسر است؛ اگرچه نهایی کردن این توافق ممکن است نزدیک به دو ماه پس از حصول توافق زمان ببرد.

قیمت زغال‌سنگ، هم‌زمان با تنش‌ها در اوکراین افزایش یافت: هم‌زمان با لفاظی‌های خصمانه پیرامون منازعه روسیه – اوکراین و احتمال قطع عرضه گاز روسیه در بازار جهانی، شاخص جهانی زغال‌ سنگ، در ماه ژانویه ۲۰۲۲ (دی و بهمن‌ماه) بیش از ۳۰ درصد افزایش داشت و اکنون ۲۶۰ دلار برای هر تن معامله می‌شود.

نتیجه مناقصه اجاره خلیج مکزیک به‌دلیل نگرانی‌های اقلیمی باطل شد: یک قاضی دولتی ایالات‌متحده آمریکا آخرین مناقصه اجاره تأسیسات نفتی خلیج مکزیک را که ماه نوامبر گذشته (آبان – آذرماه) برگزار شده بود و آخرین مناقصه این تأسیسات در دولت بایدن به‌شمار می‌رفت، با این توجیه که این مناقصه ارزیابی درستی از تأثیر احتمالی اقلیمی بر منطقه نداشته است، باطل کرد.

ترافیگورا پایگاه جدید خود را در روسیه می‌سازد: دپارتمان تجارت جهانی ترافیگورا تصمیم دارد صادرات نفت پایه را از بندر ویبورگ روسیه آغاز کند و با این اقدام مسیر صادراتی جدیدی را از یکی از پایانه‌های صادارتی کمتر استفاده‌شده روسیه به‌کار گیرد که می‌تواند ۱۵ تا ۲۰ درصد از تولید نفت پایه روسیه را شامل شود.

کد خبر 452519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =