افزایش قیمت نفت در پی تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک و تقاضا

تشدید تنش‌های ژئوپولیتیک و تقاضای نفت خام افزایش چشم‌انداز قیمت این کالای راهبردی را در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بررسی روز دوشنبه (۱۱ بهمن‌ماه) خبرگزاری رویترز نشان داد کاهش نگرانی از تأثیر سویه اومیکرون ویروس کرونا سبب افزایش تقاضای نفت می‌شود و با خطرهایی که تنش‌های ژئوپولیتیکی برای عرضه ایجاد می‌کند، روند افزایشی قیمت نفت در سال جاری میلادی ادامه می‌یابد.

نظرسنجی از ۴۳ اقتصاددان و تحلیلگر نشان داد قیمت نفت خام برنت در سال جاری میلادی به‌طور میانگین ۷۹ دلار و ۱۶ سنت برای هر بشکه خواهد بود. این رقم بالاترین برآورد میانگین قیمت نفت برای سال ۲۰۲۲ است و افزایش قابل‌توجهی را نسبت ‌به پیش‌بینی این قیمت در ماه دسامبر نشان می‌دهد.

در ماه دسامبر ۲۰۲۱ برآورد شده بود که میانگین قیمت نفت خام در سال جاری میلادی ۷۳ دلار و ۵۷ سنت برای هر بشکه خواهد بود.

بر اساس این بررسی، انتظار می‌رود میانگین قیمت نفت خام آمریکا در سال ۲۰۲۲، ۷۶ دلار و ۲۳ سنت برای هر بشکه باشد که این رقم در نظرسنجی ماه گذشته ۷۱ دلار و ۳۸ سنت برای هر بشکه بود.

اقتصاددانان معتقدند اگر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) همچنان نتوانند به هدف تولید خود برسند، تولیدکنندگان آمریکا قادر به افزایش تولید نباشند یا بحران اوکراین و روسیه تشدید شود - با توجه به محدودیت عرضه موجود در بازار - احتمال دارد قیمت نفت به بیش‌ از ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برسد.

پیش‌بینی می‌شود روند افزایشی تقاضای نفت آنچنان تحت تأثیر سویه اومیکرون قرار نگیرد و در سال جاری میلادی ۳ تا ۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

به اعتقاد بیشتر تحلیلگران، ائتلاف اوپک‌پلاس با وجود تقلای برخی تولیدکنندگان برای افزایش ظرفیت تولید، به روند افزایش تولید ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز ادامه می‌دهد.

این تحلیلگران تصریح کردند که آزادسازی ذخیره‌سازی راهبردی نفت آمریکا تأثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت.

کد خبر 452735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =