۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
  • کد خبر: 452755
تولید گاز روسیه در ۲۰۲۲ رکورد می‌زند

آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرد که تولید گاز طبیعی روسیه در سال جاری میلادی رکورد می‌زند.

به‌ گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، انتظار می‌رود تولید گاز طبیعی روسیه در سال جاری میلادی به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یابد و رکورد سال ۲۰۲۱ را هم پشت سر گذارد، در حالی که صادرات گاز روسیه به اروپا زمستان امسال بسیار کمتر از حد معمول بود.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز دوشنبه (۱۱ بهمن‌ماه) در گزارش خود از بازار گاز اعلام کرد که تولید گاز طبیعی روسیه در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۰ ‌درصد افزایش‌ یافته و به رقم بی‌سابقه ۷۶۲ میلیارد مترمکعب رسیده‌ است.

 این نهاد افزود: شرکت گازپروم  روسیه با تولید حدود ۵۱۳ میلیارد مترمکعب گاز، به ‌تنهایی مسئول ۸۰ درصد این افزایش تولید بوده است، در حالی که این رقم بالاترین مقدار تولید گاز این شرکت از سال ۲۰۰۸ بوده، هنوز هم پایین‌تر از ظرفیت رسمی تولید گاز پروم یعنی ۵۵۰ میلیارد مترمکعب است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که تولید گاز طبیعی روسیه در سال جاری میلادی به رکورد تازه ۷۶۳ میلیارد مترمکعب برسد.

فاتح بیرول روز پنجشنبه (۲۳ دی‌ماه) اعلام کرد که به نظر می‌رسد صادرات گاز طبیعی روسیه به بازار اروپا به‌طور مصنوعی کاهش یافته است و سیستم‌های انرژی با اتکای بیش از حد به یک عرضه‌کننده برای تأمین این منبع انرژی کلیدی، با خطرهای قابل‌توجهی روبه‌رو هستند.

بیرول اظهار کرده بود: نشانه‌های بسیاری از کاهش عامدانه‌ عرضه گاز به بازار اروپا وجود دارد که به‌ نظر می‌رسد به‌دلیل رفتار عامدانه شرکت دولتی گاز روسیه باشد، این اقدام روسیه دلیل اصلی بالا رفتن قیمت گاز طبیعی و افزایش قیمت قبض برق خانگی در اروپاست.

بحران روسیه و اوکراین نگرانی دیگر بازار گاز و تحلیلگران است. هرگونه اقدام نظامی عرضه گاز روسیه به اروپا را مختل می‌کند و آمریکا می‌تواند فعالیت خط لوله انتقال نورداستریم -۲ را که منتظر دریافت مجوز است، متوقف کند.

کد خبر 452755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =