دهه فجر انقلاب اسلامی و خبرهای خوش برای ایثارگران

مدیرکل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت ضمن تشریح اقداماتی که برای کارکنان ایثارگر صنعت نفت در یک‌سال اخیر انجام شده است، از حل مسائل مدنظر این کارکنان همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی خبر داد.

حمید حسین‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار شانا ضمن تبریک دهه مبارکه فجر و زنده نگهداشتن یاد ایثارگران و شهدای معزز انقلاب اسلامی از حل مسائل ایثارگران صنعت نفت  از جمله کسر ساعت‌کار، پاداش بهره‌وری و ایاب و ذهاب مشمولان حالت اشتغال، بازخرید مرخصی ایثارگران برای سال‌های ۹۵ تا ۹۹ به‌صورت خارج از سقف و پوشش هزینه‌های درمانی ایثارگران خبر داد و اعلام کرد: بر اساس قانون جامع خدمات به ایثارگران، آیین‌نامه‌های مربوط به این عزیزان که از سنوات گذشته ابلاغ نشده بود، اجرایی شد.

اقدام‌های یک ماهه برای ایثارگران صنعت نفت

وی در تشریح اقدام‌هایی که در یک ماه گذشته برای ایثارگران صنعت نفت رخ داده است، به اعمال کسر ساعت‌کار، پاداش بهره‌وری و ایاب و ذهاب مشمولان حالت اشتغال اشاره کرد و گفت: باوجود آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری و پیگیری دیوان محاسبات کشور مبنی بر عدم موضوعیت قانونی پرداخت کسر ساعت کار، پاداش بهره‌وری و ایاب و ذهاب مشمولان حالت اشتغال که به‌صورت علی‌الحساب پرداخت می‌شد، بر اساس مصوبه اخیر شورای اداری و استخدامی با موافقت وزیر نفت برقرار شد.

مدیرکل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت، از پرداخت ۱۰۰ درصدی هزینه درمانی ایثارگران (پرداخت بر اساس میزان هزینه درمان، مازاد بر سقف تعرفه) در آینده خبر داد.

حسین‌نژاد به ابلاغیه بازخرید مرخصی مشمولین حالت اشتغال خبر داد و گفت: در ماه جاری با ابلاغ این موضوع (بازخرید مرخصی) معوق این عزیزان از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ نیز پرداخت شد.

دولت سیزدهم و ایثارگران صنعت نفت

مدیرکل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت، از اقدامات در حوزه خدمت به ایثارگران که در دولت سیزدهم (مهرماه به بعد، به غیر از یک ماهه اخیر) انجام شده است، یاد کرد و گفت: اجرای قانون تفسیر بند (و) ماده (۴۴) قانون برنامه پنجم توسعه ۵ هزار و ۷۰۰ نفر، همچنین اجرای مفاد بند (د) تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸ هزار نفر در چند ماه اخیر دولت سیزدهم انجام شده است.

حسین‌نژاد در تشریح وضع این افراد گفت: این افراد باید تا پایان بهمن ماه اطلاعات خود را در سامانه ایثار بارگزاری کنند.

آیین‌نامه‌هایی که در یک‌سال اخیر ابلاغ شد

وی درباره آیین‌نامه‌هایی که در سال‌های پیش در صنعت نفت تصویب شده اما اجرایی نشده بود نیز توضیح داد: بر اساس بند (ر) ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه، رزمندگان شاغل (رسمی/پیمانی/مدت معین/موقت) با حداقل ۲۴ ماه حضور در جبهه از ابتدای قانون برنامه ششم توسعه کشور (۱۳۹۶) از پرداخت کسور بازنشستگی معاف هستند.

مدیرکل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت درباره اعمال یک مقطع تحصیلی بالاتر رزمندگان، تصریح کرد: بر اساس جز (۶) بند (ث) ماده (۸۸) قانون برنامه ششم توسعه کشور، رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه از یک مقطع تحصیلی بالاتر بهره‌مند می‌شوند که افزایش ۱۵ درصدی حقوق اصلی شاغل ایثارگر را به‌دنبال دارد.

پرداخت فوق‌العاده ایثارگری و پرداخت آن به جانبازان حالت اشتغال دیگر موضوعی بود که حسین‌نژاد به آن اشاره کرد و گفت: بر اساس ماده (۵۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و بند (پ) ماده (۸۸) قانون برنامه ششم توسعه، فوق‌العاده ایثارگری به‌شهدا و جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، آزادگان، فرزندان شهید و همسران شهدای شاغل و جانبازان حالت اشتغال، معادل ۲۵ درصد حداقل حقوق کارکنان دولت پرداخت می‌شود که رقم این پرداخت امسال ۵ میلیون و ۶۱۷ هزار ریال است.

وی در تشریح بهره‌مندی عائله تحت تکفل جانبازان حالت اشتغال فوت شده از حقوق حالت اشتغال، تصریح کرد: طبق ماده (۵۵) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، عائله تحت تکفل جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال فوت‌شده پیش از سن تقاعد، از حقوق حالت اشتغاال برخوردار هستند.

سنوات ایثارگران حسب مشاغل سخت و زیان‌آور

مدیرکل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت به افزایش سنوات و بیمه دوران ایثارگری مشمولان اشاره کرد و گفت: مدت خدمت داوطلبانه جانبازان، رزمندگان با حضور ۱۲ ماه، آزادگان و شهدا در جبهه پیش از استخدام و اشتغال در صورت تمایل جز سنوات قابل قبول از لحاظ بیمه و بازنشستگی به مأخذ مشاغل سخت و زیان‌آور (یک به یک و نیم) با تاریخ اجرای فروردین سال ۹۲ محاسبه می‌شود.

حسین‌نژاد در پایان تعیین مستمری مشمولان حالت اشتغال بر اساس آخرین حقوق و مزایای مشمول کسور را از دیگر اقدام‌ها برای ایثارگران برشمرد و گفت: بر اساس ماده (۴۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، طبق جلساتی که با صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت انجام شد، مستمری مشمولان حالت اشتغال بر اساس آخرین حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور فارغ از مدت سنوات پرداخت کسور و به‌صورت صد در صد سنوات پرداخت می‌شود که رقم قابل‌توجهی برای عزیزان ایثارگر شاغل در صنعت نفت به‌شمار می‌رود.

شایان ذکر است همه اقدام‌هایی که برای ایثارگران صنعت نفت تمهید شده است بر اساس قانون جامع خدمات به ایثارگران در نشست‌های معاونت توسعه مدیریت وسرمایه انسانی وزارت نفت و کارگروه مطالبات ایثارگران احصا شده بود و بقیه موارد در دستور کار بررسی قرار دارد.

کد خبر 452762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =