۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵
  • کد خبر: 452841
گزیده‌های نفتی هفته

گذشتن قیمت نفت از مرز ۹۳ دلار، افزایش ۴۰ درصدی فروش نفت و میعانات گازی، ابلاغ سند جهت‌گیری‌های کلان و سیاست‌های پژوهشی، فناوری و تجاری‌سازی از سوی وزیر نفت، قدردانی وزیر کشور از کارکنان صنعت نفت برای تأمین پایدار گاز و اعلام برگزاری نمایشگاه ایران پلاست طبق برنامه را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

بین‌الملل: بیست‌وپنجمین نشست اوپک پلاس این هفته برگزار شد و ۲۳ عضو این ائتلاف بر سر افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه در ماه مارس (اسفند- فروردین‌ماه) به توافق رسیدند. جواد اوجی، وزیر نفت پس از پایان این نشست تأکید کرد: بازار جهانی نیازمند افزایش عرضه نفت ایران است و ما آمادگی داریم در سریع‌ترین زمان ممکن، مقدار عرضه خود به بازارهای جهانی را افزایش دهیم. قیمت نفت پس از این تصمیم و سرمای شدید در آمریکا روند افزایشی در پیش گرفت و امروز (جمعه، ۱۵ بهمن‌ماه)  از ۹۳ دلار برای هر بشکه گذشت که رکورد جدیدی در قیمت نفت محسوب می‌شود. از دیگر اخبار بخش بین‌الملل در هفته جاری باید به مذاکره اتحادیه اروپا با آمریکا، قطر و آذربایجان برای تأمین گاز در صورت قطع گاز و اعلام وزیر انرژی قطر مبنی بر اینکه این کشور به‌تنهایی قادر به تأمین کمبود گاز اروپا در صورت قطع گاز روسیه نیست، اشاره کرد.

نفت: وزیر نفت این هفته سند جهت‌گیری‌های کلان و سیاست‌های پژوهشی، فناوری و تجاری‌سازی وزارت نفت را ابلاغ کرد. این سند با پنج هدف کلان تدوین شده است؛ بخش نخست مرتبط با اهداف توسعه فناوری در کل زنجیره ارزش نفت و گاز و چهار بخش بعدی مرتبط با اهداف کلان توسعه فناوری شرکت‌های ملی نفت، گاز، پالایش و پخش و صنایع پتروشیمی است. جواد اوجی همچنین در ادامه این هفته در پیامی رحلت آیت‌اله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

‌گاز: وزیر کشور در بازدید از استان کردستان از کارکنان صنعت نفت برای تأمین پایدار گاز در این استان در شرایط سخت بارش‌های اخیر  قدردانی کرد. سعید رجب‌زاده، مدیر طرح توسعه مخزن شوریجه از آغاز حفاری این طرح در ابتدای سال ۱۴۰۱ خبر داد. محی‌الدین افخمی، سرپرست منطقه ۹ عملیات انتقال گاز این هفته اعلام کرد که در زمستان امسال شاهد افزایش ۱۳ درصدی مصرف گاز در سه استان گلستان، مازندران و گیلان بوده‌ایم. غلام‌عباس حسینی، مدیرعامل گاز استان فارس هم از بهره‌برداری ۱۰۹طرح گازرسانی در آستانه دهه فجر خبر داد.

پالایش و پخش: هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با تشریح آخرین تغییرات قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی اعلام کرد: هشت سرمایه‌گذار قصد ساخت پالایشگاه دارند. جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پنجمین نشست کارگروه ویژه پیگیری تأمین سوخت زمستانی بر ذخیره‌سازی‌های مناسب سوخت مایع نیروگاهی و استمرار سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها تأکید کرد. 

پتروشیمی: مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشمی این هفته در نشست شورای سیاست‌گذاری جایزه تعالی صنعت پتروشیمی، از ضرورت به‌کارگیری همه ظرفیت‌های موجود برای تکمیل زنجیره ارزش صحبت کرد. معاون وزیر نفت همچنین پایان هفته با اعلام اینکه  ۴۲۰ شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه حاضر می‌شوند، گفت: این نمایشگاه فرصتی برای ارائه آخرین توانمندی‌های روز صنعت پلیمر و پلاستیک است.

دولت و مجلس: مقام معظم رهبری یکشنبه (دهم بهمن‌ماه) در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، کارآفرینان و فعالان اعلام کرد: ایستادگی تولیدکنندگان در مقابل حمله به اقتصاد و تلاش دشمن برای ممانعت از فروش نفت و گاز، قطع منابع ارزی و برنامه‌ریزی برای مسدودسازی مبادلات خارجی ایران، در واقع جهاد و از بزرگ‌ترین عبادت‌هاست. احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی این هفته از افزایش ۴۰ درصدی فروش نفت و میعانات گازی در دولت سیزدهم نسبت به ماه آخر دولت دوازدهم خبر داد. هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم، عامل جهش درآمدهای نفتی بوده است. مجتبی یوسفی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی به دیپلماسی فعال منطقه‌ای در وزارت نفت اشاره کرد. عبدالعلی رحیمی‌مظفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم از تلاش مجلس برای اصلاح حقوق کارکنان صنعت نفت خبر داد.

سایر اخبار: آمادگی ۱۰۰ درصدی بانک ملت برای افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صنعت نفت، بازگردانده شدن ۵ درصد سهام پتروشیمی باختر به بخش دولتی و عمومی، افزایش ۴۰ درصدی فروش نفت بدون برجام و انتصاب مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

کد خبر 452841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =