گام‌های جدی وزارت نفت دولت سیزدهم برای حل مسائل کارکنان

معاونت توسعه مدیریت و سرمایه‌انسانی وزارت نفت در دولت سیزدهم اقدام‌های پرشماری برای کارکنان صنعت نفت انجام داده است که به مناسبت دهه مبارک فجر اهم این مسائل بررسی می‌شود.

به گزارش شانا، رویکرد دولت سیزدهم از ابتدای دوره، توجه ویژه به نیروی انسانی بوده است؛ این موضوع در وزارت نفت نمودی روشن‌تر داشته است و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت که متولی این حوزه است، با تلاش برای تغییر نگرش به نیروی انسانی، تلاش کرده وضع معیشیتی و کاری کارکنان صنعت نفت را در چند ماهه دولت بهبود ببخشد. این موضوع در صحبت‌های مدیران ارشد صنعت نفت و در عمل در ابلاغیه‌ها و دستورعمل‌های صادر شده، کاملا مشهود است. در همین زمینه، در دهه فجر چهل و سوم، به بررسی کارنامه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی پرداختیم تا بیشتر درباره اقدام‌های انجام شده اطلاع داشته باشیم.

دغدغه‌های نیروهای قراردادی کاهش یافت

نیروهای قراردادی وزارت در طول سال‌های متمادی همواره دغدغه تبدیل وضعیت و معیشت داشتند. این دغدغه بارها و بارها با وعده‌های تحقق یافته و نیافته، اسباب تنش و نارضایتی را در بین کارکنان قراردادی به‌همراه داشت. اواخر سال ۱۳۹۹ بود که آزمونی برای افزایش طول مدت قرارداد و یا تبدیل آن برگزار شد، آزمونی که خود اعتراض‌های زیادی را از نحوه برگزاری و ارزشیابی به‌دنبال داشت.

با روی کار آمدن وزارت نفت دولت سیزدهم، نشست‌های پرشماری برای بررسی این موضوع برگزار شد و شورای مدیران احیا شده در دوره تازه به بررسی ابعاد مختلف و تبعات آن پرداختند. بر اساس تصمیم دولت قبل بنا بود پذیرفته‌شدگان این آزمون به‌صورت قرارداد مدت معین نوین تبدیل وضعیت شوند، اما این نوع قرارداد می‌توانست به موضوع تکثر قراردادهای وزارت نفت و چالش‌های آن دامن بزند؛ بر همین اساس این الگوی قراردادی مورد پذیرش قرار نگرفت.

سرانجام با تصمیم معاونت توسعه منابع انسانی و موافقت وزیر نفت مقرر شد بر اساس تعهدی که وزارت نفت در دوره پیشین ایجاد کرده بود، مصاحبه با ۱۶۷۵ نفر پذیرفته شده این آزمون‌ها (منهای ۲۷۹ نفر که مشمول بند «و» می‌شدند) انجام شود و در صورت کسب حدنصاب لازم، به‌صورت قرارداد مدت معین تبدیل وضعیت شوند.

موضوع دیگری که در مورد نیروهای قراردادی در دولت سیزدهم با جدیت دنبال شد، نظام هوشمند جبران خدمات بود؛ شورای مدیران معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت در بیش از ۲۰ ساعت جلسه‌ای که با مدیران حقوقی، قراردادی، مالی و ... داشت پس از تنظیم لایحه‌ای آن را برای اخذ مجوز به سازمان اداری و استخدامی کشور ارسال کرد تا نیروهای قراردادی را بر اساس مسائل شغلی و کاری ساماندهی کند و مدارک تحصیلی این افراد را با مشاغل آن‌ها تطبیق دهد و بر این اساس نظام جبران خدمات متناسب برای هر رده شغلی تعریف شود. البته معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی تأکید کرد که جبران خدمات هوشمند، متفاوت از نظام جبران خدمات دیگر کارکنان نخواهد بود و از بستر همین نظام برای جبران خدمات نیروهای قراردادی استفاده می‌شود.

افزون بر این، موضوع جذب نیروهای قراردادی مشمول بند «و» موضوع دیگری بود که مهر ماه ۱۴۰۰ از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه‌انسانی وزارت نفت دنبال شد و به نتیجه رسید. بر این اساس کارکنان قراردادی فرزندان شاهد، فرزندان جانبازان، خود جانباز، آزاده، رزمنده و اسرا، فرزندان رزمنده با سابقه بیشتر از ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه حق علیه باطل و خواهر و برادر شهدا، بر اساس ضوابط و شرایط تعیین شده می‌توانند به‌صورت رسمی به استخدام وزارت نفت در آیند.

اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارکنان پیمانکاری

اجرای بند «د» تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در مورد نیروهای پیمانکاری را شاید بتوان مهم‌ترین موضوعی دانست که معاونت توسعه مدیریت و سرمایه‌انسانی وزارت نفت در دوره جدید دنبال کرده است؛ این موضوع ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۰ از سوی وزیر نفت به شرکت‌های تابعه ابلاغ شد و بر همین اساس سامانه‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات نیروهای پیمانکاری ایثارگر وزارت نفت طراحی شد و بنا است تا پایان بهمن ماه اطلاعات همه این افراد جمع‌آوری شود تا پس از بررسی اطلاعات ۱۸ هزار مشمول این بند از قانون، افراد متناظر با آن پس از طی مراحل مرتبط استخدام شوند.

طبقه‌بندی مشاغل برای کارکنان پیمانکاری با توجه به جامعه این کارکنان در صنعت نفت، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های منابع انسانی به‌شمار می‌رود، بر همین اساس معاونت توسعه مدیریت و سرمایه‌انسانی وزارت نفت با دقت و حساسیت این پروژه را دنبال می‌کند؛ هم‌اکنون بخش عمده‌ای از اطلاعات کارکنان پیمانکاری در سامانه ساپنا تغذیه شده‌ است و با تکمیل این اطلاعات انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد اجرا کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل کارکنان پیمانکاری باشیم که بهبود معیشت این نیروها را به‌دنبال دارد.

با این حال، با توجه به تأکید وزیر نفت برای بهبود وضعیت نیروهای انسانی، به‌ویژه در مناطق عملیاتی، وضع غذا، اسکان و برنامه‌کاری نیروهای پیمانکاری از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه‌انسانی پایش می‌شود و به مدیران عامل چهار شرکت اصلی دستور داده شده است که هر جا چالشی وجود دارد، برای استانداردسازی اقدام شود.

۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه نفت رسمی می‌شوند

موضوع فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت یکی از دغدغه‌های وزارت نفت و دولت در پنج سال گذشته بوده است. وزارت نفت که تا پایان سال ۹۴ مکلف به استخدام تمامی فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت پس از انجام مصاحبه فنی – تخصصی بود، با دستور وزیر وقت از استخدام گروهی شامل ۱۹۸۲ نفر جلوگیری به‌عمل آمد. در نهایت سال ۹۸ بر اساس ارزیابی استخدامی که در مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت برگزار شد، ۴۸۸ نفر استخدام شدند. اما سایر افراد این گروه نیز معتقد بودند که در سنوات پیش همه افراد جذب می‌شدند.

با شروع دوره جدید در وزارت نفت، حل این موضوع در اولویت قرار گرفت. پس از نشست‌های پرشمار شورای مدیران معاونت توسعه مدیریت و سرمایه‌انسانی، همچنین نشست‌هایی با نمایندگان این فارغ‌التحصیلان برگزار شد که این افراد ارزیابی‌ها را قبول نداشتند و خواستار ارزیابی بر اساس دستورعمل‌های صادره بودند. بر این اساس مصاحبه این افراد در دوره جدید طبق دستورعمل و شیوه‌نامه استاندارد انجام شد و به گفته مهدی علی‌مددی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، با توجه به نیاز صنعت نفت به نیروهای متخصص آموزش دیده، انتظار می‌رود حداقل ۶۰ درصد از افراد باقی‌مانده به استخدام وزارت نفت در آیند.

خبرهای خوش فجر ۴۳ برای کارکنان ایثارگر

کارکنان ایثارگر صنعت نفت در سال‌های گذشته مطالباتی داشتند که همواره از توجه و پیگیری مغفول مانده بود. وزارت نفت در دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی‌ها و نشست‌هایی که انجام داد، مطابق با قانون جامع خدمات به ایثارگران، برای حل دغدغه این کارکنان قدم پیش گذاشت و ابتدای دهه فجر امسال بود که خبرهای خوبی برای این عزیزان از سوی حمید حسین‌نژاد، مدیرکل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت، اعلام شد.

پرداخت کسر ساعت کار، پاداش بهره‌وری و ایاب و ذهاب مشمولان حالت اشتغال به صورت علی‌الحساب، پرداخت ۱۰۰ درصدی هزینه‌های درمانی ایثارگران، بازخرید مرخصی، معافیت از پرداخت کسورات (با توجه به شرایط ذکر شده)، مشمولیت رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه از یک مقطع تحصیلی بالاتر، فوق‌العاده ایثارگری برای شهدا و جانبازان ۲۵ درصد به بالا، آزادگان، فرزندان و همسران شهدای شاغل و جانبازان حالت اشتغال معادل ۲۵ درصد حداقل حقوق کارکنان دولت، بهره‌مندی عائله تحت تکفل جانبازان حالت اشتغال فوت شده از حقوق حالت اشتغال، افزایش سنوات و بیمه دوران ایثارگری با حداقل حضور ۱۲ ماه داوطلبانه در جبهه با ضریب ۱.۵ و تعیین مستمری مشمولان حالت اشتغال بر اساس آخرین حقوق و مزایای مشمول کسور، اقدام‌هایی بوده است که در یک سال اخیر و به‌ویژه در دولت سیزدهم برای ایثارگران صنعت نفت ابلاغ و اجرایی شده است.

احیای شورای حیاتی مدیران، طرح نظام و برگزاری آزمون سراسری

از دیگر اقدام‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم در حوزه منابع انسانی می‌توان به برقراری دوباره به‌کارگیری نیروهای طرح نظام اشاره کرد؛ بر این اساس مطابق با قوانین و مقررات ستاد کل نیروهای مسلح، سربازان وظیفه می‌توانند از سال ۱۴۰۱ در مناطق محروم، کمتر توسعه یافته و عملیاتی در قالب طرح نظام به‌کار گرفته شوند و از خدمات آن‌ها استفاده شود.

برگزاری آزمون سراسری برای جذب نیروهای مورد نیاز وزارت نفت از دیگر اقدام‌ها در دولت سیزدهم بوده است. وزارت نفت در این دوره تصمیم گرفته است برای نیازهای سازمانی و همسو با تعهدهای اشتغال‌زایی، آزمون برگزار کند؛ البته این افراد جانشین نیروهایی می‌شوند که قرار است تا سال ۱۴۰۴ در صنعت نفت بازنشسته شوند.

اما مهم‌ترین اقدام معاونت توسعه مدیریت و سرمایه‌انسانی وزارت نفت در دولت سیزدهم را شاید بتوان احیای شورای مدیران دانست. شورایی که عمده تصمیمات ذکر شده را با هم‌فکری مدیران بخش‌های مختلف اتخاذ کردند و رویه نسبت به سرمایه انسانی نسبت به گذشته متحول شد.

تعدد اقدام‌ها و اجرایی شدن تعهدها حاکی از آن است که رویکرد وزارت نفت در دولت سیزدهم حل مسائل نیروهای انسانی و همکاری بیشتر با آنهاست. امید می‌رود با تداوم حرکت کنونی در آینده نزدیک شاهد حل مسائل کارکنان رسمی، قراردادی، پیمانکاری و دیگر الگوهای شاغل در صنعت نفت باشیم.

کد خبر 452865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =