۹۰ درصد خطوط لوله انتقال نفت کشور در قالب ۴ پروژه پیگرانی شد

رئیس خدمات مهندسی حفاظت از خوردگی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از پیگرانی حدود ۹۰ درصد از خطوط لوله نفت کشور در قالب چهار پروژه خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، امیر ریاحی همزمان با ایام چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با اعلام این خبر گفت: درباره وضع لوله به لحاظ خوردگی از پیگرانی هوشمند استفاده می‌شود که تاکنون در قالب چهار پروژه این کار انجام شده است و حدود ۹۰ درصد از خطوط ما پیگرانی شده‌ و باقیمانده نیز خطوطی است که به تازگی احداث شده‌ است.

وی با اشاره به وظیفه اصلی این واحد در نگهداری خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی و تجهیزات رو و زیرزمین و مخازن از عوامل خورنده در خاک و عواملی که در محیط اتمسفری وجود دارد، افزود: حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد خطوط ما دوبار پیگرانی شده‌اند تا نقاط ضعف این خطوط شناسایی شوند و پروژه جدیدی نیز در قالب مرحله پنجم تعریف شده است که شامل حدود یک هزار و ۶۹۵ کیلومتر از خطوطی است که تاکنون پیگرانی نشدند؛ افزون بر آن خطوطی هم وجود دارند که به مقدار زیادی دچار خوردگی و پیش‌تر پیگرانی هوشمند شدند و بعد از ۱۰ سال دوباره باید پیگرانی هوشمند شوند.

رئیس خدمات مهندسی حفاظت از خوردگی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با بیان این که اکنون در شرایط مطلوب پایداری به لحاظ وضع نشتی خطوط و خوردگی به سر می‌بریم، بیان کرد: با انجام مراحل پیگرانی هوشمند، خوشبختانه اکنون به تعداد انگشت‌شمار دچار نشتی می‌شویم و به ندرت نقاط خوردگی بر روی خط به وجود می‌آید زیرا بیشتر ترمیم شده‌اند و اجازه نمی‌دهیم این نقاط خوردگی به نشتی منجر شود که این در حقیقت حاصل تلاش‌های همکاران ما در مناطق است.

ریاحی خطوط کنونی را طی ۱۰ سال آینده قابل استفاده دانست و گفت: خطوطی وجود داشتند که اگر پیگرانی هوشمند نمی‌شدند، مجبور به تعویض خط‌ بودیم که با انجام پیگرانی هوشمند، تعویض پوشش به موقع انجام و نقاط دچار مشکل ترمیم و خط پایدار شده است و می‌توانیم به جرأت بگوییم اگر پیگرانی را در فواصل منظم داشته باشیم، می‌توانیم نقاط ضعف خطوط را بیشتر شناسایی کنیم و پایداری خطوط را افزایش دهیم.

وی بیش از ۸۰ درصد تجهیزات و مواد مورد استفاده این واحد را تولیدات داخلی دانست و با اشاره به پروژه‌های در حال اقدام، مقدار پیشرفت فیزیکی و زمان نهایی شدن آن‌ها، گفت: دو پروژه فعال تعویض پوشش داریم، خط ۲۶ اینچ در منطقه خلیج فارس و به مسافت چهار کیلومتر که در حال انجام است و دیگری در منطقه اصفهان و یک هزار و ۲۰۰ متر که بین مارون ۳ و چهار در حال اجرایی شدن است و هر دو پروژه پیش از سال نو پایان می‌یابد.

رئیس خدمات مهندسی حفاظت از خوردگی شرکت خطوط لوله و مخابرات ادامه داد: پروژه‌هایی دیگری داریم که خط ۲۲ اینچ در منطقه تهران و خط ۱۶ اینچ نائین-کاشان-ری در منطقه جنوب شرق است که در سال آینده پایان می‌یابند و در منطقه شمال شرق ۱۵ کیلومتر پوشش خط ۲۰ اینچ و در منطقه فارس ۲۰ کیلومتر پوشش خط در حال تشریفات مناقصه و اصلاح برآورد هستند و در مجموع پنج پروژه در حال اجرا داریم که در ابتدای سال آینده آغاز و تا اواخر سال به پایان می‌رسند.

ریاحی اضافه کرد: سندبلاست و رنگ‌آمیزی مخازن را هم داریم که در منطقه تهران دو پروژه مغانک و دیگری در تأسیسات ری در حال انجام است. در منطقه شمال شرق یک مخزن در دست اجرا است که لایروبی آن انجام شده و به مرحله سندبلاست و رنگ‌آمیزی می‌رود. مخزن اشتهارد در منطقه شمال غرب که در وضع اورهال بوده و مقدمات رنگ‌آمیزی آن در حال انجام است که سال آینده به اتمام می‌رسد.

کد خبر 452907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =