توسعه کاتالیست‌های پلی‌الفینی در دستور کار پژوهش و فناوری پتروشیمی

افزایش واحدهای صنعتی تولید پروپیلن و خودداری بعضی از کشورها از ارائه کاتالیست‌های مورد نیاز پروپیلن سبب شده است تا شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی توسعه کاتالیست‌های پلی‌الفینی را در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش خبرنگار شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اسماعیل آرمان، مدیر پروژه کاتالیست پلی‌پروپیلن مرکز اراک شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در نشست «کاتالیست‌های پروپیلن و نقش پژوهش و فناوری پتروشیمی در بومی‌سازی این کاتالیست‌ها» به همت شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست، اظهار کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به‌عنوان شرکتی دانش‌بنیان با سابقه موفق در بومی و تجاری‌سازی کاتالیست‌های مختلف در صنعت نفت و پتروشیمی، توسعه کاتالیست‌های پلی‌الفینی را به‌عنوان هدفی ارزشمند مدنظر قرار داده است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت و رشد فزاینده تولید محصولات پلیمری و به‌ویژخ پلی‌پروپیلن در سال‌های اخیر، تولید این کاتالیست راهبردی و ارزشمند در دستور کار شرکت پژوهش و فناوری قرار گرفت.

مدیر پروژه کاتالیست پلی‌پروپیلن مرکز اراک گفت: تفاوت حائز اهمیت کاتالیست‌های پلی‌پروپیلن نسبت به کاتالیست‌های پلی‌اتیلن ارائه ندادن دستورعمل ساخت این کاتالیست از سوی شرکت‌های ارائه دهنده دانش فنی (لایسنسور) است.

آرمان از جمله ضرورت‌های دستیابی دانش فنی تولید کاتالیست را وجود و رشد واحدهای صنعتی تولید پروپیلن با ظرفیت تولید بیش از یک میلیون تن انواع گرید پلی‌پروپیلن در سال (پتروشیمی‌های جم، شازند، مارون، رجال، پلی نار و نوید زرشیمی)، افزایش ظرفیت تولید سالانه پروپیلن حدود ۳ میلیون تن در سال با وجود طرح‌های در حال توسعه خوراک پروپیلن و حجم تقاضای بالا و بالا رفتن سطح رشد مصرف کاتالیست‌های پلیمری در فرآیندهای پلی‌الفینی از جمله گریدهای مختلف پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در کشور اعلام کرد.

وی با تأکید بر ضرورت کسب دانش فنی تولید کاتالیست پلی‌پروپیلن گفت:‌ واردات کالای راهبردی همچون کاتالیست به‌ویژه کاتالیست‌های مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی از خارج از کشور به‌طور خاص از کشور چین با وجود شرکت‌های پرشمار و مدعی در داخل کشور توجه به این موضوع را ضروری می‌کند.

مدیر پروژه کاتالیست پلی‌پروپیلن مرکز اراک با بیان اینکه اعمال تحریم از طرف کشورها و شرکت‌های غربی به صنعت پتروشیمی به‌دلیل نفروختن کاتالیست‌ها و دانش فنی ساخت کاتالیست نیز کسب دانش فنی در این بخش را ضروری کرده است، ادامه داد: براین اساس باید برای رقابت با شرکت‌های خارجی به‌صورت پایدار و دستیابی به بازارهای صادراتی کاتالیست تلاش کنیم.

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با مشارکت ۴۳۰ شرکت داخلی و خارجی در چهار گروه مواد اولیه، ماشین‌آلات، کالای ساخته و نیمه‌ساخته و خدمات فنی و مهندسی از ۱۸ تا ۲۱ بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دایر است.

کد خبر 453104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =