بومی‌سازی تجهیزات جایگاه‌های سوخت با مشارکت دانش‌بنیان‌های ایرانی

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از بومی‌سازی تجهیزات موردنیاز جایگاه‌های عرضه سوخت کشور با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی خبر داد.

مسعود رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا در این باره گفت: بومی‌سازی دو قطعه حساس مورد نیاز تجهیزات جایگاهی در دستور کار قرار گرفته که یکی صددرصد و دیگری حدود ۵۰ درصد بومی‌سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از این قطعات قبلاً از خارج کشور وارد می‌شد، افزود: با همکاری وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) در مرحله نهایی راه‌اندازی خط تولید آن در داخل کشور هستیم.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: فرآیند بومی‌سازی این تجهیزات به‌منظور فراهم ساختن زیرساخت‌های موردنیاز اجرای طرح ارتقای جایگاه‌های سوخت با همکاری دو شرکت دانش‌بنیان داخلی در حال اجراست.

رضایی با اشاره به اینکه قطعات دیگر نیز در اختیار این شرکت‌ها قرار گرفته که گاه نمونه‌سازی نیز انجام شده است، افزود: خوشبختانه شرکت‌های داخلی در این زمینه توانمند هستند و نیاز است شرکت‌ها را به مسیر درست هدایت کنیم و نگاهمان را به بومی‌سازی تغییر دهیم.

وی با تأکید بر استقبال شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از به‌کارگیری توان شرکت‌های داخلی در زمینه روزآمد کردن تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موردنیاز این حوزه، بیان کرد: ۱۰ سال پیش، مشاورانی که بتوانند در این سطح به سامانه مشاوره بدهند و فرآیندها را روزآمد کنند، به‌طور حتم نیاز به این داشتند که از خارج از کشور کمک بگیرند، اما امروز خدمات مشاوره‌ای در بسیاری حوزه‌ها کاملاً بومی شده‌ است.

مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور با اشاره به اینکه در حوزه سخت‌افزار نیز پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای حاصل شده است، گفت: در این بخش اگر کل مجموعه سامانه هوشمند سوخت را از سطح جایگاه‌ها تا مرکز داده در نظر بگیریم، حدود ۵۰ درصد تجهیزات موردنیاز جایگاهی ما از داخل تأمین می‌شود، اما بیشتر قطعاتی که در مراکز داده استفاده می‌شود، به‌دلیل فناوری بالایی که دارند، از خارج کشور تأمین می‌شود.

رضایی افزود: در حوزه نرم‌افزاری نیز در لایه‌های پیکربندی تجهیزات جایگاه‌های عرضه سوخت به سمت داخلی‌سازی حرکت کردیم و حتی در برخی موارد نیز به الزامی امنیتی تبدیل شده است که در حوزه‌های مختلف از تجهیزات ایرانی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای دسترسی به راهکارهای با کیفیت و قابل رقابت با تولیدکنندگان خارجی در ارتباط هستیم و از توانمندی این شرکت‌ها نیز استقبال می‌کنیم.

مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور مقوله نگاه به داخل را فرآیندی فراگیر برشمرد و گفت: هم‌اکنون وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلفی درگیر آن هستند که خوشبختانه با تصویب یک سری قوانین این امر امروز تسهیل شده است.

به گزارش شانا، سامانه هوشمند سوخت کشور هم‌اکنون با بیش از ۲۷ میلیون مشترک، اطلاعات سوخت‌گیری وسایل نقلیه را در بیش از ۴ هزار جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی از همه نقاط کشور به‌صورت مکانیزه جمع‌آوری و به‌منظور پردازش و تهیه گزارش‌های تحلیلی و آماری به مرکز داده منتقل می‌کند، در این سامانه بیش از یک هزار و ۱۰۰ دفتر خدمات پشتیبانی کارت هوشمند سوخت، وظیفه خدمت‌رسانی به مشترکان را به‌عهده دارند.

پرداخت الکترونیک قیمت سوخت از جمله فواید ارزشمند سامانه هوشمند سوخت است که پیاده‌سازی آن سبب اجرایی شدن مصوبه کارگروه تحولات اقتصادی، کاهش حجم نقدینگی در جایگاه‌ها، افزایش امنیت، اجرایی شدن سامانه‌های پرداخت الکترونیکی و اتوماسیون مالی در همه مجاری عرضه، کنترل دقیق و سریع مقادیر فروش و گردش سریع پول و کاهش استهلاک اسکناس و ارتقای سلامت شده است.

اجرای سامانه هوشمند سوخت افزون بر آن بر کنترل رشد مصرف فرآورده‌های نفتی، کاهش مصرف بنزین و نفت‌گاز در کشور تأثیر داشته است، به‌نحوی که طبق برآوردهای آماری تاکنون میلیاردها دلار از بابت کاهش واردات بنزین و نفت‌گاز در کشور صرفه‌جویی ارزی شده است.

کد خبر 453176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =