۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
  • کد خبر: 453274
بازار داغ پلیمری‌ها در روزهای سرد زمستانی

* پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست، مهم‌ترین گردهمایی سالانه فعالان صنعت پتروشیمی از بالادست تا پایین‌دست و صنایع تکمیلی از ۱۸ تا ۲۱ بهمن‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور ۴۳۰ شرکت داخلی و خارجی از کشورهای چین، تایوان و ایتالیا در چهار گروه کالایی مواد اولیه، ماشین‌آلات، محصولات و خدمات فنی و مهندسی برگزار شد. ایوب بنوی، مدیر نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست در آیین گشایش بزرگ‌ترین رویداد پلیمری خاورمیانه اعلام کرد: این نمایشگاه با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت نفت کشور، با حضور گسترده شرکت‌ها، بازرگانان و نمایندگان کشورهای خارجی از کشورهای ایتالیا، چین، برزیل، مجارستان، پرتغال، قزاقستان، آذربایجان، پاکستان، افغانستان، ترکیه، سوریه، تایوان، تاجیکستان و عراق برگزار شده است.

* نمایشگاه پانزدهم هم اگرچه همانند دوره گذشته در سایه کرونا برگزار شد، اما در حد امکان تلاش شده بود پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود که به این منظور، در ورودی هر سالن دمای بدن افراد کنترل و نشست‌ها با فاصله‌گذاری اجتماعی لازم برگزار می‌شد، اما با وجود شرایط کرونایی ۳۰۰ بازرگان خارجی از ۱۵ کشور در این رویداد بین‌المللی حاضر شدند. البته هم‌زمان با برگزاری پانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست، نمایشگاه مجازی ایران‌پلاست نیز برای مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگانی که امکان حضور فیزیکی در نمایشگاه را نداشتند، در تاریخ نمایشگاهی ایران‌پلاست به‌مدت یک‌ماه دایر شد.

* نقش مهم پتروشیمی‌ها در تأمین نیازهای ارزی کشور به‌ویژه در شرایط تحریم انکارناپذیر است. جواد اوجی، وزیر نفت در آیین گشایش نمایشگاه ایران‌پلاست با بیان اینکه صنعت پتروشیمی پس از تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی اعمال شد، کمترین تکانه‌ها و آسیب‌ها را داشته است و درآمدهای این صنعت به تنهایی به درآمدهای نفتی تنه می‌زند، اعلام کرد: در ۱۰ ماه نخست امسال ۱۰ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما تزریق شده است. وی همچنین با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم باید اتفاق‌های خوبی در این صنعت رقم بخورد و شاهد تحول در این صنعت باشیم، ادامه داد: به جرأت می‌گویم هیچ حوزه‌ای سودآورتر از صنعت پتروشیمی نیست. مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در نشست خبری در حاشیه این نمایشگاه از عرضه ۱۲.۵ میلیاردلار ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به سامانه نیما تا پایان سال خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود درآمد صادراتی این صنعت تا پایان سال به ۱۴ میلیارد دلار برسد.

* اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نه‌تنها توسعه صنعت پتروشیمی را متوقف نکرد، بلکه زمینه و فرصت رشد توانمندی‌های داخلی را بیش از پیش مهیا کرد. وزیر نفت در بخش دیگری از سخنرانی خود در آیین گشایش نمایشگاه پانزدهم ایران‌پلاست، اعلام کرد: صنعت پتروشیمی در استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان جلوتر از سایر زیرمجموعه‌های صنعت نفت است. همسو با این موضوع، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از داخلی‌سازی همه کاتالیست‌های راهبردی صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۳ با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشی خبر داده است. افزون‌ بر این، در حاشیه این نمایشگاه نیز دو تفاهم‌نامه فناورانه با هدف پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی امضا شد.

* افزایش همکاری‌های تجاری شرکت‌های داخلی و خارجی از اهداف اصلی برگزاری نمایشگاه ایران‌پلاست است. همسو با این هدف، نشست‌های تجاری B2B شرکت‌های فعال در صنعت پلیمر ایران و تجار کشورهای اقلیم کردستان، عراق، پاکستان، افغانستان، آذربایجان و ترکیه در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست برگزار شد. برای مثال می‌توان به نشست‌های تجاری B2B با نمایندگان تجاری و اقتصادی با حضور ۴۰ شرکت از اقلیم کردستان، ۱۵ شرکت از عراق و ۶ شرکت از پاکستان اشاره کرد. افزون‌ بر این، مذاکرات و توافق‌هایی برای گسترش همکاری‌ها میان قرقیزستان، سوریه، فیلیپین، نیجریه، سریلانکا، برزیل، کردستان، صربستان، عراق، افغانستان، ارمنستان، بورکینافاسو، قزاقستان، مجارستان و پرتغال با فعالان صنعت پتروشیمی ایران برای خرید محصولات و تجهیزات انجام شد.

* برگزاری ۱۷ نشست تخصصی و کارگاه آموزشی در حوزه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و پلیمری از دیگر برنامه‌های بااهمیت و پربار پانزدهمین دوره از نمایشگاه ایران‌پلاست بود؛ بارگذاری ۳۰ طرح پایین‌دستی با جزئیات کامل برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در صنایع تکمیلی هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه ایران‌پلاست، توسعه کاتالیست‌های پلی‌الفینی از سوی پژوهش و فناوری پتروشیمی، رشد تجارت جهانی پروپیلن در سال ۲۰۲۰، ایران چهارمین تولیدکننده پلی‌اتیلن سنگین در جهان با وجود کاهش سه درصدی تولید به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، دستیبابی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به دانش فنی دو کاتالیست پلی‌الفین در شاخه‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن، بومی‌سازی دو کاتالیست پلی‌اتیلن از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و ضرورت حرکت به سمت دیجیتالی‌شدن فرآیندهای صنعت پتروشیمی از جمله مسائل مطرح در این نشست‌ها بود.

* روند تقاضای جهانی محصولات پتروشیمی هرساله در حال افزایش است، این موضوع نشان از ضرورت توسعه این صنعت دارد که برگزاری نمایشگاه ایران‌پلاست کمک شایانی به شناسایی و تبادل آخرین و به‌روزترین دستاوردهای صنعت پتروشیمی و افزایش تعاملات تجاری و توسعه صنعت پایین‌دستی پتروشیمی می‌کند. در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی ایران، برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش ظرفیت تولید از سالانه ۹۰ میلیون تن کنونی به بیش از ۱۴۰ میلیون تن تا پایان برنامه هفتم و دو برابر شدن تا پایان برنامه هشتم نسبت به‌وضع کنونی به حدود سالانه ۲۰۰ میلیون تن انجام شده است که به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مجموع سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای طرح‌های صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم و هشتم توسعه ۸۰ تا ۸۵ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

سمانه بیدمشک

کد خبر 453274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =