۹۰ حلقه چاه جدید در حوزه زاگرس جنوبی حفاری می‌شود

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، از حفاری ۹۰ حلقه چاه توسعه‌ای جدید و ۱۷ حلقه چاه تعمیری، در بازه زمانی پنج‌ساله در حوزه عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی خبر داد و گفت: این شرکت در ۱۱ ماه امسال فراتر از تعهدات تکلیفی عمل کرده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، رامین حاتمی یکشنبه (۲۴ بهمن‌ماه) در نشست پیش‌بینی بهره‌دهی چاه‌های شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: در طرح ضربتی افزایش تولید گاز در دوره زمانی پنج‌ساله (۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵) از میدان‌های هالگان، سفیدزاخور، سفیدباغون، آغار، دی، ارم، گردان، خارتنگ، مدار و پازن حفاری ۹۰ حلقه چاه جدید و ۱۷ حلقه چاه تعمیری در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، تعداد ۶۲ حلقه چاه در میدان‌های گازی آغار، نار، کنگان، تابناک، هما، شانول، وراوی و سرخون تعمیر خواهد شد، تصریح کرد: این شرکت در ۱۱ ماه امسال (۱۴۰۰) در مجموع با تولید حدود ۴۰ میلیارد و ۸۶۰ میلیون مترمکعب گاز، ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه میعانات گازی و یک میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه نفت، فراتر از تعهدهای تکلیفی عمل کرده است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ادامه داد: در این بازه زمانی، میانگین تولید واقعی گاز در میدان‌های نه‌گانه، برابر با ۱۲۹ میلیون مترمکعب در روز بوده و از ابتدای آذرماه تا پایان بهمن‌ماه به ۱۵۸ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.

حاتمی به تولید روزانه گاز در شرکت زاگرس جنوبی در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: بر اساس برنامه ابلاغی از سوی شرکت ملی نفت ایران، میانگین تولید گاز در هشت ماه نخست سال آینده ۱۲۵ میلیون مترمکعب در روز و در چهار ماه پایانی به ۱۶۲ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

وی با بیان اینکه در ۶ ماه امسال با وجود تنگناها و محدودیت شیوع گسترده ویروس کرونا، شرکت زاگرس جنوبی، توانسته به همت و تلاش همکاران به‌ویژه در بخش‌های فنی/ عملیاتی و پشتیبانی با انجام تعمیرات اساسی واحدهای عملیاتی و خطوط لوله ۱۹۰ هزار نفر ساعت کار، همچنین آماده‌سازی توربین‌های ایستگاه تقویت فشار گاز نار، مهیای تأمین گاز زمستانی باشد، گفت: ۴۰ هزار مورد نمونه‌گیری و آزمایش نفت و گاز، ۲ هزار عملیات درون‌چاهی و برون‌چاهی، تعمیرات خطوط لوله به میزان سه کیلومتر، تعمیرات اساسی فرآیندی سروستان و سعادت‌آباد، توپک‌رانی مستمر خطوط لوله ۴۲ و ۳۶ اینچ، تعمیرات لخته گیرهای دالان و مرکز خیرگو و تعمیرات ۶ مبدل حرارتی پالایشگاه دالان تنها بخشی از فعالیت‌های انجام‌شده در ۱۱ ماه اخیر است.

ضرورت حفظ آمادگی برای تأمین سوخت زمستانی تا پایان سال

رئیس هیئت مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، در رابطه با طرح‌ها، پروژه‌ها و اصلاحیه‌های فرآیندی تأسیسات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی تصریح کرد: در این زمینه مواردی همچون افزایش تولید از میدان آغار به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب در روز، توسعه پالایشگاه فراشبند، بازآرایی ایستگاه تقویت فشار گاز نار، ساخت ایستگاه‌های تقویت فشار گاز کنگان، هما، وراوی، سرخون و پروژه احداث مرکز تفکیک تابناک را شامل می‌شود.

حاتمی، در پایان با تقدیر از زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران ستاد و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در انجام تعهدات تولید تکلیفی و تأمین سوخت زمستانی، بر حفظ آمادگی این شرکت در رویارویی با سرما و افزایش تقاضای مصرف تا پایان اسفندماه تأکید کرد.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، بزرگ‌ترین شرکت زیرمجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به‌شمار می‌رود؛ هم‌اکنون این شرکت با دارا بودن ۹ میدان گازی و دو میدان نفتی فعال در گستره عملیاتی استان‌های فارس، بوشهر و هرمزگان فعالیت می‌کند.

کد خبر 453421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =