تضمین تولید پایدار گاز شرق و شمال کشور با توسعه میدان توس و تکمیل شوریجه

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: اجرای طرح توسعه میدان گازی توس و فاز ۲ ذخیره‌سازی شوریجه تضمین‌کننده تولید پایدار گاز برای مصارف خانگی و صنعتی استان‌های شرقی و شمالی کشور است. 

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، رامین حاتمی دوشنبه ( ۲۵ بهمن‌ماه) در نشست پیش‌بینی بهره‌دهی چاه‌های شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق در نیمه نخست سال ۱۴۰۱، با اشاره به تولید تجمعی ۱۴ میلیارد  و ۶۳ میلیون مترمکعب گاز از ابتدای امسال تاکنون و حداکثر تولید روزانه ۶۴ میلیون مترمکعب و تحقق تولید تکلیفی، بر نقش راهبردی این شرکت در تأمین گاز ۶ استان شمالی و شرقی کشور تأکید و اظهار کرد: تا پایان مهرماه یک میلیارد و ۶۶۴ میلیون مترمکعب گاز در مخزن شوریجه D تزریق و تاکنون بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب بازتولید شده است. 

وی درباره تداوم تولید و توسعه میدان‌های جدید گازی در حوزه عملیاتی شمال شرق کشور تصریح کرد: از جمله اهداف مهم شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، افزایش توان تولید گاز است که در همین باره توسعه میدان توس به‌عنوان یک منبع مطمئن در تولید و تأمین پایدار گاز در شرق کشور در زمره مهم‌ترین اولویت‌های این شرکت است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران همچنین اجرای فاز ۲ ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه را به‌منظور افزایش ذخیره‌سازی گاز تا ۲۰ میلیون مترمکعب در روز و بازتولید روزانه تا سقف ۴۰ میلیون مترمکعب  را بسیار حائز اهمیت دانست.

تحقق تولید فراتر از برنامه در شرایط ایمن

حاتمی به طرح توسعه میدان گازی توس اشاره کرد و یادآور شد: میدان گازی توس در ۳۵ کیلومتری میدان گازی خانگیران است که وجود گاز در این میدان با حفر نخستین حلقه چاه در سال ۱۳۸۹ به اثبات رسید و نتایج مطالعات انجام‌شده از سوی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، نشان از حجم مناسب گاز درجای این میدان جهت برداشت دارد، مقدار تولید این میدان در فاز نخست روزانه ۳ میلیون مترمکعب با حفر سه حلقه چاه توسعه‌ای جدید و تعمیر یک حلقه چاه موجود، محقق می‌شود.

وی تحقق تولید فراتر از برنامه در شرایط ایمن را در پایداری تولید و تعهدات این شرکت حائز اهمیت دانست و افزود: در این ارتباط در فصل گرم سال بیش از ۴۸ هزار نفر ساعت تعمیرات اساسی تأسیسات و تجهیزات مرتبط با تولید گاز انجام شده بود؛ حفاری، تعمیر و راه‌اندازی چهار حلقه چاه و نصب مخزن ذخیره‌سازی مایعات گازی مرکز اندازه‌گیری خانگیران از دیگر فعالیت‌های قابل توجه در شرکت بهره‌برداری نفت وگاز شرق طی سال ۱۴۰۰ است. 

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران همچنین حفاری دو حلقه چاه جدید و تعمیر یک حلقه چاه موجود و نصب تأسیسات سه حلقه چاه و خطوط لوله جریانی را از مهم‌ترین برنامه‌های استمرار تولید در مخزن خانگیران برای سال آینده اعلام کرد. 

حاتمی به منطقه عملیاتی سراجه قم هم اشاره کرد و گفت: امسال در منطقه عملیاتی سراجه قم ۹۲ درصد تحقق تولید داشته‌ایم و در مجموع حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز استحصال شد که این موضوع در بحث پایداری شبکه گاز کشور نقش مهمی ایفا کرده است.

نشست‌های پیش‌بینی بهره‌دهی چاه‌ها Forecast در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، به سبب لزوم رعایت شیوه‌های نامه‌های بهداشتی به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد.

کد خبر 453446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =