هدایت بازار نفت به‌دست شرایط ژئوپلیتیک افتاده است

وزیر انرژی امارات متحده عربی معتقد است که اکنون قیمت‌های جهانی نفت خام تحت تأثیر شرایط ژئوپلتیک و نه عوامل بنیادی بالا می‌رود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره، سهیل المزروعی در حاشیه نمایشگاه و همایش بین‌المللی نفت مصر در جمع خبرنگاران گفت: قیمت‌های جهانی نفت خام اکنون به جای تأثیر کمبود اساسی سوخت که افزایش سریع تولید ائتلاف اوپک‌پلاس - تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک - را توجیه می‌کند، تحت تأثیر تنش بین روسیه و غرب افزایش می‌یابد.

وی افزود: به نظر می‌رسد شرایط عرضه و تقاضا تأثیری بر تحولات روزهای اخیر بازار نفت ندارد و افزایش عمده تنش‌های ژئوپلیتیک موضوعی است که بر قیمت‌های امروز نفت اثر گذاشته است.

وزیر انرژی امارات تصریح کرد: افزایش عرضه ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز از سوی ائتلاف اوپک‌پلاس به افزایش تقاضا برای نفت کمک کرده است.

المزروعی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس باید نفت بیشتری روانه بازار کند، گفت: اگر نیاز باشد کارهای بیشتری انجام دهیم، باید به داده‌های بنیادی و فنی نگاه کنیم.

قیمت هر دو شاخص در معاملات روز دوشنبه (۲۵ بهمن‌ماه) به بالاترین حد خود از سپتامبر ۲۰۱۴ رسیده بود، به‌طوری که برنت قیمت ۹۶ دلار و ۷۸ سنتی و دبلیوتی‌آی قیمت ۹۵ دلار و ۸۲ سنتی را تجربه کردند.

آژانس بین‌المللی انرژی روز ۲۲ بهمن‌ماه در تازه‌ترین گزارش ماهانه‌اش اعلام کرد: عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌توانند به برقراری توازن در بازارهای جهانی نفت خام کمک کنند، این در حالی است که قیمت‌ها پس از هشدار آژانس بر تشدید خطر نوسان‌ها در بازار نفت روند افزایشی در پیش گرفت.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی از ائتلاف اوپک‌پلاس خواستار کاهش فاصله عرضه متعهد شده و تولید واقعی شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که ائتلاف اوپک‌پلاس در ماه ژانویه تنها ۹۰۰ هزار بشکه در روز از اهداف تولید خود را محقق کرده است.

وزیر انرژی امارات در یک نشست تخصصی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی نفت مصر گفت: پیش‌بینی تأثیر شرایط ژئوپلیتیک بر قیمت نفت دشوار است.

وی افزود: من فکر نمی‌کنم نیازی به تشدید بیش از آنچه گفته می‌شود داشته باشیم، آنچه می‌شنویم این است که هیچ قصدی برای حمله وجود ندارد و فکر می‌کنم این مسئله آرامش‌بخش است.

وزیر انرژی امارات با بیان اینکه اگر تنش‌ها منجر به اختلال در عرضه شود، کشورهای تولیدکننده ظرفیت جبران آن را ندارند، تصریح کرد: هیچ‌یک از اعضای اوپک‌پلاس نمی‌توانند جایگزین اختلال در عرضه روسیه شوند.

کد خبر 453500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =