صنعت نفت در آیینه مسئولیت اجتماعی

زمینه‌سازی برای توسعه پایدار، محرومیت‌زدایی و زدودن غبار فقر و محرومیت از چهره ملت ایران، همواره از اقدام‌های برجسته نظام جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر به شمار می‌آید.

به گزارش شانا، برای رسیدن به این مسیر تعالی، همه وزارتخانه‌ها اهتمامی جدی به موضوع ایفای مسئولیت اجتماعی و انجام خدمات عام‌المنفعه داشته‌اند که بر پایه مستندات و شواهد موجود، به جرأت می‌توان گفت صنعت نفت در این میان پیشگام بوده و هم‌زمان با انجام فعالیت‌های ذاتی نظیر اکتشاف، استخراج، تولید و بهره‌برداری از منابع انرژی کشور در انجام امور غیرذاتی خود مانند عمران، آبادانی و ارتقای فرهنگ و میزان رضایت‌مندی ساکنان بومی و همجوار تأسیسات ید طولایی داشته و توانسته است نقشی مؤثر در رونق و شکوفایی اجتماعی و فرهنگی مردم مناطق محروم ایفا کند.

روند عمران و آبادانی مناطق نفت‌خیز و گازخیز کشور پس از انقلاب اسلامی با اراده مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، گسترشی قابل‌توجه یافت. در سال ۱۳۷۹ به‌منظور جبران بخشی از محرومیت‌های استان‌های تولیدکننده نفت و گاز کشور، وزارت نفت با تشکیل و راه‌اندازی «طرح کمک به عمران مناطق نفت‌خیز و گازخیز» اقدامی مؤثر در ساماندهی و هدایت کمک‌های عام‌المنفعه در مناطق محروم انجام داد و پس از آن، با ارتقای سطح بهره‌وری از امکانات موجود کشور و با لحاظ اولویت‌های مرتبط با مزیت‌های اقتصادی و اجتماعی هر استان، حوزه مسئولیت این طرح نیز به مناطق محروم سراسر کشور گسترش یافت و ساختاری جدید با عنوان مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز با تخصیص بودجه سنواتی پایه‌گذاری شد.

بر این اساس، از ابتدای فعالیت این طرح تا پایان سال ۹۹ تعداد ۴ هزار و ۵۰۲ پروژه به تفکیک یک‌هزار و ۴۶۰ طرح آموزشی، یک‌هزار و ۲۴۵ پروژه ورزشی، ۷۸۷ طرح بهداشتی و درمانی، ۶۹ پروژه راه، ۲۳ طرح آب‌رسانی و برق‌رسانی، ۳۰۴ پروژه طرح هادی و ۳۹ طرح خدماتی اجرایی شده است.

شرکت ملی نفت ایران با ایجاد مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز و به‌عهده گرفتن تعهد اجرای طرح‌های مصوب، افزون بر عمل به مسئولیت اجتماعی خویش، زمینه‌ساز همکاری و همفکری محسوس و قابل‌توجه میان ارکان بالادستی صنعت نفت با نهادهای محلی و مردم در بسیاری از استان‌های کشور بوده و گام‌هایی بلند در راه بسط عدالت اجتماعی، رفاه و محیط زیست سالم در سطح کشور برداشته است.

این مدیریت، از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۲۷۷ پروژه مسئولیت اجتماعی را با تخصیص اعتباری بالغ بر ۴۲۶ میلیارد تومان در سطح استان‌های کشور اجرایی کرده که از نظر اعتبار اختصاص یافته، بیش از نیمی از پروژه‌ها در استان خوزستان اجرایی شده است. این طرح‌ها به تفکیک شامل ۱۹ پروژه آموزشی، ۹۰ طرح ورزشی، ۲۶ پروژه بهداشتی، ۱۲ طرح راه، ۷ پروژه آب‌رسانی، ۱۱۳ طرح هادی و ۱۰ پروژه خدماتی است.

همچنین پروژه‌های آماده افتتاح این مدیریت در ایام‌الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، تعداد ۷۵ پروژه اعم از ورزشی، راه و شهرسازی، نوسازی مدارس، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن (طرح هادی) است که با اعتباری بالغ بر ۴۵۴ میلیارد ریال هزینه شده و آماده بهره‌برداری است. پروژه‌های ورزشی و بنیاد مسکن (طرح هادی) بیشترین سهم را از میان پروژه‌های تکمیل‌شده به خود اختصاص داده‌اند، به‌طوری که ۵۳ پروژه ورزشی و ۱۸ طرح بنیاد مسکن تکمیل شده است.

جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود، بر ایفای مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت تأکید بسیار داشته است، به نحوی که ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به اجرای پروژه‌های مسئولیت اجتماعی در استان ایلام، ۷۸۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه‌های عمرانی استان خوزستان، ۷ میلیارد تومان به طرح تکمیل مجتمع فرهنگی - ورزشی شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی در استان کرمان، یک‌هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به اجرای پروژه‌های رفاهی، آموزشی، فرهنگی و راه‌سازی استان فارس و بیش از یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های مسئولیت اجتماعی هرمزگان در نظر گرفته شده که انتظار می‌رود با تداوم رویکرد مثبت وزارت نفت در این حوزه، شاهد اقدام‌هایی خوب در استان‌های محروم به‌ویژه مناطق همجوار تأسیسات نفت و گاز کشور باشیم.

در ادامه ایفای نقش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، لازم است به برخی دستاوردها و اقدام‌های شاخص شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ایران اشاره و از اهتمام مدیران نفتی این شرکت‌ها نسبت به انجام فعالیت‌های عام‌المنفعه با هدف محرومیت‌زدایی و رضایت‌مندی ساکنان بومی مناطق همجوار تأسیسات یاد کنیم. آنچه در ادامه می‌خوانید، مروری بر اهم اقدام‌ها، تصمیم‌ها و فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی شرکت‌های نفتی است.

نوسازی و بهسازی جاده‌های روستایی

اگر بخواهیم به فعالیت‎های شرکت‌های نفتی در بخش جاده‎سازی اشاره کنیم، اقدام‌های قابل‌توجهی انجام شده است. بهسازی جاده تمبی - چم فراخ و اجرای روکش آسفالت این جاده به همت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان انجام شد. برای بهسازی و بازسازی این بخش از جاده که ۳ هزار و ۱۰۰ متر طول و هفت متر عرض دارد، مبلغ ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان هزینه شده است. با اجرای این پروژه مشکلات عبور و مرور و دسترسی روستاهای چوب سرخ، چم‌فراخ، تمبی، پنبه‌کار، تلبمن، چهاربیشه و اکبرآباد بخش گلگیر مسجدسلیمان با جمعیتی حدود ۲ هزار نفر به مرکز شهرستان برطرف می‌شود. پیش از این، بخش نخست این جاده به طول ۷ هزار و ۵۰۰ متر شامل عملیات خاکی، اجرای لایه‌های زیر اساس و اساس و عملیات روکش آسفالت آن به مساحت حدود ۴۲ هزار مترمربع از سوی مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان اجرا شد و به بهره‌برداری رسید.

جاده اصلی و فرعی چهار روستای (ابوالفلوس، عدسواری، حفیره و عدشرهان) شهرستان رامشیر به طول ١٠ کیلومتر به همت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری ترمیم، بهسازی و ایمن‌سازی شد. فاز نخست این عملیات با پشتیبانی ماشین‌آلات راه‌سازی (لودر - گریدر - کمپرسی و آبپاش) با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال انجام شد و عملیات شن‌ریزی جاده روستاهای یادشده که در مجاورت چاه‌های نفتی قرار دارند، در مرحله بعدی و در آینده نزدیک انجام می‌شود.

شرکت حفاری شمال به‌عنوان پیمانکار طرح توسعه مارون ۱ و ۴ در قالب طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید، همسو با مسئولیت‌های اجتماعی و با هدف محرومیت‌زدایی و کمک به عمران مناطق روستایی، روکش و آسفالت جاده‌های روستایی مناطق اجرای پروژه را در حال اجرا دارد. هم‌اکنون روکش آسفالت جاده ‌ورودی به روستای عوده به پایان رسیده و در دیگر روستاهای محل اجرای طرح نیز اقدام‌های عمرانی مشابهی انجام می‌شود.

جاده دسترسی روستای العقدا در شهرستان کارون با همکاری شرکت ملی حفاری ایران و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، پس از انجام زیرسازی و آسفالت به بهره‌برداری رسیده است.

این جاده که از مسیر جاده کمربندی اهواز - آبادان منشعب شده، ۵ کیلومتر و ۲۰۰ متر طول و هفت متر و نیم عرض دارد. طراحی، اجرا و اعتبار پروژه به مبلغ ۶۲ میلیارد ریال از سوی دو شرکت تأمین شده و سپس پیمانکار بخش خصوصی آن را در مدت سه ماه اجرا و بهره‌برداری کرد. در اجرای این پروژه هفت پل برای عبور آب‌های ناشی از بارندگی‌های فصلی و پنج پل برای نهرها احداث و جاده خط‌کشی و علائم راهنمایی نصب شده است. بهره‌برداری از این جاده، دسترسی به چند روستا در مسیر شهرستان شادگان و میدان‌های نفتی از جمله میدان منصوری را تسهیل می‌کند.

مدرسه‌سازی و تقویت انگیزه دانش‌آموزان

احداث و بازسازی مدارس در مناطق محروم و همجوار تأسیسات نفت و گاز، بیش از هر مقوله دیگری می‎تواند به تحکیم پایه‎های توسعه اجتماعی - فرهنگی در میان ساکنان این مناطق کمک کند. مدیران نفتی هم با درک این مهم و اتخاذ تصمیم‌های مقتضی، از موضوع مدرسه‎سازی غافل نبوده‌اند. با همت کارکنان و به‌کارگیری امکانات و ماشین‌آلات راه‌سازی و پشتیبانی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، عملیات خاک‌برداری و تسطیح زمین یک باب مدرسه ۱۲ کلاسه در روستای پشتو از توابع بخش ریز شهرستان جم انجام شد. عملیات خاک‌برداری این مدرسه به مساحت ۴ هزار مترمربع صورت گرفت و خاک‌های برداشته شده نیز برای تسطیح معابر استفاده و ۲۰۰ متر از جاده روستا نیز بازسازی شد.

این شرکت ۱۲۳ بسته کمک آموزشی و بهداشتی در قالب طرح مهرورزی منطقه عملیاتی نار و کنگان به دانش‌آموزان کمتر برخوردار شهرستان جم اهدا کرد. این بسته‌ها شامل کیف مدرسه، لوازم تحریر و بسته بهداشتی به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال بود که به جامعه هدف این طرح اهدا شد. شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان نیز با اهدا و توزیع ۵۰۰ بسته نوشت‌افزار میان دانش‌آموزان کم‌برخوردار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) شهر لالی، گامی دیگر در مسیر عمل به مسئولیت‌های خود برداشت.

در نخستین مرحله توزیع بسته‌های نوشت‌افزار از سوی این شرکت در سال تحصیلی جاری، ۵۰۰ بسته نوشت‌افزار در اختیار کمیته امداد امام خمینی (ره) لالی قرار گرفت تا میان دانش‌آموزان کم‌برخوردار و زیر پوشش این نهاد حمایتی توزیع شود. یک واحد آموزشی و یک مسجد از طرح‌های مسئولیت اجتماعی شرکت نفت و گاز مارون در بخش غیزانیه هم افتتاح شد. برای احداث مسجد اهل بیت (ع) و مدرسه شهید دیانت که به همت پایگاه مقاومت بسیج سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی این شرکت ساخته شده، به‌ترتیب ۵۰۰ و ۲۶۰ میلیون تومان هزینه شده است.

ارائه امکانات ورزشی

در حوزه ورزش نیز شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون، زمین چمن مصنوعی شهرستان رامشیر را با مساحت ۱۰۳۰ مترمربع و با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد ریال احداث کرد و به اداره آموزش و پرورش شهرستان رامشیر تحویل داد، همچنین شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون، اقلام ورزشی و فکری به دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی کوی زویه اهواز اهدا کرد. این اقلام شامل فوتبال دستی، شطرنج، دارت و مکعب روبیک است که این اقدام همسو با مسئولیت‌های اجتماعی و کمک به غنی‌سازی کلاس‌های اوقات فراغت کودکان و نوجوانان منطقه انجام شده است. شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون در کنار وظیفه ذاتی خود، به انجام مسئولیت‌های اجتماعی در قبال جوامع محلی نیز توجه داشته که تأمین البسه و وسایل ورزشی و آماده‌سازی و تسطیح زمین‌های ورزشی روستاهای اطراف تأسیسات، بخشی از اقدام‌های این شرکت به‌شمار می‌رود.

آب‌رسانی به روستاها

یکی از اقدام‌های شاخص شرکت‌های نفتی در حوزه مسئولیت اجتماعی، آب‌رسانی به روستاها و مناطق محروم است که به‌صورت روزانه و مستمر انجام می‌شود. در این میان، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری دارای تأسیسات آب‌رسانی مهمی است که برای تأمین آب تأسیسات، واحدهای عملیاتی و منازل سازمانی احداث شده‌اند، اما با هدف عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، حدود ۶۰ درصد آب تولیدی این شرکت به‌صورت مستمر و روزانه به شهرها و روستاهای مناطق پیرامونی اختصاص می‌یابد.

تعداد ۳۰ روستا از توابع شهرستان‌های بهبهان، هندیجان و امیدیه به‌صورت روزانه و مستمر از آب تولیدی آب‌رسانی سردشت زیدون با مجموع دبی ۲۰ هزار مترمکعب بهره‌مند می‌شوند، همچنین مقدار آب تولیدی تلمبه‌خانه جایزان ۱۷ هزار مترمکعب در روز است که حدود ۶ هزار مترمکعب از این آب به شهر جایزان و روستاهای تابع و شهرک آزادی اختصاص می‌یابد. تولید روزانه تأسیسات واحد آب‌رسانی چم نظامی ۱۸ هزار و ۵۰۰ مترمکعب است که ۳ هزار مترمکعب آن به مصرف روستاهای آب باران، سربند، کوی ابوذر، میانکوه و نمره یک میانکوه می‌رسد.

این شرکت از سال ۹۷ با احداث ۲۳ کیلومتر خط لوله ۱۶ اینچ آب در مسیر جایزان به امیدیه و تأمین روزانه ۱۰ هزار مترمکعب آب برای مصارف شهری این شهرستان، به رفع معضل کم‌آبی کمک کرده و به‌تازگی نیز با تخصیص روزانه ۱۵ هزار مترمکعب آب تولیدی خود به شهرستان امیدیه به این مشارکت تداوم بخشیده است. در مجموع، آب تولیدی روزانه از سوی آب‌رسانی‌های شرکت آغاجاری ۸۰ هزار مترمکعب است که از این مقدار حدود ۵۵ درصد در اختیار امور آبفای مناطق همجوار تأسیسات برای توزیع در روستاها و شهرهای یادشده قرار می‌گیرد.

آب‌رسانی به روستاهای بخش منصوری از سوی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) و با توجه به وضع خشکسالی و تنش آبی در استان خوزستان به‌منظور برطرف کردن بخشی از نیاز آبی روستاهای بخش منصوری انجام شد. تاکنون بیش از ۱۸۰ سرویس تانکر ۱۶ هزار لیتری آب آشامیدنی برای روستاهای این منطقه ارسال شده است. میدان نفتی منصوری در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر اهواز واقع است و طرح نگهداشت و افزایش تولید در این میدان از سوی اویک انجام می‌شود.

مقابله با کرونا

در ابتدای شیوع ویروس کرونا، شرکت‌های تابع وزارت نفت در اقدامی گسترده، فعالیت‌های قابل‌توجهی را به‌منظور مقابله با این ویروس در دستور کار خود قرار دادند. بر این اساس، تصمیم‌های گرفته شده، اقدام‌ها و مصوبه‌ها درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا در صنعت نفت به‌صورت روزانه پیگیری و پایش می‌شود. راه‌اندازی تیم‌های واکنش سریع، تأمین تجهیزات بهداشتی و پزشکی، راه‌اندازی نقاهتگاه‌ها برای پذیرش بیماران کرونایی، راه‌اندازی گروه جهادی شفا، اختصاص شناور تندرو برای انتقال بیماران در مناطق عملیاتی، تجهیز کادر پزشکی مناطق عملیاتی و ستادی، لغو تعویض شیفت اتباع خارجی شناورها، کاهش تردد در مناطق عملیاتی، ضدعفونی کردن مناطق شهری و روستایی، همکاری حداکثری با فرمانداری‌ها و کمیته‌های سلامت، ایمن‌سازی سکوهای نفتی، راه‌اندازی آزمایشگاه پی‌سی‌آر در تهران، اهواز و عسلویه و... از برجسته‌ترین اقدام‌های صنعت نفت کشور برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر بوده است.

با وجود این، حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا را با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز راه‌اندازی کرد. این مرکز با هدف کمک به طرح واکسیناسیون کرونا در اهواز در سالن چندمنظوره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی واقع در میدان ۵ نخل راه‌اندازی شده و همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ به‌صورت دو شیفت، آماده تزریق واکسن کرونا به شهروندان با شرایط اعلام‌شده از سوی ستاد ملی کروناست.

به‌منظور اجرایی شدن مصوبه‌های ستاد استانی مدیریت کرونا و با پیگیری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و موافقت شرکت ملی نفت ایران، اعتبار خرید ۲ میلیون سرنگ برای تزریق واکسن کووید-۱۹ شهروندان خوزستانی به دانشگاه علوم پزشکی اهواز تخصیص یافت.

از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون، در مناطق نفت‌خیز جنوب ۵۲ دستگاه ونتیلاتور، پنج مرکز عمومی واکسیناسیون کرونا، ۵۰ کپسول اکسیژن، اهدای ۱۰۰ هزار انواع ماسک بهداشتی، توزیع الکل و مواد ضدعفونی‌کننده، کلنگ‌زنی خانه بهداشت بخش غیزانیه و پنج هزار دستگاه/ روز خودرو به شبکه بهداشت و درمان منطقه اختصاص یافته است. مجتمع فرهنگی رفاهی شهید سلیمانی شرکت ملی حفاری ایران نیز با امکانات مناسب به‌عنوان پایگاه تجمیعی واکسیناسیون کووید ۱۹ در اختیار مرکز بهداشت شرق اهواز قرار داده شده و پذیرای مراجعان و شهروندان خوزستانی برای دریافت خدمات واکسیناسیون است.

این پایگاه، افراد ساکن در زیتون کارمندی، کوی ملت، فرهنگیان، ملی راه و زرگان را پوشش می‌دهد که این جمعیت، در رده سنی بالای ۶۵ سال، بیش از ۴۴ هزار نفر می‌شوند و راه‌اندازی این پایگاه سبب شده مراکز بهداشت، روال ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به سایر همشهریان را پیگیری کنند. در این میان شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) هم پیرو دستورعمل‌های ستاد مقابله با ویروس کرونا و واحد اچ‌اس‌ئی برای مقابله با شیوع کرونا و حفظ سلامت مردم، بیش از ۲۰ هزار ماسک سه لایه و ۵۰۰ لیتر الکل و محلول‌های بهداشتی در فرمانداری و ۲۲ خانه بهداشت هویزه توزیع کرده است.

امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و کمیته امداد امام خمینی (ره) با هدف افزایش فرصت‌های اشتغال کارجویان، اجرای ۲۰۰ کیلومتر از طرح جامع فاضلاب اهواز با اعتبارات اهدایی نفت به مبلغ ۱۰۵۰ میلیارد ریال، امضای تفاهم‌نامه ۱۰ میلیارد تومانی برای احداث و بازسازی شبکه فاضلاب منطقه شکاره شهرستان کارون، رونمایی از سامانه مسئولیت‌های اجتماعی مناطق نفت‌خیز جنوب، کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان اندیکا از سوی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، مدیریت ترابری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان، ایجاد یک میلیون مترمربع فضای سبز به ‌همت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، بازسازی، نوسازی و نصب برج نور اسکله جبل بر دهکده لاوان از سوی شرکت نفت فلات قاره ایران، اقدام‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع سیلاب در لاوان، توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان و... از دیگر فعالیت‌های برجسته‌ای است که شرکت‌های نفتی در مسیر ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود انجام داده‌اند.

منبع: هفته‌نامه مشعل

کد خبر 453580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =