نفت ۷۰ دلاری و فروش روزانه ۱.۴ میلیون بشکه‌ای مبنای بودجه سال ۱۴۰۱

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: با رأی مثبت نمایندگان در صحن علنی مقدار صادرات نفت در سال ۱۴۰۱ به میزان یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز و به قیمت ۷۰ دلار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدنظام الدین موسوی شامگاه یکشنبه (یکم اسفندماه) در پایان نخستین روز از بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور گفت: براساس مصوبه مجلس، مقدار صادرات نفت در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز و به قیمت ۷۰ دلار خواهد بود.

وی افزود: براساس صحبت‌های مسئولان ذی‌ربط در کمیسیون تلفیق بودجه و بررسی توان کشور، این مصوبه در کمیسیون تلفیق نهایی شده و وزارت نفت اعلام کرده توان کافی برای رسیدن به صادرات روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت برای سال آینده وجود دارد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس قوانین بالادستی هر سال مبلغی از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود و امسال این سهم حدود ۴۰ درصد خواهد بود و تا اینجا دولت برای استقراض از منابع صندوق توسعه ملی و کاهش سهم واریزی نتوانسته اجازه‌ای از مقام معظم رهبری دریافت کند، از این رو تمام ۴۰ درصد از سهم فروش نفت به صندوق واریز می‌شود.

موسوی اظهار کرد: براساس تاکید رئیس مجلس به‌دلیل موافقت نکردن با استقراض دولت از منابع صندوق توسعه ملی، دولت باید به‌صورت مکتوب برنامه خود را برای جبران کاهش درآمدهای نفتی اعلام کند زیرا پیش از این دولت‌ها از سهم واریزی خود به صندوق توسعه با اذن مقام معظم رهبری استقراض می‌کردند که تاکنون این اجازه به دولت داده نشده است.

وی گفت: مصوبه دیگر مجلس درباره اختصاص سهم مناطق محروم و نفت‌خیز از منبع حاصل از فروش نفت بود که مصوب شده است ۱۶ هزار میلیارد تومان برای سال آینده به استان‌ها و مناطق محروم و نفت‌خیز اختصاص یابد و بر اساس شاخص‌های محرومیت این منابع توزیع می‌شود.

کد خبر 453663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =