روز پرکار وزیر نفت در دوحه/ ششمین نشست سران جی‌ئی‌سی‌اف سه‌شنبه برگزار می‌شود

وزیر نفت با دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) و وزیران نفت و انرژی کشورهای الجزایر، قطر و نیجریه و وزیر امور خارجه ونزوئلا در دوحه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش شانا، جواد اوجی که برای شرکت در نشست فوق‌العاده وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز و ششمین نشست سران این مجمع شامگاه شنبه (۳۰ بهمن‌ماه) تهران را به مقصد دوحه ترک کرد روز یکشنبه (یکم اسفندماه) ملاقات‌های فشرده‌ای داشت.

وی افزون بر دیدار با محمد حامل، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) با وزیران انرژی کشورهای الجزایر، ونزوئلا، قطر و نیجریه گفت‌وگو کرد.

در این گفت‌وگوهای دو یا چند جانبه همکاری درباره زمینه‌هایی مانند سوآپ گاز، انتقال فناوری، دانش فنی، سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز مورد بحث و بررسی شد.

اسناد و تفاهم‌هایی در جریان این گفت‌وگوها نیز آماده شده است که در صورت نهایی شدن در حضور رئیس‌جمهوری امضا می‌شود.

دیدار جواد اوجی، وزیر نفت با فلیکس پلاسنسیا گونسالس، وزیر امور خارجه ونزوئلا

دیدار جواد اوجی، وزیر نفت با محمد عرقاب، وزیر انرژی الجزایر

دیدار جواد اوجی، وزیر نفت با تیمپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه

ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز جهان و از بنیانگذاران جی‌ئی‌سی‌اف است که دو دوره دبیرکلی این مجمع را عهده‌دار بوده است.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ۶۷ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، ١۱ عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف هستند و مالزی، نروژ، عراق، پرو و آذربایجان و امارات به‌عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) سه‌شنبه (سوم اسفندماه) در دوحه برگزار می‌شود، ایران در بالاترین سطح در این نشست شرکت خواهد کرد.

کد خبر 453664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =