صنعت نفت در سال‌های آینده با موج بازنشستگی روبه‌رو می‌شود

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با بیان اینکه در سال‌های آینده با موج بازنشستگی در این صنعت روبه‌رو می‌شویم، افزود: در یکی از سازمان‌های اصلی این صنعت در بازه زمانی چهار سال آینده حدود ۵ هزار نفر بازنشسته می‌شوند که این به معنای افزایش تعهد صندوق‌ها در مقابل ذی‌نفعان است.

به گزارش شانا به نقل از  صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، عبدالحسین بیات در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت اهداف اظهار کرد: در انتصاب مدیرعامل جدید این شرکت همه بررسی‌ها و تأییدیه‌های حرفه‌ای و حراستی در سطح دولت، وزارت نفت، سازمان بورس و اوراق بهادار و دستگاه‌های نظارتی ـ امنیتی انجام و مجوز انتصاب دریافت شده است.

وی در نشستی ویدیوکنفرانسی با حضور مدیران شرکت‌ها و پروژه‌ها، به بعضی از شاخص‌های مورد نیاز برای توسعه و رشد شرکت‌های تابعه و وابسته صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: حفظ و صیانت و افزایش منابع و دارایی‌های صندوق‌ها در گرو برنامه‌ریزی هوشمندانه و اقدام‌های جهادی است.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به تکالیف مندرج در بند ۲ اساسنامه صندوق‌ها افزود: در این بند تعهدهای قانونی صندوق‌ها در برابر ذی‌نفعان پیش‌بینی شده است، از این رو همه شرکت‌های تابعه و وابسته باهدف حفظ و افزایش توان مالی صندوق برای ارائه خدمات قانونی و در شأن به همکاران عزیز بازنشسته و شاغل مسئول و پاسخگو هستند. 

بیات آمار و ارقام ارائه‌شده از سوی مسئولان صنعت نفت در زمینه افزایش تعداد بازنشستگان در سال‌های آینده را یادآوری کرد و گفت: هم‌اکنون ۲۲۰ هزار نفر جمعیت شاغلان رسمی و خانواده محترمشان و ۲۳۰ هزار نفر خانواده بازنشستگان عزیز صنعت نفت را تشکیل می‌دهند، از این رو صندوق‌ها در برابر همه جمعیت یادشده تعهد قانونی دارد و برای انجام درست تعهدها، به‌کارگیری برنامه‌های مؤثر و هوشمندانه اجتناب‌ناپذیر است.

وی ادامه داد: در دوره‌های گذشته در مقابل یک فرد مستمری‌بگیر پنج فرد شاغل و کسور پرداز به صندوق‌ها وجود داشت، اما در شرایط کنونی در مقابل یک فرد مستمری‌بگیر، کمتر از یک نفر شاغل کسورپرداز به صندوق‌ها وجود دارد، از این رو باید از هم ‌اکنون برای انجام درست تعهدهای قانونی در برابر خانواده شاغلان و بازنشستگان شرایط را طوری فراهم کرد تا حداکثر بازدهی و بهره‌وری از دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های کنونی صندوق‌ها به مدد الهی و تلاش شبانه‌روزی مدیران و کارکنان صندوق‌ها ایجاد شود.

انتقال سود شرکت‌ها برای پرداخت مستمری

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: در گذشته که نسبت شاغل به بازنشسته پنج به یک بود، مازاد کسور شاغلان به شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری و ازدیاد منابع منتقل می‌شد، اما اکنون که در وضع آماری یک بازنشسته در مقابل کمتر از یک شاغل قرار داریم، از شرکت سرمایه‌گذاری اهداف منابع به صندوق‌ها برای تأمین نقدینگی پرداخت مستمری و مقرری انتقال می‌یابد تا از این طریق سود شرکت‌ها صرف پرداخت مستمری و مقرری شود.

بیات گفت: در شرایطی که منابع کسور شاغلان به نسبت بازنشستگان کمتر از یک به پنج شده است، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و تابعه‌های آن، نقش پشتیبان صندوق‌ها را ایفا می‌کنند، از این رو برخلاف تصور برخی از همکاران، نمی‌توان این پشتیبان را به شکل سهام به افراد واگذار کرد یا آن را در بورس به شکل عام عرضه کرد؛ شرکت اهداف پشتیبان تعهدات قانونی صندوق‌ها به‌ویژه برای پرداخت مستمری و مقرری است، بنابراین به این دلایل امکان تعلق سهام آن به فرد یا گروهی از اشخاص وجود ندارد، بلکه به‌طور کامل متعلق به صندوق‌هاست و منابع و دارایی‎های صندوق‌ها نیز میان‌نسلی است و باید همسو با خدمات‌رسانی به ذی‌نفعان با اولویت تأمین منابع پرداخت کسری وجوه مستمری و مقرری‌ها، تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال‌های آینده با موج بازنشستگی روبه‌رو خواهیم شد، افزود: در یکی از سازمان‌های اصلی صنعت نفت در بازه زمانی حدود چهار سال آینده به‌طور تقریبی ۵ هزار نفر بازنشسته خواهند شد که این به معنای افزایش تعهدهای صندوق‌ها در مقابل ذی‌نفعان است، بنابراین باید برنامه‌های دقیق و هوشمندانه را از هم‌اکنون برای افزایش توان مالی صندوق‌ها اجرایی کرد.

لزوم پیاده‌سازی تفکر بنگاه اقتصادی

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت رویکرد بنگاه اقتصادی را به‌عنوان یکی از سرفصل‌های مهم کاری گروه صندوق‌ها دانست و گفت: جز با اجرایی کردن دیدگاه بنگاه اقتصادی نمی‌شود و نمی‌توان تعهدهای کنونی و آینده صندوق‌ها را پاسخگو بود، در چند ماه گذشته درخواست‌های خلاف با تفکر رویکرد اقتصادی به‌صراحت رد شده است.

بیات با بیان این که همه استعدادها و عوامل اقتصادی را باید در مسیر حفظ منابع و دارایی‌ها به‌کار گرفت، ادامه داد: یکی از مقوله‌های تفکر بنگاه اقتصادی که بروز آن در شرکت‌های وابسته به صندوق‌هاست، رویکرد ایجاد زنجیره ارزش و ارزش افزوده است، چرا که این رویکرد سبب ایجاد روند سودآوری افزایشی در بنگاه اقتصادی می‌شود، کارهای جزیره‌ای و جدا از هم، مانع مهم در ایجاد ارزش افزوده در محصولات است. 

وی منابع انسانی با انگیزه را برای تحقق اهداف بنگاه اقتصادی ضروری برشمرد و گفت: قوی‌ترین ساختارها، مدرن‌ترین تجهیزات، بدون بهره‌مندی از منابع انسانی با انگیزه، بدل به سرمایه‌های راکد می‌شوند، بنابراین بهره‌مندی از نیروهای انقلابی، جهادی، فسادستیز و متخصص سبب بهره‌وری و مولد کردن منابع و سرمایه‌ها می‌شود.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت بازنگری ساختار قراردادها و تدوین نظام‌نامه حقوق و دستمزد بر مبنای شایستگی و توانمندی منابع انسانی را از موارد با اهمیت در ایجاد انگیزه در کارکنان دانست و گفت: خلاف این رویه، برای منابع انسانی مخرب است و مدیران بنگاه‌های زیرمجموعه صندوق‌ها باید در این باره دقیق و مؤثر اقدام کنند.

اهمیت فعال‌سازی منابع راکد

بیات لزوم مولدسازی منابع راکد و غیرفعال را دیگر سرفصل کاری مدیران سرمایه‌گذاری دانست و گفت: باوجود تلاش همکاران در گذشته ظرفیت‌های زیادی برای فعال‌سازی وجود دارد که تحقق این امر در گرو کار و تلاش مستمر است، از این رو یکی از موارد مهم برای تحقق بهره‌وری و سودآوری شناسایی و به‌کارگیری و مولدکردن منابع راکد و غیرفعال است.

وی با انتقاد از بعضی از شرکت‌های نفتی یا واگذارشده گفت: برخی شرکت‌ها، کسور کارمندان شاغل را کسر می‌کنند، اما با تأخیر این منابع را در اختیار صندوق‌ها قرار می‌دهند، صندوق‌ها باید به‌موقع این منابع را دریافت کند تا بتواند منابع دریافتی را برای انجام تعهدهای آینده همان افراد سرمایه‌گذاری کند و مسئولیت افزایش توان مالی صندوق را به سرانجام رساند.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت ادامه داد: در بحث پیگیری مطالبات از شرکت‌های دولتی یا واگذارشده، اهتمام خواهیم داشت، زیرا برای صندوق‌ها قابل پذیرش نیست که همکاران بازنشسته در تنگنا باشند و برخی منابع صندوق‌ها نزد کارفرمایان یا برخی مشتریان شرکت‌های زیر مجموعه صندوق‌ها باشد.

بیات گفت: فسادستیزی و خشکاندن ریشه فساد اولویت‌ ما است. این پدیده نامبارک ضد احکام و حدود الهی است و با فرهنگ انقلابی به‌طور کامل در تضاد است، این امر مطالبه همه مردم از مسئولان به‌ویژه بازنشستگان از دست‌اندرکاران در صندوق‌ها و شرکت‌های تابع است.

وی افزود: همه شرکت‌های تابع و وابسته باید کارگروه شناسایی و پیگیری مطالبات را تشکیل دهند و ماهانه این موضوع را پیگیری و نتیجه اقدام‌ها را گزارش کنند، پس از آن دعاوی باید به‌موقع پیگیری شود تا مانع ضرر و زیان در آینده شود.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت شتاب بخشی در انجام به‌موقع طرح‌های اقتصادی را نیز اصلی مهم در رویکرد بنگاه اقتصادی دانست و گفت: تأخیر و توقف در اجرای طرح‌های اقتصادی، منابع را معطل می‌کند، از این رو عامل زمان در انجام طرح‌های سرمایه‌گذاری رکنی مهم است.

بیات، همکاری با دستگاه‌های محلی را ضدانحصار دانست و گفت: در محل‌هایی که صندوق‌ها داری طرح و برنامه هست، کار کردن با بیمه‌های محلی و بانک‌های محلی نوعی توزیع ثروت و انجام مسئولیت‌های اجتماعی است، از این رو لازم است کارها و برنامه‌های بیمه‌ای و بانکی معطوف به محل خاص و انحصاری نباشد.

وی همکاری با سازمان بورس، صندوق توسعه ملی و دیگر سازمان‌های اقتصادی و پولی را برای توسعه و رشد بنگاه اقتصادی تاثیرگذار خواند و گفت: ارتباطات درست و متکی بر اعتبار و جایگاه اقتصادی صندوق‌ها در پیشبرد اهداف اقتصادی مؤثر است.  

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در پایان این نشست با اهدای لوح سپاس از تلاش و کوشش‌های مصطفی امیدقائمی، مدیرعامل پیشین شرکت سرمایه‌گذاری اهداف تشکر و قدردانی کرد و برای ولی‌اله حاجی‌پور، مدیرعامل جدید شرکت سرمایه‌گذاری اهداف آرزوی توفیق خدمت و موفقیت کرد.

کد خبر 453823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =