۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۸
  • کد خبر: 453894
گزیده‌های نفتی هفته

عبور قیمت نفت از ۱۰۰ دلار پس از هفت سال، گردهمایی بزرگان گاز جهان در ششمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دوحه، امضای ۱۴ سند همکاری بین ایران و قطر و اعلام آمادگی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای تأمین بنزین نوروزی از مهمترین رویدادهای صنعت نفت در هفته جاری بودند.

نفت ۱۰۰ دلاری پس از هفت سال: با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین و افزایش نگرانی‌ها درباره مختل شدن عرضه انرژی جهانی بر اثر جنگ در اروپا، قیمت نفت روزهای آخر این هفته به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کرد. بهای نفت آخرین بار در اوت سال ۲۰۱۴ قیمت بالای ۱۰۰ دلار را تجربه کرده بود. قیمت نفت از ابتدای سال ۲۰۲۲ تحت تأثیر نگرانی‌ها نسبت به متأثر شدن تأمین انرژی از تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه روسیه بیش از ۲۰ دلار افزایش پیدا کرده است.

گردهمایی بزرگان گاز جهان در دوحه: ششمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) سه‌شنبه این هفته (سوم اسفندماه) در دوحه قطر برگزار شد، ایران در بالاترین سطح در این نشست شرکت کرد. رئیس جمهور  هدف از این سفر را ارتقای روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری میان کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس عنوان کرد.

جواد اوجی، وزیر نفت کشورمان دوشنبه (دوم اسفندماه) در نشست فوق‌العاده وزارتی جی‌ئی‌سی‌اف اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه اعضای مجمع را ناقض قوانین بین‌المللی و تهدیدکننده امنیت انرژی جهان خواند. وی در حاشیه این نشست با محمد حامل، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) و وزیران نفت و انرژی کشورهای الجزایر، قطر و نیجریه و وزیر امور خارجه ونزوئلا دیدار و درباره موضوعاتی مانند سوآپ گاز، انتقال فناوری، دانش فنی، سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز گفت‌وگو کرد.

امضای ۱۴ سند همکاری ما بین ایران و قطر و امضای تفاهم‌نامه بین ایران و ونزوئلا در بخش صدور خدمات فنی، انتقال فناوری، ارائه خدمات آموزشی، آموزش نیروی انسانی و همکاری در بخش توسعه صنعت پالایش از جمله رویدادهای حضور کشورمان در نشست ششم سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به قطر بود. دیدار و مذاکره وزیران نفت ایران و عراق درباره «افزایش صادرات گاز ایران به عراق» و «پرداخت بدهی گاز عراق به ایران» و مذاکره وزیران نفت و انرژی ایران، روسیه و آذربایجان درباره همکاری‌های گازی از دیگر رویدادها در حاشیه نشست‌ مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) بود.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز با تأکید بر این که جامعه جهانی باید مانع هرگونه اقدام یکجانبه و قهری نظیر تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا علیه صنعت نفت و گاز اعضای مجمع شود و آن را به رسمیت نشناسد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال تحول و جهش در روابط منطقه‌ای است و سفر به دوحه فصلی نو در روابط ایران و قطر ایجاد خواهد کرد و این سفر یکی از گام‌های تحول‌آفرین در روابط با کشورهای همسایه به‌ویژه همسایگان در منطقه خلیج فارس قلمداد می‌شود.

این نشست که با شعار «شکل دادن به آینده انرژی» آغاز به کار کرده بود، با انتشار یک بیانیه با تأکید بر ترویج گاز طبیعی به‌عنوان منبع انرژی فراوان، مقرون‌به‌صرفه، پاک و قابل اعتماد و به‌عنوان سوخت انتخابی برای برآوردن نیازهای رو به رشد انرژی جهان و رسیدگی به تغییرات آب و هوایی و بهبود کیفیت هوا به کار خود پایان داد.

امضای ۲۰۰ تفاهم‌نامه در کیش: سومین نمایشگاه و همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با نگاه ویژه به صنعت پالایش و پتروپالایش با حضور شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی دوم تا چهارم اسفندماه در جزیره کیش برگزار شد؛ امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد مابین شرکت‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی در حاشیه این نشست، اعلام حمایت مالی بانک تجارت از طرح‌های پائین‌دست هلدینگ خلج‌فارس و اهدای نشان حامی ساخت داخل به ۵ شرکت زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس از جمله مهمترین رویدادهای این نمایشگاه بود.

عبدالعلی علی‌عسگری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در مراسم افتتاح این نمایشگاه از امضای ۲۰۰ تفاهم‌نامه همکاری به ارزش ۱۵ هزار میلیارد تومان میان شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس با سازندگان داخلی در سومین نمایشگاه و همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی خبر داد.

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری در یک نشست تخصصی در حاشیه این رویداد، توجه به رشد صنعت پتروشیمی را عاملی مهم برای هدایت صحیح نقدینگی در کشور، افزایش تولید ناخالص داخلی و جلوگیری از سفته‌بازی خواند و گفت: باید به فعالان و حامیان صنعت پتروشیمی، مدال شکست تحریم‌های اقتصادی را بدهیم.

آمادگی برای تأمین بنزین نوروزی: مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز در هفته‌ جاری از آمادگی این شرکت برای تأمین بنزین موردنیاز مردم در نوروز ۱۴۰۱ خبر داد. کرامت ویس‌کرمی گفت: پیش‌بینی ما این است که تردد در تعطیلات نوروز امسال به مراتب از تعطیلات سال‌های گذشته بیشتر خواهد بود و روند مصرف بنزین در نوروز پیش‌ رو افزایشی است. از ابتدای اسفندماه برنامه‌ریزی برای اعزام اکیپ‌های عملیاتی و تیم‌های بازرسی به مناطق مختلف کشور را انجام می‌دهیم تا آمادگی کامل جایگاه‌ها را احراز کنند و با توجه به افزایش تعداد سفرها، بتوانیم خدمات خوبی را در بحث سوخت‌رسانی در ایام نوروز پیش‌رو ارائه کنیم.

دیگر رویدادها: تأکید بر عزم جدی برای تکمیل پرونده گازرسانی در سیستان و بلوچستان، قدردانی تعدادی از نمایندگان مجلس از اقدام‌های وزارت نفت برای سوخت رسانی مناسب زمستانی و جلوگیری از خاموشی در زمستان ۱۴۰۰ و افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌ها از دیگر اخبار نفت در هفته جاری بودند.

کد خبر 453894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =