افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌ها/ ضرورت کاهش وابستگی به دلارهای نفتی

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: صادرات نفت ایران در پنج‌ ماه گذشته با وجود کاهش نیافتن تحریم‌های ایالت متحده و به نتیجه نرسیدن قطعی مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ نزدیک ۴۰ درصد افزایش یافت و ما همچنان بر نقش‌آفرینی ویژه بر بازار نفت و گاز تأکید داریم.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، سید احسان خاندوزی در گفت‌وگو با شبکه العالم در رابطه با جایگاه اقتصادی ایران در دنیا و تغییر این جایگاه نسبت به سال‌های قبل گفت: در طول سه سال اخیر، دور جدید تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه دولت و ملت ایران سبب کاهش شاخص‌های اقتصاد ایران شده که البته فراگیری شیوع ویروس کرونا، افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و تورم هم اثر مضاعفی بر کاهش رشد اقتصادی ایران داشته است، به نحوی که ما امروز شاهد رتبه پایین‌تر اقتصاد ایران نسبت به سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به تدابیر دولت در حوزه اقتصادی در سال‌های ۲۰۲۲ - ۲۰۲۱ و سال‌های پس از آن، در میزان تولید ناخالص داخلی اقتصاد ایران که شاخص رشد اقتصادی محسوب می‌شود و نیز در زمینه شاخص تورم و سطح عمومی قیمت‌ها که نشان دهنده قدرت خرید خانوارهاست، شاهد بهبود باشیم.

توجه ویژه به ظرفیت‌های منطقه در دستور کارهای جدی دولت

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: یکی از دستورکارهای جدی دولت آیت‌الله رئیسی، توجه ویژه به ظرفیت‌های منطقه‌ای و منطقه‌گرایی و سیاست همسایگی است که با توجه به پیگیری‌ها و تحرکات خوبی که در ماه‌های اخیر صورت گرفته و گسترش هم خواهد یافت، امیدواریم بتوان با استفاده از ظرفیت‌های کشورهای منطقه به سرعت از دوران رکود اقتصادی خارج شده و شاهد همبستگی اقتصادی بیشتر کشورهای منطقه در ماه‌های آینده باشیم.

خاندوزی اظهار کرد: ۱۶ سال پیش، زمانی که سیاست‌های کلی مربوط به خصوصی‌سازی و افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد ایران از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ و تبدیل به یک قانون مصوب در مجلس شورای اسلامی شد آغاز حرکتی جدید بود، مبنی بر اینکه در ابتدا زمینه‌های ورود و فعالیت بخش‌های غیردولتی در اقتصاد ایران افزایش یابد و سهم بنگاه‌ها و شرکت‌های دولتی از ناحیه ورود فعالان اقتصادی بخش خصوصی تعدیل و اصلاح شود و به سبب آن، موتور رشد اقتصادی کشور شرکت‌های غیر دولتی باشند، از سوی دیگر دولت هم از بخشی از مالکیت‌ها و تصدی‌گری‌های خود در حوزه اقتصاد بکاهد و آنها را واگذار کند. به بیان تخصصی همان خصوصی‌سازی است که شاید امر واگذاری شرکت‌ها در فرآیند خصوصی‌سازی جزو مهمترین پروژه‌های ۱۵ سال گذشته و دارای سهم بسیار بالایی در اقتصاد ایران بوده است.

وی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که خروجی‌ها و نتایج سیاست خصوصی‌سازی به طورکامل رضایت بخش نیست و می‌تواند بیش از اینها ثمرات مطلوب داشته باشد، اخیرا در وزارت اقتصاد و دارایی تیمی را به منظور تأمین هر دو هدف سیاست‌گذار مأمور بازنگری قانون در این زمینه کرده‌ایم.

ضرورت کاهش وابستگی بودجه دولت به درآمد نفت و گاز

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در ابتدا هدف افزایش و کارایی و بهره‌وری شرکت‌های اقتصادی دنبال شود و همچنین نقش‌آفرینی بخش‌های غیردولتی به نحو عادلانه‌ای در اقتصاد ایران رقم بخورد، گفت: در عرصه اقتصادی ایران، پیگیری همزمان این دو هدف کار بسیار ظریف و دشواری است که اقتصاد ایران بخش اعظم این راه را طی کرده است اما با توجه به چشم‌انداز پیش رو برای خصوصی‌سازی برخی دیگر از شرکت‌ها، نیازمند بازنگری، تصحیح مسیر و درس گرفتن از نقاط ضعف گذشته هستیم و امیدواریم در ماه‌های آینده با تصویب مصوبه جدید در هیٔت دولت شاهد این باشیم که مسیر خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران نه تنها کند نشود بلکه نقاط ضعفی که پیش از این وجود داشته، اصلاح شود.

خاندوزی گفت: بخش نفت و گاز یکی از مزیت‌های اقتصاد ایران بوده و در آینده هم خواهد بود، بنابراین ما بر افزایش ظرفیت بخش نفت و گاز برای رشد اقتصاد ایران متمرکز هستیم، در طول ۵ ماه گذشته با وجود اینکه تحریم‌های ایالت متحده کاهش نیافته و هنوز هم مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ به نتیجه قطعی نرسیده است اما صادرات نفت ایران نسبت به دولت گذشته نزدیک به چهل درصد افزایش یافته است، بنابراین ما همچنان بر نقش‌آفرینی ویژه بر بازار نفت و گاز تأکید داریم از همین رو از هدف‌گذاری جمهوری اسلامی ایران است که بتواند از نفت و گاز به عنوان موتور و پشتیبانی برای رشد سایر بخش های اقتصادی استفاده کند به همین منظور تلاش می‌کنیم، زنجیره‌ها و حلقه‌های پایین‌دستی حوزه نفت و گاز در کشور توسعه یاید که بتوانیم با ارزش افزوده بیشتری در بخش‌های پالایشی و پتروشیمی محصولات را صادر کنیم و بدون اینکه اقتصادی کشور، هدف‌گذاری‌های توسعه نفت و گاز خود را از دست دهد، سهم صادرات نفت خام را کاهش دهیم.

وی بر کاهش وابستگی بودجه دولت به صادرات نفت و گاز  تأکید کرد و گفت: باید این وابستگی را کاهش و سهم درآمدهای غیرنفتی مثل مالیات را افزایش دهیم، حتی در صورت تحریم یا مشکلات خارجی، دولت در ایفای وظایف خود دچار مشکل نخواهد شد.

اعتراف آمریکایی‌ها به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: مایلم تأکید کنم در دهه‌های گذشته هیچ اقتصادی نداشتیم که تا این حد در معرض فشارهای تحریمی و تنگناهای خارجی به شکل مستمر و با شدیدترین ابعاد قرار گرفته باشد و توانسته باشد همچنان مسیر رشد خود را هر چند با فراز و فرود ادامه دهد. آنچه که اخیرا وزیر امور خارجه آمریکا در مورد شکست سیاست فشار حداکثری گفت، به نظرم بهترین اذعان و اعتراف به این است که اقتصاد ایران توانست از این فشار و امتحانی که در آن قرار داشت موفق بیرون بیاید.

خاندوزی افزود: ما دوره‌ایی را نمی‌شناسیم که تا این حد دوره طولانی فشارهای اقتصادی در یک اقتصاد تداوم پیدا کند و آن اقتصاد بتواند همچنان نه تنها در کارهای اصلی خود مثل تولید و صادرات حرکت کند، بلکه هدف‌گذاری‌های بالاتری را در پیش بگیرد.

وی اظهار کرد: در طول ۱۰ ماه گذشته میزان صادارت ایران ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده است و میزان واردات هم ۳۴ درصد افزایش داشته است این در شرایطی است که به نظر می‌رسید کشوری که در شدیدترین فشارهای تحریمی است، نباید شاهد چنین افزایشی در میزان تجارت خارجی باشد چون مهم‌ترین نقطه‌ایی که تحریم اثر خود را بر اقتصاد وارد می‌کند تجارت خارجی است و ما توانسته‌ایم با وجود همه این فشارها صادرات و واردات بسیار بیشتری نسبت به سال گذشته تجربه کنیم.

اقتصاد ایران حتما در برخی بخش‌ها آسیب دیده است اما ...

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: اقتصاد ایران حتما در برخی بخش‌ها آسیب دیده است و دچار تنگناها و مشکلاتی شده‌ایم؛ کاهش شدید صادارت نفت ایران در سال‌های اول تحریم، کاهش میزان مراودات ارزی و بانکی ما ناشی از فشارهای اوفک (OFAC) غیرقابل انکار است اما توانستیم با اتکا بر توانمندی‌های داخلی و همکاری‌های منطقه‌ایی کاری کنیم تا تحریم سبب توقف اقتصاد ایران نشود.

خاندوزی در خصوص سیاست‌های ناظر بر اقتصاد خاطر نشان کرد: ۲ دسته سیاست اتخاذ شده است؛ یک دسته سیاست‌های ناظر به حوزه اقتصاد منطقه و بین‌الملل؛ به این معنا که ما بتوانیم شاهد تعاملات بیشتر با کشورهای منطقه باشیم که جزو دستور کارهای قطعی و اولویت دیپلماسی اقتصادی دولت در دوره پیش رو خواهد بود.

وی ادامه داد: همکاری‌های اقتصادی با کشورهای منطقه کمک خواهد کرد به اینکه ما نشان دهیم با داشتن چنین مجموعه وسیعی از ظرفیت‌های منطقه‌ای، عبور از تنگناهای تحریم کار دشواری نیست؛ گاهی غفلت بزرگ این بوده است که ظرفیت‌های کشورهای منطقه و همسایگان را به شکل جدی و به‌عنوان اولویت اول دیپلماسی اقتصادی خود در دستور کار نداشتیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی به برنامه و سیاست دوم اشاره کرد و گفت: فعال کردن ظرفیت‌های داخلی اقتصاد ایران است، وقتی در شرایط رکود و تنگنای اقتصادی قرار می‌گیریم باید به فعالان اقتصادی ایران کمک کرد تا بتوانند با درجه آزادی و قدرت بیشتری همکاری کنند. ما در وزارت اقتصاد و دارایی برای نخستین بار پیشنهاد دادیم که بعد از ۱۵ تا ۱۸ سال که از کاهش نرخ‌های مالیاتی در ایران می‌گذشت، پنج واحد درصد نرخ‌های مالیات در سال آتی شمسی کاهش پیدا کند این را به‌عنوان یک دستور کار قرار دادیم که مراحل شروع فعالیت‌های اقتصادی که جزو رتبه‌های پایین اقتصادی ایران در شاخص دوئینگ بیزینس بانک جهانی بود بهبود پیدا کند و فعالان اقتصادی بتوانند به سرعت و در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه مجوزها و ثبت فعالیت‌های اقتصادی خود را در کشور انجام دهند.

کاهش مشکلات کمبود نقدینگی و تسهیلات بانکی شرکت‌ها

خاندوزی تصریح کرد: بودجه‌ای که برای سال آینده در دولت برای فعالیت‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری مصوب شده است، برای هر یک از استان‌ها بودجه بسیار بیشتری نسبت به سال‌های قبل در نظر گرفته شده تا به رشد فعالیت‌های اقتصادی کمک کند و با دادن اختیارات بیشتر به استان‌ها، تمرکز زدایی و فعال‌کردن ظرفیت‌های مرزی و سایر استان‌های کشور صورت بگیرد.

وی  ادامه داد: روش تأمین مالی و نقشی که بانک‌ها در تأمین مالی شرکت‌های ایرانی ایفا می‌کردند طبق توافقی که بین وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و معدن و بانک مرکزی جمهوری اسلامی انجام گرفت روش متفاوتی تعریف شد که از این به بعد مشکلات کمبود نقدینگی و تسهیلات بانکی شرکت‌ها را کاهش دهد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: مجموعه این دسته اقدام‌ها در کنار پیگیری کانال‌های ویژه ارتباط مالی که باید بیرون از نظارت خزانه‌داری آمریکا، ایران و طرف‌های تجاری صورت بگیرد که آن هم جزء وجوه مشترک ما و بانک مرکزی است که در حال پیگیری است، کمک خواهد کرد به اینکه فعالان اقتصادی شرایط بسیار بهتری را درباره رشد و افزایش تولید، اشتغال و صادرات خود در آینده شاهد باشند.

تأثیر تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران

وی درباره تأثیر تحریم‌های ایالات متحده گفت: در این واقعیت تردیدی نیست که تحریم‌ها سرعت حرکت اقتصاد ایران را کند کرده است، اما نکته دیگر این است که ما اکنون در دل همین تهدید و فشار، فرصت‌ها و روش‌های جدیدی را پیدا کرده‌ایم که سبب تقویت اقتصاد ایران می شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی تأکید کرد: چندین سال گذشته یک سرمازدگی وسیعی در کشور رخ داد، یکی از بزرگترین صادرکنندگان که صاحب باغ‌های زیتون وسیعی در ایران بود برای من تعریف می‌کرد که آن سرمازدگی سبب شد بخش زیادی از باغ‌های زیتون آن صادرکننده از بین برود اما در دل آن گونه‌های خاصی از زیتون که توانسته بودند در سرمای شدید دوام بیاورند خودشان را نشان دادند و سبب شدند که از این به بعد آن تولید کننده و صادرکننده آن گونه‌ای از زیتون را تکثیر کند که بتواند در شرایط سخت هم دوام بیاورد.

خاندوزی با بیان اینکه ما در اقتصاد ایران از فشارهای تحریمی راه‌هایی را پیدا کردیم که نقاط ضعف و آسیب‌پذیری خود را شناختیم و راه‌های بیرون رفت از آن نقطه ضعف را پیدا کردیم،تصریح کرد: تحریم حتما مسیر اقتصاد ایران را کند کرد، اما همزمان به ما راه‌هایی را نشان داد تا بتوان در آینده آسیب ناپذیرتر باشیم، به تعبیری که رهبر انقلاب استفاده کردند تحریم ناپذیرشدن به این معنا که از تکرار تحریم‌ها کمتر از قبل ضربه ببینیم و این یکی از اولویت‌های استراتژیک اقتصاد ایران در سال‌های پیش رو خواهد بود.

اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد...

وی در پایان درباره چشم انداز مذاکرات ایران در وین و احتمال معجزه در اقتصاد ایران گفت: به نتیجه رسیدن مذاکرات، فرصت‌های جدیدی را برای تسهیل مراودات اقتصادی و مالی برای اقتصاد ایران ایجاد خواهد کرد. اما اعتقاد ما در دولت این است که هر معجزه‌ای تنها با نگاه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخل اقتصاد ایران رخ خواهد داد، به عبارت دیگر در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین مهمترین دستور کار اقتصادی ما باید استفاده کردن از این فرصت باشد و نباید مجددا اقتصاد ایران را وابسته به نفت و دلارهای نفتی اداره کنیم.

وزیر اقتصاد و دارایی اظهار کرد:  اقتصاد ایران و مردم ما هزینه جداشدن و کم کردن وابستگی به دلارهای نفتی را پرداخته‌اند و امروز روز این است که از منفعت آن استفاده کنیم؛ به این معنی که کانال‌های تجاری و ارزی خودمان را با کشورهای منطقه و کشورهای همسایه خودمان گسترش دهیم. به عبارت دیگر بنده در دیداری که با وزیر اقتصاد روسیه داشتم همزمان با سفر رئیس جمهوری به مسکو، به وزیر اقتصاد روسیه گفتم که مذاکرات ایران و ۴+۱ باید بتواند فرصتی ایجاد کند که ما تعاملات اقتصادی خودمان را با کشورهای آسیایی و منطقه گسترش دهیم و هیچ ابایی هم از اظهار این استراتژی و سیاست نداریم.

کد خبر 453929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =