برنامه‌ریزی تولید روزانه ۳۴۰ میلیون مترمکعب گاز در سال ۱۴۰۵/ تولید ۵۳ میلیارد مترمکعب گاز در ۱۰ ماه امسال

تأمین پایدار سوخت زمستانی ۱۴۰۰ و توانایی عبور بی‌دغدغه از سرما جزو مباحثی بود که بلافاصله پس از آغاز به‌کار وزارت نفت دولت سیزدهم، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد، اکنون که زمستان نفس‌های آخر خود را می‌کشد در این گزارش به مرور تلاش‌های شبانه‌روزی در شرکت مناطق نفت مرکزی برای پشت سر گذاشتن زمستانی آرام و بدون قطعی گاز می‌پردازیم.

به گزارش شانا، تأمین گاز زمستانی همواره از حیاتی‌ترین مسائلی است که در وزارت نفت به‌طور جدی‌ پیگیری می‌شود. در سال‌های اخیر به‌ دلایل مختلف از جمله افزایش مصرف، اجرا نشدن سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت و نبود سرمایه‌گذاری‌ها در بخش تولید این موضوع اهمیتی دوچندان یافته است. در روزهای سرد زمستان سال ۱۴۰۰، اقدام‌های گسترده‌ای برای عبور بدون دردسر از روزهای سخت انجام شد. شرکت نفت مناطق مرکزی ایران که از تأمین‌کننده‌های عمده گاز کشور به‌شمار می‌رود، مأموریت سختی در این روزها داشت که بررسی اقدام‌های انجام‌شده برای این مأموریت، خالی از لطف نیست.

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از شرکت‌های تولیدی در ساختار شرکت ملی نفت ایران و بزرگ‌ترین تولیدکننده راهبردی گاز مناطق خشکی کشور است که همسو با سیاست‌های کلان صنعت نفت، مسئولیت توسعه و تولید صیانتی نفت و گاز در مناطق خشکی کشور در ۱۹ شهریور سال ۱۳۷۷ به این شرکت واگذار شد.

شمار میدان‌های نفت و گاز تولیدی این شرکت در بدو تأسیس ۱۴ بود و اکنون به ۳۰ رسیده است. میانگین تولید روزانه نفت در بدو تأسیس معادل ۵۲ هزار بشکه و تا پایان دی‌ماه ۱۴۰۰ بدون احتساب برداشت از میدان‌های آذر، آبان و پایدار غرب و کاهش‌های تکلیفی ناشی از تحریم‌ها معادل ۷۶ هزار بشکه در روز است.

میانگین تولید روزانه گاز غنی در بدو تأسیس ۱۴۶ میلیون مترمکعب بود که تا پایان دی‌ماه ۱۴۰۰ میزان تولید گاز به ۱۷۴ میلیون مترمکعب در روز رسیده است، همچنین میانگین تولید روزانه میعانات گازی در بدو تأسیس برابر ۳۸ هزار بشکه در روز و تا پایان دی‌ماه ۱۴۰۰ برابر ۴۱ هزار بشکه در روز است.

میانگین برنامه تولید تکلیفی گاز تا پایان دی ۱۴۰۰ برابر ۱۷۹ میلیون مترمکعب در روز، میعانات گازی ۴۴ هزار بشکه در روز و برنامه تولید نفت تکلیفی بدون در نظر گرفتن تولید میدان‌های آذر، آبان و پایدار غرب ۱۴۶ هزار بشکه در روز است.

مجموع مقدار تولید نفت، گاز و میعانات گازی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان دی‌ماه امسال ۵۳ میلیارد مترمکعب گاز، ۲۳ میلیون بشکه نفت بدون در نظر گرفتن میدان‌های آذر، آبان و پایدار غرب و ۱۳ میلیون بشکه میعانات گازی است. ظرفیت حداکثری تولید نفت و گاز شرکت نفت مناطق مرکزی اکنون حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب در روز گاز و ۲۵۰ هزار بشکه در روز نفت است.

طرح ضربتی تولید گاز شرکت نفت مناطق مرکزی

به‌منظور تأمین گاز مورد نیاز کشور و جبران کمبود گاز در سال‌های آینده، طرح توسعه و تولید از میدان‌های توسعه‌نیافته (طرح ضربتی تولید گاز) در دستور کار شرکت نفت مناطق مرکزی قرار گرفته است که افزون بر آماده‌سازی اسناد مناقصات به‌کارگیری دکل و سرویس‌های مورد نیاز و تدارک شرایط لازم به‌منظور تحقق اهداف تعریفی، انجام امور مهندسی، بهینه‌سازی طراحی و تلاش برای کاهش ریسک‌های اجرایی در این میدان‌ها، برآورد کالاهای مورد نیاز این پروژه و سفارش‌گذاری کالاها را در حال اجرا دارد.

به همین منظور اسناد مناقصه به‌منظور به‌کارگیری دکل و سرویس‌های مورد نیاز در قالب قراردادهای جدید برای حفاری و تعمیر ۵۴ حلقه چاه با هدایت و مدیریت این امور و تهیه اسناد مناقصه واگذاری اجرای عملیات حفاری ۳۳ حلقه چاه در قالب چند بسته به پیمانکاران واجد شرایط در حال تکمیل و نهایی‌سازی است. افزون بر این، واگذاری پروژه توسعه و نگهداشت میدان دهلران نیز در حال پیگیری و نهایی‌سازی است.

طرح ضربتی تولید گاز با هدف تولید روزانه ۱۴۰ میلیون مترمکعب با توسعه میدان‌های دی‌، سفیدزاخور، هالگان‌، سفیدباغون‌، خارتنگ‌، گردان‌، ارم‌، پازن‌، مدار، توس‌، باباقیر، بیستون و آغار-۲ به همراه توسعه پالایشگاه‌های فراشبند و احداث ایستگاه تقویت فشار گاز میدان‌های سرخون و شانول در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران دنبال می‌شود.

وضعیت سایر طرح‌های گازی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران

افزون بر طرح ضربتی، دیگر طرح‌های گازی کنونی و آینده این شرکت شامل گام دوم توسعه میدان تنگ بیجار و ساخت ایستگاه تقویت فشار به‌منظور افزایش تولید تا سقف ۱۱ میلیون مترمکعب در روز، احداث ایستگاه‌های تقویت فشار هما، وراوی، مرکز تفکیک تابناک و تقویت فشار کنگان به‌منظور نگهداشت تولید به مقدار مجموع ۱۰۰ میلیون مترمکعب در روز و بازآرایی ایستگاه تقویت فشار نار با حفظ تولید ۱۸ میلیون مترمکعب در روز است.

در طرح بازآرایی ایستگاه تقویت فشار گاز میدان نار، به‌دلیل شرایط تحریم امکان استفاده از خدمات شرکت خارجی برای بخش کمپرسور وجود نداشت. ضرورت اجرای طرح بازآرایی ایستگاه تقویت فشار گاز موجود میدان نار در نگهداشت سقف تولید این میدان ایجاب می‌کرد با هدف استفاده از توان داخل کشور، مذاکراتی با شرکت سازنده داخلی در این باره انجام شود.

با انجام مذاکرات، شرکت یادشده در مرحله بازدید از میدان و ارائه و آماده‌سازی پروپوزال فنی و ارسال آن قرار گرفت. هم‌اکنون‌ این طرح به‌صورت EPCF و با استفاده از سازندگان ایرانی با منابع سرمایه‌گذاران داخلی با حجم سرمایه‌گذاری حدود ۲۱ میلیون یورو در حال اجراست.

طرح ساخت و راه‌اندازی ایستگاه‌های تقویت فشار هما، وراوی و مرکز تفکیک میدان تابناک در سال ۱۴۰۰ پس از اخذ مجوز، به یک شرکت ایرانی واگذار شده است. پروژه یادشده برای تأمین خوراک پایدار پالایشگاه پارسیان واقع در استان فارس با حجم سرمایه‌گذاری حدود ۲۸۳ میلیون یورو در حال اجراست.

برای طرح ساخت و راه‌اندازی ایستگاه تقویت فشار گاز میدان گازی کنگان اقدام‌های اجرایی به‌منظور انتخاب مشاور با تأمین سرمایه از سوی یک شرکت خصوصی ایرانی انجام و اسناد مهندسی پایه میدان‌های یادشده بر اساس شرح کار مشاور نهایی شد و مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران به‌منظور سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه ابلاغ شده و اکنون در مرحله دریافت مجوز ترک تشریفات است. برآورد می‌شود حدود ۲۰۴ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در این پروژه انجام شود.

طرح ساخت ایستگاه جمع‌آوری گازهای همراه و تقویت فشار دهلران به‌مدت ۲۳ ماه و حجم سرمایه‌گذاری ۱۲۵ میلیون یورو تدوین شده است.

طرح احداث خطوط لوله خوراک NGL۳۱۰۰ و پست ۳۳/۲۳۰ کیلوولتی چشمه‌خوش و خط انتقال برق ۲۳۰ کیلوولت در مرحله امضای قرارداد به‌صورت EPCF با شرکت پتروپالایش دهلران است. مدت زمان اجرای این قرارداد ۲۴ ماه و حجم سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون یوروست.

بعد از برگزاری مزایده طرح جمع‌آوری گازهای مشعل میدان خشت، یک شرکت خصوصی به‌عنوان برنده مشخص و قرارداد فروش گازهای مشعل این میدان امسال به‌مدت هفت سال (دو سال راه‌اندازی و پنج سال تحویل گاز) با قیمت هر مترمکعب ۱.۶۷ سنت دلار به شرکت مذکور واگذار شد.

دستاوردهای حفاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در سال ۱۴۰۰

به‌منظور تولید مستمر و افزایش میزان تولید نفت و گاز در شرکت نفت مناطق مرکزی، انجام حفاری و تعمیر چاه‌های موجود در برنامه مصوب پیش‌بینی در حال برنامه‌ریزی، کنترل و نظارت اداره حفاری در حال انجام است. در این راستا حفاری سه حلقه چاه (گازی دالان ۱۹، شانول ۱۹ و خانگیران ۷۹) و یک حلقه چاه تعمیری گازی (خانگیران ۷۳) در حال انجام و عملیات حفاری چاه‌های تابناک ۴۷، خانگیران ۷۸ و تعمیر چاه‌های دالان ۲ و سراجه ۱۲ با موفقیت پایان یافته است.

در ۹ ماه سال ۱۴۰۰ با وجود مشکلات عدیده عملیاتی اداره حفاری با در اختیار داشتن تنها ۸۱۶ دکل/ روز (حفاری ۴۵۴ دکل/ روز و تعمیری ۳۶۲ دکل/ روز) موفق به حفاری ۹۱۷۸ متر (با متوسط ۱۷.۷ متر به دکل/ روز) روی چاه‌های حفاری و تعمیری شد.

به‌منظور نگهداشت و تولید تکلیفی شرکت نفت مناطق مرکزی در سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ انجام فرآیند به‌کارگیری پنج دکل حفاری در قالب فرمت جدید قراردادی همراه با به‌کارگیری همه سرویس‌ها به‌صورت خدمات یکپارچه (Integrated Service) در حال پیگیری است.

کد خبر 453966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =