خط انتقال گاز محمدیه قم – پارچین سال ۱۴۰۱ تکمیل می‌شود/ بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی از توان داخل

مسئول اجرای پروژه احداث خط انتقال گاز ۵۶ اینچ تقویتی محمدیه قم – پارچین با بیان اینکه در طراحی و اجرای این پروژه از ۱۰۰ درصد توان داخلی بهره برده شده است، اعلام کرد که گستره دوم آن تا سال ۱۴۰۱ تکمیل می‌شود.

پروژه احداث خط انتقال گاز ۵۶ اینچ تقویتی محمدیه قم – پارچین (گستره دوم) به‌عنوان یکی از پروژه‌های راهبردی و اولویت‌دار به همت شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و از سوی شرکت پیمانکاری انهار در حال اجراست. اجرایی شدن این پروژه سبب تقویت جریان گاز پایدار در فصل‌های سرد برای استان‌های شمال و شمال شرقی کشور می‌شود.

ببینید؛

پروژه احداث خط انتقال گاز محمدیه قم – پارچین

محمدهادی امیدی، مسئول اجرای این پروژه در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در این باره به خبرنگار شانا گفت: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته کمبود گاز در استان‌های شمال و شمال شرق کشور پیش آمد، پروژه‌ای برای تقویت و پایداری گاز در این مناطق همچنین شمال شرق استان تهران تعریف شد.

بهره‌مندی از روش‌های نو برای طراحی

وی ادامه داد: برای اجرایی کردن این پروژه، مناقصه برگزار شد و به‌دلیل اولویت‌هایی که داشت برای طراحی آن برای نخستین‌ بار در شرکت مهندسی توسعه و شرکت گاز از روش‌های نوین بهره بردیم و از پهپاد استفاده شد که این هم از نظر هزینه و هم از نظر زمان بسیار مؤثر بود و به جای اینکه ما پیمایش زمینی برای مسیریابی‌ انجام دهیم، با استفاده از فناوری نوین و با پهپادها، کل مسیری را که خط لوله مجاور پنجم تهران بود اسکن کردیم و طراحی‌ را به سه تا چهار ماه تقلیل دادیم که طبعاً هزینه‌ها را هم به‌شدت کاهش داد.

خط انتقال گاز محمدیه قم – پارچین سال ۱۴۰۱ تکمیل می‌شود/ بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی از توان داخل در طراحی و اجرا

مسئول اجرای پروژه احداث خط انتقال گاز ۵۶ اینچ تقویتی محمدیه قم – پارچین تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ مناقصه پروژه برگزار و در دو فاز طراحی شد که فاز نخست آن را شرکت ایران‌ آروین برنده شد و به‌دلیل اینکه پروژه به‌صورت EPC بود حتماً پیمانکاران ما باید دارای رتبه طراحی هم باشند که نهایتاً شرکت ایران آورین با شرکت مدیریت خدمات صنایع برای بخش نخست به طول ۷۱ هزار و ۵۰۰ متر است، انتخاب شدند.

امیدی در ادامه بیان کرد: برای اجرای بخش دوم هم شرکت‌های انهار و طراحی و ساخت بینا برنده مناقصه شدند و عملیات از تاریخ اول شهریورماه سال ۹۹ آغاز شد. مدت این پروژه هم برای اجرا ۱۳ ماه بود که با توجه به شرایط خاصی که پیش آمد و آن بحث پروژه عظیم گوره – جاسک بود و همه پروژه‌های وزارت نفت را تحت‌الشعاع قرار داد، پروژه ما نیز در بخش تأمین لوله خام که به‌عهده کارفرمایی بود، به مشکل برخورد و در اجرای آن وقفه‌ای افتاد.

تکمیل پروژه تا سال ۱۴۰۱

وی با بیان اینکه به هر ترتیب این پروژه در موعد مقرر به بهره‌برداری نرسید اما در فاز نخست، با تلاشی که پیمانکار و همکاران مشاور و مدیریت انجام دادند توانستیم دی‌ماه ۱۴۰۰ آن را آماده بهره‌برداری کنیم و هواگیری و تزریق گاز با فشار پایین را روی آن انجام دهیم و آن را نهایی و اجرایی کنیم، اما تکمیل فاز دوم مقداری با وقفه بیشتری روبه‌رو شد و ما توانستیم از دو ماه گذشته لوله‌های آن را تأمین کنیم.

خط انتقال گاز محمدیه قم – پارچین سال ۱۴۰۱ تکمیل می‌شود/ بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی از توان داخل در طراحی و اجرا

مسئول اجرای پروژه احداث خط انتقال گاز ۵۶ اینچ تقویتی محمدیه قم – پارچین درباره زمان تکمیل این پروژه گفت: پیش‌بینی می‌کنیم فاز دوم این پروژه تا شهریورماه ۱۴۰۱ تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد، البته قابل ذکر است که در پروژه ۵۶ اینچ برای نخستین‌ بار در ایران از پوشش لوله  FBE بهره بردیم که این پوشش به لحاظ حفاظتی شرایط بسیار بهتری نسبت به پوشش‌های قدیمی دارد و پوشش نوینی است که شاید به صورت پایلوت در پروژه با این سایز انجام شد و ان‌شاءالله جواب بگیریم و بتوانیم برای پروژه‌های آتی نیز از آن استفاده کنیم.

طراحی و اجرای ۱۰۰ درصد داخلی

امیدی در پاسخ به این پرسش که در اجرای این پروژه چقدر از توانمندی داخلی استفاده شده است، اظهار کرد: در طراحی و اجرا ۱۰۰ درصد داخلی هستیم و خوشبختانه این رویکرد بسیار مطلوب است و پیشرفت فوق‌العاده‌ای هم دارد، زیرا اگر ما به سال‌های پیش به‌ویژه اوایل انقلاب بازگردیم، حتی در اجرای پروژه‌های خط لوله‌ به کشورهای خارجی وابسته بودیم و آنها برای ما طراحی می‌کردند. در بحث تأمین کالا نیز بیش از ۹۰ درصد از شرکت‌های داخلی و اجناس داخلی بهره بردیم که این موضوع شاید جهشی در بحث اجرای خطوط انتقال نفت و گاز باشد که پیمانکاران ما به این توانمندی رسیدند تا با بالاترین استانداردهای جهانی می‌توان کالاهای خطوط انتقال نفت و گاز را تأمین و تولید کنند.

خط انتقال گاز محمدیه قم – پارچین سال ۱۴۰۱ تکمیل می‌شود/ بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی از توان داخل در طراحی و اجرا

وی درباره هدف اصلی اجرای این پروژه، بیان کرد: هدف از این پروژه دو بحث بود، یکی تأمین گاز بیشتر برای مناطق شمال شرق تهران مانند پردیس، بومهن، دماوند و فیروزکوه، زیرا این خط لوله موازی خط لوله پنجم تهران اجرایی می‌شود و دیگری تأمین گاز پایدار در فصل‌های سرد سال برای استان‌های شمال و شمال شرقی مانند استان سمنان، خراسان رضوی، گلستان و خراسان شمالی و جنوبی.

کد خبر 454413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =