افزایش قیمت نفت و فرصت ایران برای بازگشت به بازارهای جهانی

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه نفت و گاز و پتروشیمی ایران معتقد است که افزایش قیمت انرژی می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت فراهم کند.

به گزارش شانا به نقل از رادیو گفت‌وگو، حمید حسینی در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت نفت چه تأثیری بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت، اظهار کرد: ما به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین  دارندگان ذخایر نفت و گاز دنیا بی‌شک از افزایش قیمت این منابع، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی سود خواهیم برد.

وی با بیان اینکه در کنار افزایش قیمت انرژی، قیمت مواد غذایی هم در حال افزایش است، افزود: از آنجا که روسیه و اوکراین نقش پررنگی در تأمین غلات و کالاهای اساسی دارند، ممکن است از این لحاظ به ضرر ما تمام شود.

رئیس هیئت‌ مدیره اتحادیه نفت و گاز و پتروشیمی ایران معتقد است که افزایش قیمت انرژی می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت باشد.

حسینی در پاسخ به این پرسش که نقطه بهینه تولید و قیمت نفت در بازار کجاست، تصریح کرد: بازار جهانی نفت پس از فروکش کردن نسبی کرونا با کمبود روبه‌رو شده و با وجود اینکه اوپک‌پلاس هم از چند ماه گذشته ۴۰۰ هزار بشکه در ماه به تولید نفت اضافه کرده، اما بازار هنوز با کمبود روبه‌روست، ضمن اینکه قیمت‌ها تا پیش از بحران اوکراین هم در حال افزایش بود.

بحران اوکراین - روسیه و افزایش قیمت نفت

وی افزود: طبق پیش‌بینی کارشناسان قیمت نفت باید به ۸۵ دلار برسد، اما اینکه امروز به ۱۳۰ دلار رسیده به‌دلیل بحران اوکراین و روسیه است و در حقیقت آثار سیاسی و روانی جنگ است که سبب افزایش قیمت نفت شد.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه نفت و گاز و پتروشیمی ایران با بیان اینکه روسیه در بازار نفت اروپا سهم بالایی دارد، گفت: اروپا و آمریکا هنوز نفت روسیه را تحریم نکرده‌اند، اما این نگرانی وجود دارد نفت روسیه تحریم شود که البته تأمین آن کار ساده‌ای نیست، از این رو نگاه آنها به ایران و ونزوئلاست.

حسینی مطرح کرد: اگر به توافق برسیم ایران به‌راحتی به بازارهای جهانی برمی‌گردد و از این رو از الان باید به فکر افزایش سرمایه‌گذاری و تولید باشیم.

وی ظرفیت تولید نفت ایران را ۴ میلیون بشکه در روز برشمرد و افزود: اگرچه این روزها وضع صادرات کشور بهتر شد، هنوز با همه ظرفیتمان کار نمی‌کنیم.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه نفت و گاز و پتروشیمی ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه باتوجه‌ به وابستگی اروپا به گاز آیا امکان جایگزینی وجود دارد، گفت: گاز روسیه بی‌شک در کوتاه‌مدت جایگزینی ندارد و تحریم‌پذیر نیست و اکنون که جنگ است گاز روسیه صادر می‌شود.

کد خبر 454481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =