تحریم ونزوئلا در ازای عرضه نفت به آمریکا تعدیل می‌شود

مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که در صورت عرضه مستقیم نفت ونزوئلا به این کشور، تحریم‌های کاراکاس تعدیل می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو منبع اعلام کردند که مقام‌های آمریکایی در ازای هرگونه توافق برای تسهیل تحریم‌های تجارت نفت ونزوئلا، از این کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خواسته‌اند بخشی از نفت صادراتی خود را به آمریکا ارسال کند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه (۱۷ اسفندماه) واردات نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه را به تلافی حمله مسکو به اوکراین ممنوع اعلام کرد.

دیپلمات‌های آمریکایی در تلاش برای تأمین انرژی در سراسر جهان هستند تا بتوانند اختلال ایجادشده در صادرات نفت و گاز روسیه به‌دلیل تحریم‌ها یا جنگ را جبران کنند. مقام‌های آمریکایی روز شنبه (۱۴ اسفندماه) برای نخستین در چند سال اخیر در دیداری دوجانبه، با نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا در کاراکاس ملاقات کردند.

ونزوئلا از سال ۲۰۱۹ در تحریم نفتی آمریکا قرار دارد و اگر این تحریم‌ها لغو شوند، می‌تواند دوباره نفت خود را صادر کند.

این منابع گفتند: مقام‌های آمریکایی تصریح کرده‌اند که اولویت آنها تأمین نفت برای آمریکاست و هرگونه تسهیل تحریم‌ها مشروط به صادرات مستقیم نفت ونزوئلا به آمریکاست.

به گفته این منابع، در صورت تسهیل تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، شرکت شورون که همچنان در ونزوئلا فعالیت می‌کند، می‌تواند به‌عنوان نخستین شرکت آمریکایی نفت وارداتی خود از روسیه را با نفت ونزوئلا جایگزین کند.

به گزارش شانا، در نخستین مذاکرات دوجانبه عالی‌رتبه این دو کشور در سال‌های اخیر پیشرفت کمی برای دستیابی به توافق انجام شده بود زیرا واشنگتن به‌دنبال جدا کردن روسیه از یکی از متحدان کلیدی این کشور است.

یک منبع در واشنگتن گفت که مقام‌های آمریکایی این دیدار را فرصتی برای ارزیابی این مسئله می‌دانند که آیا ونزوئلا، یکی از نزدیک‌ترین متحدان روسیه در آمریکای لاتین، حاضر است از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به‌دلیل تهاجم او به اوکراین فاصله بگیرد یا خیر.

کد خبر 454551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =