۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
  • کد خبر: 454572
گزیده‌های نفتی هفته

اخبار مربوط به امضای تفاهم‌نامه ساخت خط لوله راهبردی «پارس»، گشایش اندیشکده نفت و انرژی دانشگاه امام صادق (ع)، تأسیس خانه گاز ایران، ۲.۵ برابر شدن وصول درآمدهای نفتی و نفت ۱۳۰ دلاری در پی تنش میان روسیه و اوکراین را می‌توانید در گزیده‌های نفتی هفته بخوانید.

امضای تفاهم‌نامه ساخت خط لوله راهبردی «پارس»: تفاهم‌نامه تأمین منابع مالی احداث خط لوله مهرآران - فسا - شیراز (پارس) این هفته با حضور وزیران نفت و اقتصاد بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و بانک تجارت امضا شد. این خط لوله به طول ٤٠٠ کیلومتر، روزانه ١٢ میلیون لیتر انواع فرآورده‌ نفتی را از مهرآران به شیراز منتقل خواهد کرد.

جواد اوجی، وزیر نفت در سخنانی اعلام کرد که وزارت نفت معطل توافق هسته‌ای در وین نمی‌ماند و این وزارت‌خانه هر دو تا سه هفته یک قرارداد نفتی با منابع مالی داخلی امضا می‌کند. او همچنین این هفته با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر از امضای بیش از ۴۵ قرارداد و تفاهم‌نامه به ارزش ۱۵.۶ میلیارد دلار در ۶ ماه نخست دولت سیزدهم خبر داد.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه از صادرات سه محموله گازوئیل ایران به مقصد کشورهای آسیایی در ماه گذشته خبر داد. او همچنین درباره احتمال اختصاص سهمیه بنزین نوروزی به خودروها اظهار کرد: برنامه‌ای برای اختصاص سهمیه ویژه نوروز وجود ندارد.

گشایش اندیشکده نفت و انرژی دانشگاه امام صادق (ع): آیین گشایش این اندیشکده این هفته با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیرکل اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد. محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این مراسم با بیان اینکه راه اقتصادی کردن نفت و تولید ثروت جز با فناوری هموار نمی‌شود، گفت: فناوری باید به مدد صنعت نفت در بخش صنایع بزرگ بیاید و به‌خدمت گرفتن آن تنها در صنایع کوچک پاسخگو نیست.

افشین جوان، مدیرکل اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت نیز ضمن تشریح تازه‌ترین تحولات بازار نفت در این آیین گشایش، اعلام کرد: آمریکا با دامن زدن به تنش قیمت نفت سعی دارد راهبرد انرژی‌های نو را متحول و استفاده از این انرژی‌ها را به صرفه کند.

او در این هفته گفت‌وگویی هم با خبرنگار شانا داشته و تداوم تنش روسیه و اوکراین را برای بازار انرژی سیاست باخت - باخت خوانده و با تأکید بر امنیت انرژی جهان گفته است: مهم‌ترین تهدید برای آینده انرژی، سرمایه‌گذاری ناکافی در صنعت نفت است. متن کامل این گفت‌وگو را می‌توانید اینجا بخوانید.

تأسیس خانه گاز ایران: آیین گشایش و امضای تفاهم‌نامه تأسیس خانه گاز ایران با حضور مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز و محمدصادق جوکار، سرپرست مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در این مؤسسه برگزار شد. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در سخنانی تأکید کرد که سبد مصرف انرژی کشور باید متنوع شود. او همچنین اظهار کرد: ما امسال در اوج سرمای زمستان، روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب تولید گاز داشتیم که در نوع خود بی‌نظیر است، اما متأسفانه بیشتر این حجم از تولید در شبکه گاز خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده مصرف شد که حجم بسیار بالایی است و با بهینه‌سازی مدیریت مصرف، می‌توان آن را کاهش داد.

خبر خوش برای ایثارگران و فرزندانشاندستورعمل اجرایی تبدیل وضعیت ایثارگران مشمول بند «د» تبصره ٢٠ این هفته از سوی وزیر نفت ابلاغ شد. همسو با این موضوع امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از حرکت جهادی جواد اوجی، وزیر نفت در تبدیل وضعیت استخدامی جامعه بزرگ ایثارگران وزارت نفت که مدت‌ها معطل مانده بود قدردانی کرد.

نفت ۱۳۰ دلاری در پی تنش میان روسیه و اوکراین: قیمت شاخص نفت خام برنت این هفته به ۱۳۰ دلار رسید و در مرز بالاترین قیمت‌های ۱۴ سال اخیر قرار گرفت که نتیجه تنش‌ها میان روسیه و اوکراین در هفته‌های اخیر است. وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا هم این هفته اعلام کرد واشینگتن و اروپایی‌ها در حال گفت‌وگو درباره ممنوعیت واردات نفت روسیه هستند.

دیگر اخبارگسترش همکاری ایران و روسیه در بخش انرژی، ۲.۵ برابر شدن وصول درآمدهای نفتی، تکمیل خط انتقال گاز محمدیه قم – پارچین تا سال ۱۴۰۱ و انتصاب سرپرست شرکت انتقال گاز ایران از دیگر اخبار این هفته بودند.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید در جریان اقدام‌های ۶ ماهه وزارت نفت دولت سیزدهم قرار بگیرید که بدون برجام و زیر شدیدترین تحریم‌ها انجام شد گزارش «وزارت نفت معطل مذاکرات وین نماند/ از افزایش صادرات نفت تا بهبود دیپلماسی انرژی» را بخوانید.

کد خبر 454572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =